AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.005

Av med lappen, hur länge brukar det vara?

Sida 1 av 2
se
661
seb_540
328i M F30
Blev tagen på E4an av laserbilar, 38km över på 70 väg. Fick 4000kr i extra vägskatt, samt förstås inget körkort nu. Hur länge brukar man bli av med kortet, polisen verkade inte veta? Har en tidigare bot från förra året, då skrev de 29 över dock.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
ca 3-6 månader.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
41 över på 70-väg blev 2 mån, bra sikt, bra väg, bara jag och polisen på vägen sågs som förmildrande omständighet.
se
661
seb_540
328i M F30
Hm, 2 månader var ju inte så blodigt, hoppas det inte blir 6...
Var det i Stockholm det hände? Jag trodde inte de hade laserkontroller på motorvägarna här. Har i alla fall aldrig sett någon sådan kontroll.

Mvh Johan
se
661
seb_540
328i M F30
Japp, E4 - strax före norrtull. Klart de börjar lasra mer nu, när böterna dubblats... mycket klirr i kassan.
Illa, då är bäst man ser upp!

Mvh Johan
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
jag fick en månad för 105 på 70.

Man ska sikta på att vara bra!
Lars Jakobsson
6? Nej aldrig..då krävs det mkt mer än så!

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Normalt är 3 månader, men med vettiga argument i brev till länsstyrelsen kommer du lätt ner till 2 månader, med lite tur även 1 månad.
Om du inte har gamla synder i bagaget vill säga! Då kan lst lägga på ytterliggare 1-2 månader.

För att komma upp i 6 månader brukar de dock krävas grövre gärningar...

BMW CS #5139
se
661
seb_540
328i M F30
ok, så 2-3 verkar det vara då... blir säkert 3 då jag inte har nått behov av bilen som jag kan visa, om inte storhandel och utflykter till sommarstugan räknas, hehe.
Visa användare
278
finnen318is
E30 318is-90 (Nr1 Krockad)
e30 318is-90 (Nr2)som används nu.
hehe, trodde det skulle vara värre, det här va ju bra nyheter..

lycka till seb540!

never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Det skadar väl inte med en skrivelse till Länsstyrelsen. Kanske barn, som skall skjutsas till aktiviteter, gamla föräldrar, som behöver hjälp o.s.v.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Länsstyrelsen skiter fullständigt om du behöver bilen eller inte. Enda chansen är om du förlorar ditt jobb. Det man istället ska fokusera på i sin skrivelse till Länsstyrelsen är hur goda förhållanden det var vid tillfället då man åkte dit, att det egentligen var en ganska ringa förseelse.

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Precis som thorssa skriver skall man fokusera på behov av körkort i tjänsten, att grund för uppsägning föreligger om körkort saknas, med inkomstbortfall som följd.
Om du i privatlivet är i behov av bil tar man ingen hänsyn till.
Ta som sagt även med goda väderförhållanden, lite trafik osv. vid förseelsetillfället, de kan anses som förmildrande omständigheter

Kolla Länk för mer info, kan vara värt de hundralappar de kostar att ladda ner de mallar för yttrande till Lst som finns där, de finns värdefulla tips

BMW CS #5139
se
661
seb_540
328i M F30
Tja, jag jobbar och bor i innerstan, och är egenföretagare, så det blir nog svårt att motivera behov av bilen i tjänsten. Mina 2 barn (2 och 5 år) kanske blir litet lidande dock, det blir nog inget av med skjuts till fotboll, simskolor etc, antar att jag nämner det i alla fall.

Nu till en annan fråga: Är det nån som råkat ut för liknande och har kvar sin bot o pappret som man får vid körkortets omhändertagande? Det är så att jag läste reglerna kring mätning med laserpistol här: Länk

Och noterar att rapport om annat än ordningsbot (vilket jag utgår från att körkortsomhändertagande utgör) ska innehålla:

1. laserhastighetsmätarens fabrikat, modellbeteckning och tillverkningseller
serienummer,
2. att laserhastighetsmätaren är programmerad med ett säkerhetsavdrag på
3 km/h,
3. mätavstånd,
4. rapporterad hastighet och
5. målyta.

På mina papper (ordningsbot samt omhändertagandebeslut av körkortet) finns endast hastighet (108kmh), och laserpistolsmodell ("Prolazer III") listat.

Nästa paragraf efter vad som ska anges på rapporten står det:

2 § Om det finns risk för att det kontrollerade fordonet har förväxlats med
ett annat fordon eller om det uppstår någon annan tveksamhet om mätningens
tillförlitlighet, får mätningen inte läggas till grund för ett föreläggande
av ordningsbot eller annan rapport.

Kanske är en pipdröm, men om polisen inte uppfyllt reglerna kring rapporteringen kanske det går att överklaga boten. Antar att det är preciserat vad som skall anges just för att man ska kunna känna sig trygg att rätt bil blivit mätt etc.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Ta kontakt med dessa och se vad de kan göra..
Länk

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Oops, såg att du redan hittat länken.
Testa att använda en av deras mallar och skicka in.

//Joakim

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har kvar mina papper från mitt körkortsåterkallande hemma, kan kika på de senare vad som står på de
Tror dock inte att chanserna är stora att klara sig ur situationen pga slarvigt ifyllda uppgifter, polisen i fråga fyller förmodligen i de som är nödvändigt.
Har du dessutom redan erkänt och godkänt ordningsboten är chanserna att klara sig från fällande dom i en ev. rättegång senare obefintliga.

Är du egenföretagare tycker jag att du borde kunna motivera behov bil i tjänsten, med ev. konkurs som följd av långt körkortingripande. Ett litet tips, i de fall jag känner till har ingen kontroll gjorts av de uppgifter som lämnats till Lst , sedan är de ju upp till var och en att avgöra hur sanningsenligt man vill vara

BMW CS #5139
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
------------
Autosvar från Trafikjuristen:

Jag genomgår för närvarande en längre TV-utbildning och har därför svårt att åta mig nya uppdrag. Om ditt meddelande rör en förfrågan om juridiskt biträde kan din förfrågan således komma att lämnas obesvarad.

Med vänliga hälsningar

Ingemar Jeanlo
Trafikjuristen
------------

Verkar inte gå att köpa deras mallar längre heller.

//Joakim

se
661
seb_540
328i M F30
Hm, jag får se hur jag gör. Det går faktiskt att överklaga även påskrivna böter, detta görs till tingsrätten. Problemet är att handläggningstiden för allt sånt här är med all säkerhet längre än spärrtiden... så det är nog ganska meningslöst, tar polisen kortet så är det borta, inte mycket att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.