AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.046

Köp av M3 e36 3.2

Wi
70
Wik
M5 -92B
Är på gång och köpa en M3 e36 av 1996 års modell så jag tänkte höra efter med lite tips och råd med er som äger dessa bilar.

Bilen är bra i skicket, har rullat strax över 14000 mil och har full servicebok men vandrar lite på tomgången.
Vanos är inte bytt (RR) men inga missljud.

Känner lite oro över just den pendlande tomgången samt att vanos inte är bytt. Har hört att RR vanos inte ska vara något vidare men det kanske inte är någon fara så länge motorn går som den ska.
Mr
46
Mr.O
M3 -94
sök och du kommer hitta massor av köpråd.
ang. vanosen så är det nog mer en "forum-sjukdom" som har spridit skräck & blivit uppförstorat.
Hur många vanosar har i verkligheten pajat?! jag har inte läst en ända tråd på ett forum om någon som har haft en trasig vanos.

min m3:a -94 gar rullat 24 000mil med orginal vanos.

så vanosen behöver du nog inte oroa dig för, lägg mer energi på att ta reda på vad som gör att den pendlar i tomgången
La
133
Laths
M3 GT -95
Wik;

Hej.

Din oro över M3:ans tomgång är inte befogad. M3:an ska gå ojämnt på tomgång pga den högt trimmade motorn... det är om den går jämnt på tomgång som man borde börja bli orolig.

Annars om motor låter kanonfint och servicar är skötta så ska det väl inte uppkomma märkliga problem. Beställ en "mätarställning" ifrån BMW på bilens regnummer så ser du garantireparationerna samt mätarställning. Det kan du jämföra mot servicebok och det SKALL stämma på millimetern.

Mvh;

Christofer
Motorn ska inte vandra på tomgång! En trasig vakuumslang brukar kunna ge vandrande tomgång.

Flåklypa
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Håller helt med Flåklypa! motorn ska gå jämt! Däremot har M3 motorerna "råare" gång och ljud än de vanliga motorerna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.