AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.007

Av med lappen, hur länge brukar det vara?

Sida 2 av 2
Paap Reeder
seb! ... vad är det? "... laserbilar..." skriver du.

MVH /// Paap R
Länk =))
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
seb_540:

Rapporten som beskrivs i 5:e kapitlet är den rapport som polisen skriver och överlämnar till åklagaren. Den har inget att göra med de papper du får av polisen på platsen för körkortsingripandet.
se
661
seb_540
328i M F30
lexcom, aha är det så... men är det inte konstigt att jag inte fick en kopia, annars kan dylika dokument enkelt efterproduceras vid behov? Låter inte som en bastion för rättssäkerhet direkt...
en kompis till mig menar att man aldrig ska ge körkortet till dom om man vet att man kör för fort.

han har vanlig legitimation med sig och säger att han glömmt körkortet.

om du då skulle bli av med det, kan du fortf köra under tiden du överklagar skulle jag tro, vet inte om det funkar men det låter juh logiskt.

/mvh jocke
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
jokko:

Det står i polisens databas att ditt körkort är intraget. Så det fungerar så länge de inte knappar in ditt personnummer vid en kontroll. Sedan är det ju upp till var och en om man tycker att det är värt att chansa. Blir man upptäckt skärps staffet vesentligt då det ses som ett grövre brott än själva fortkörningen.

Nu är det väl lite dyrare att inte ha körkortet med sig...? Mer böter alltså.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jo, visst är det så men det rör sig inte om någon hiskelig summa, runt 600kr eller någon sådant tror jag.
Jag har ett svagt minne av att det inte krävs annat än giltig legitimation vid körning, men kan naturligtvis minnas fel.

Mvh
Mikael
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Stämmer bra det att det är enbart lag på att inneha ett körkort, du behöver inte ha det med dig. Du måste dock kunna legitimera dig med någon form av ID-handling.

Mvh/ Niclas
Länk
500:- för att underlåta sig att medbringa körkort OCH handling som inte styrker förarens identitet, det tolkar jag som att om du har id så blir det inga böter...
kicken
sanslöst egentligen? , om man glömt ett körkort/plånbok etc?...det är numera snart ett "ringare brott" att slå en konstapel på käften än vad det är att köra fort med en plånbok liggandes hemma..eller? ..(jag känner till ett åkeri med två bröder som har transporterat rundvirke under en lång tid , som även vi gjort..men en dag blev dessa stoppade inte mindre än tre gånger samma dag - med den påföljden att den "vrångare brodern" blev så j-vla less så han bet ihop och fortsatte färden till industrin för att få sitt lass lossat ..sedan gick färden direkt tillbaks till stadens polistation där han parkerade bil och släp över hela deras parkering. tog fikaväskan och låste bilen, stegade in på stationen och bad att få tala med "vakthavande" - och när denne stegade fram ur sitt kontor sade åkaren tydligt :- KÖR SJÄLV ERA J-VLER!! sedan la han lastbilsnycklarna på bänken och gick...(obs detta är en sann historia)..så kan det gå i verkligheten :-)
Heden, kaptenlöjtnant: Enbart ID-handling, t.ex ett pass räcker inte. Körkort eller körkortstillstånd visar att man har rätt att föra ett motorfordon. Om man inte har körkortet (som även funkar som ID) utan bara en annan ID-handling så kan man inte påvisa ovanstående, = böter.
Annan ID plus körkortstillstånd är OK men detta har man ju bara under en kort tid t.ex när man väntar på det riktiga körkortet, under övningskörning osv.
Klistra fast kortet på telefonen, den brukar inte många glömma...) Svårare är det inte.

FP
Än har jag inte glömt körkortet (peppar.). Men jag tycker nog att det är lite "corny" med tanke på informationssamhället.
Det tycks som om Folke kan lagen. Jag ville kontrollera hur det låg till (har iof sig alltid körkortet med mig som ID-handling men är vetgirig)

Körkortslag (1998:488)
15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

Mvh
Mikael
Jepp, inte så svårt. Finns redan beskrivet i länken ovan i tråden, fast med annat ordval. Vissa delr i tråden ovan är ett klassiskt exempel på "jag tror jag hörde nån som är släkt med nån som vet...). Vi lever ju för fasiken mitt i datorvärlden nu och här, hur svårt kan det vara att googla lite...)

FP
se
661
seb_540
328i M F30
Jaha, idag fick jag från länsstyrelsen - det blev 3 månader, alltså ingen "rabatt" för att man fyllde i det där pappret om behovet av körkort.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Såg en röd 850 som blivit stoppad vid e18 tensta. Det var väl ingen härifrån som hade otur?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.