AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
662

Slutdämpare till 520i -93?

Xy
252
Xyris
520i -93
På min 520i sitter från förra ägarn en anskrämlig "japps-dämpare" där bak. En såndär rund falukorv med ett utblås stort som en kafekoppstallrik. Den låter också helt wacko enligt min mening, och passar defenitivt inte på en gentlemanna bil. Ett problem jag stött på när jag letar efter en orginal burk är att det i princip inte finns några begagnade att få tag på! Ett nytt kostar oanständigt mycket, 5000 om jag inte minns fel. Men jag tänker att det borde finnas andra slutdämpare som också passar bra på 520i än orginal. Är rätt ny på det här med avgassystem, så om ni har några tips på vilka billiga slutdämpare som passar, och vad man ska tänka på när man meckar med avgas systemet, vore jag tacksamm! Bort med jappsdämparna från de bayerska skönheterna!!
Skrotar runt Avesta & Västerås har varit BMW täta, jag köpte på skroten i Avesta för en 300-ing. Dämparen är ju halva avgassystemet!, kostar väl runt en 2000-ing för nytt har jag för mig.
Allt passar med våld & värme...
Xy
252
Xyris
520i -93
Ska kolla Avesta och Västerås. Men var det till en 520i -93 du köpte? Vet att äldre modeller har billigare dämpare.
Jag kollade bara till min 88:a, visste inte att det skiljer. Det jag köpte var inte 520 "bolt on" utan fick kalibreras med kapskiva, hammare och svets. Tur att jag fick en fräsch pipa på 7:an...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det finns ju Simons universala ljuddämpare oxå!
Köper du en stor 2" så kommer bilen gå tyst eller så får du den skona mulret ;)
Finns på Micro, Mekonomen mm...

BMW - Beroende Med Wilja!
Xy
252
Xyris
520i -93
"så kommer bilen gå tyst eller så får du den skona mulret" ?? Förstod inte riktigt den meningen.. :)

Är det inte så att BMWs ingenjörer utvecklar den slutdämpare som låter bäst, är bäst, och är anpassad till övriga systemet. Jag är personligen misstänksamm mot allt som inte är orginal.
Förvisso, men inte flådar dom direkt. Trots allt är det massproduktion och vinstmarginaler som allt annat... Det finns alltid utrymme för förbättringar =)).
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Dvs det låter inte som med dom mega burkar som många köper i tron att dom får fler hästar.
Jag menar att bilen kommer att gå tyst som med orginal burk eller så låter det bara lite men du störs inte av det.

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
XYRIS: Jag köpte simons bakre ljuddämpare till min 520i 1993 24v VANOS när jag fick anmärkning på besiktningen, de klagade på ett litet rosthål...hur som helst blev det betydligt sämre, ljudkomforten försämrades kraftigt, dessutom kändes det som att bilen tappade några hästkrafter. Simons rekommenderas således INTE. Satsa på original.

Wladimir
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.