|
|
|
|---|---|
|
Då så har jag satt på sommarsulorna igen (lagom till att våren kom av sig, hrrrmph). Det summerar snart 1 års ägande av en 540 ia -00 (men som ibland kallas för -01 pga sent prod datum). På ngt sätt vill man ju göra en liten summering över året som har gått och göra bokslut. Såhär blev det för mig: Körsträcka: 2900 mil (plus minus 100 mil) fördelat på ca 65% sommardäck och 35% vinterdäck Snitthastighet: sommardäck 73,5 km/h och efter hela året 65,5 km/h Bränsleförbrukning: 12.2 i snitt med sommardäcken, hela säsongen 10.6 i snitt med vinterdäcken 11.7 i snitt över hela året Däck: Ruskigt slitage på sommardäcken, dock ej snedslitna. Blir nog 4 nya i år till hösten vilket skulle innebära en livslängd om 1-1.5 säsonger. Jag roterar däcken minst en gång på sommaren. Har haft billiga koreanska V-mönstrade däck och bytte i höstas 2 av dem till bridgestone däck vilka har slitits massor. Kan inte påstå att de har hållit hög standard. Vinterdäck Hakka 5 som jag för första gången faktiskt orkade köra in i max 90km/h i 100 mil. Döm om min förvåning - INGEN DUBB HAR FALLIT BORT!!! Mycket nöjd med dem om än lite slamriga. Reparationer: Ny kylare pga spricka i den berömda plasten Stenskott som spräckte dimljus fram, köpt men ej bytt Samtidigt stenskott som fixade vindrutan, ej bytt ännu (jävla sätt att köra grus och småsten på öppet flak) bakre kardanknut bytt pga missljud (troligen helt onödigt, struligt, fel diagnos ledde till byte drivaxel) vindrutespolare vä sida bytt Byte av lampor parkeringsljus Körupplevelse sommar: Stor och tung vilket ibland känns i ratten. Spårkänslig och känslig överlag för allt som påverkar framvagnen. Klarar landsvägen fint men trivs egentligen bäst på asfalterade vägar av god kvalitet och med lite högre hastighetsbegränsning. Överlag mycket nöjd, men skulle kunna tänka mig en lite mindre bil. 4 Körupplevelse vinter: Mycket positivt överraskad! Har med jämna mellanrum slagit ifrån DSC för att se om det överhuvudtaget är halt på is och snö nuförtiden. Bakhjulsdriven V8 som känns betydligt stabilare än jobbets SAAB 9-3. Imponerande! Har startat snällt även i rejäl kyla. 4++ Bästa minne: När jag fick ett helt blankt besiktningsprotokoll och kommentaren "mycket fin bil". Jag är alltid livrädd för bilprovningen, värre än tandläkaren! Sämsta minne under året som gått: När jag har hämtat ut den efter drivaxelbyte bak och 4 mil senare hör hur det smäller som fxn bakifrån och inser att problemet med drivlinan kvarstod, trots en jädrigt dyr reparation. Teknikfrosseri: Det känns på något sätt som att tekniken åldras betydligt fortare än bilarna, eller hur? Nästa gång jag byter kan jag tänka mig att välja en bil utan inbyggd GPS, CD-växlare och telefon tex för att istället köra lösa produkter på dessa områden. Inte för att spara pengar utan helt enkelt för att de känns lite gamla och dåligt uppdaterade i en för övrigt fräsch bil. Sammanfattande bedömning: Nöjd, skulle helt klart kunna byta till samma modell igen. Har dock kört säkert 85-90% ensam i den varför jag egentligen skulle kunna ha en mindre bil, 3-coupe? Eller kanske en ny M3, eller en Z4M kanske (vadå, man kan väl drömma lite?) Jag låter detta vara min BMW-deklaration för 2006. Hoppas att 2007 bjuder på lika goda köruplevelser med lite mindre av sidokostnader. Vi får se! Slutligen: Tack till Hasso, Kalle Hansen, Folke och övriga som har gett mig råd och tips. Tack även till alla andra som fyller detta forum med allt från bizarra länkar till politiskt vinklade debatter om vägtullar och allehanda tips. Trevlig vår! /Fredrik PS rattmuff av = bilhandske på! | |
|
A, just det.... Jag borrade ur en avbruten låsbult vänster bak också, det glömde jag bort /Fredrik |
|
|
Skatteverket godkänner deklationen för 2006 och avskriver förmögenhets värden med 30% mvh. Lokala Skattekontor |
|
kilroy |
Kanonbra redogörelse med många bra synpunkter. Jag tror att liknande redogörelser för olika bilar kan vara mycket värdefulla för eventuella spekulanter. Intressant det du nämner om sommardäcken, det visar nog att det lönar sig med lite dyrare kvalitetsdäck. Jag har alltid gjort liknande redovisningar för mina bilar, inte minst för att få det ekonomiska utfallet dokumenterat. Jag skall se om jag kan få "tummarna ur röven" och lägga in dom här. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Jämnmod är ett ädelt personlighetsdrag och jag håller i mycket med dig om din Sammanfattande bedömning tänk dock på att de mindre bilarna även har en lägre komfortnivå (har ägt en E46). Innan någon drabbas av landssorg så vill jag påpeka att de erbjuder annat som en stor tung bil inte kan tillhandahålla. Du tycks ha haft ett intressant år. Grattis. :) Mvh Mikael |
|
|
Imponerande raksträckan.. Känner även jag att bilen är lite för stor ibland, skulle tänka mig en 3:a. |
|
|
Tackar, skall det hjälpa spekulanter och grubblare så får jag väl kasta in mätarställningen också: 16774 mil vilket jag faktiskt tror stämmer. Jag har inte kollat och vill inte kolla heller. Men rent slitagemässigt och utseendemässigt så verkar det vara rimligt (sen kan importbilar vara jädrigt luriga just på den delen). Men sitt inte och läs nu - ut och kör! Es ist unser in der lufte... |
|
|
Kul läsning, hoppas att vi inte träffas på ditt jobb... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.