AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.081

Min 320d startar inte. Varför?

Min 320d -00 stannade plötsligt när jag var ute och åkte. Det var precis som att jag vred av tändningsnyckeln. Sen efter det startar den inte. Ja har provat felsökt med dator och får upp felkoderna 05 och 08.
"Nålrörelse sensor" och
"Glödstift system"
Någon som har tips på nästa steg ja ska ta, för att få ut den på vägen innan sommaren. Vill gärna fixa den själv om det går. För det är 8 veckors väntetid på bmw-verkstan.
Tack på förhand.
320d
su
21
suats
Bmw 325i -02
det hände till mig också det ä stannade mitten på vägen.fellen var diesel pompen.du måste ta ut och rengöra.prova på det.det ligger under backstolan.
Tror tyvärr inte det. Bränslet kommer fram. Har tagit bort ett spridar-rör och kollar. Vet iochförsig inte HUR HÖGT tryck det ska vara när man kör på starten. Men det kom bra med bränsle. Inte som en högtryckstvätt kanske. Men det rann inte bara av sig självt heller. Någon annan som har en susning?
su
21
suats
Bmw 325i -02
hej tobbediesel som jag sa hände exakt samma sak åt mig. du ska kolla bränsle pumpen det ligger under bakstolen i diesel tank, höger sidan. ta ut och rengör pumpen sen och prova starta 2-3 gånger så säkert ska börja funka utan fel. jag har gjort exakt samma sak som jag har berättat till dig, om det är fel på pumpen annars det är huvud pumpen som har gått av och det är faktiskt dyrt att fixa.
vart bor du och vilken diesel tankar du, är det city diesel eller finsk(röd) diesel...

suats
Om du tror det så. Helt klart värt att prova. HUR gjorde du rent pumpen? Jag tankar på ett stort åkeri. Jo tack, jag vet hur mycket huvudpumpen kostar 14600:- om man ska vara exakt. Berätta gärna HUR du gjorde ren pumpen. Hoppas verkligen att du har rätt.
MVH Tobbe
su
21
suats
Bmw 325i -02
hejsan
du tar bort baksätet det finns 2 kablar som sticker ut under sätet. en bakom passagerar sidan den andra bakom förar sidan. du ska kolla bakom passegerar sidan först ta bort svarta gummi, sen öppna skruvar under gummi , efter ta bort locket, under locket sitter en runda metal men den sitter fast så du måste snurra ganska mycket (jag hade haft en skruvare och hammare). sen ta bort kablar de också sitter fast efter kablar lyft upp bara pumpen det kommer en svarta runta gummi med, och rengör filter om det finns nån smuts(skit). sen satt fast alting tillbaks. prova starta 2-3 gånger sen säkert startar bilen om det är den fel självklart, annars tyvärr men tror jag det är huvud pumpen
su
21
suats
Bmw 325i -02
vart bor du tobbe? jag menar om du bor nära mig så jag kan hjälpa dig. jag bor i luleå.....

suats
Jag bor tyvärr i Avesta. Dalarna. Ska snart prova att rengöra pumpen i tanken. Håller på att prova lite andra saker först bara. Felkoden jag fick var ju: Nålrörelse sensor/givare. Plockade bort den idag. (sitter inbygd i spridaren närmast torpedväggen)
När jag mätte (ohm) den idag så var det kortslutning i den. Precis som dator varnade för. Sen vet jag inte om det är det som är felet. Jag har lite svårt att tro att det kan vara pumpen i tanken. Då borde den åtminståne tända till någon gång. Det kommer ju trots allt fram diesel till spridarna. Och när jag plockade bort dieselfiltret framme vid motorn och vred på tändningen, så forsade det diesel. Jag tror heller inte att det är huvudpumpen. För jag har ju tryck framme i spridarna. Så jag HOPPAS att det bara är ""nål rörelse sensorn".
su
21
suats
Bmw 325i -02
jo, det verkar faktiskt du har problem med pumpen, darför att du har berättad precis allting som hände för mig.
hoppas också det bara nålrörelse sensorn fel, annars prova pumpen. hade bra och lycka till
Tyvärr tyvärr. Det var huvudpumpen som va slut. Kommer att kosta runt 20 000 med jobb och utbytespump.
su
21
suats
Bmw 325i -02
vad tråkigt, har du kollat efter begagnat kanske det skulle kosta mindre, jag kollade på norrbottens bildemontering och de hade haft en och kostade runt 7000:- kr.

suats
Orkar inte krångla nå mer. Nu köper jag en ny. Så VET jag att det håller länge. Men tack för alla tips. Hej hej
su
21
suats
Bmw 325i -02
tack själv. hoppas efter åt allt går bra. hejdå

suats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.