|
|
|
|---|---|
|
Hej Ska fylla på lite olja i styrsystemet, men är osäker på om oljan ska kollas när bilen är kall eller om man kört lite och låta den stå på tomgång. Nån som vet 100% ? | |
Paap Reeder |
... varm + motorn avstängd + 25 pump på bromsen ... så skall nivån ligga 1 cm under kanten. Gäller i a f M535 + 750/V12 ... och sannolikt även för din. MVH /// Paap R |
| Varför pumpa bromsen? | |
Paap Reeder |
.... du måste tömma bomben annars flödar allt över om du skulle bromsa med stillastående motor ... MVH /// Paap R |
|
740-93 har inte styr och bromsservo hopkopplat som på bl.a. M535 så på denna skall du inte pumpa med bromsen. Utdrag från Bentleymanualen sid. 320-7: 1).Behållare med sticka: Fyll på till maxstrecket på stickan. Behållare utan sticka (bilar med nivåreglering): Fyll på till 25mm under övre kanten. OBS! Viktigt att använda den vätska som föreskrivs på behållaren. Olika typer som aldrig får blandas med varandra. 2).Starta motorn, vrid sakta på ratten mellan ändlägena två ggr. Kontrollera nivån igen och fyll på vid behov. 3).Bilar med nivåreglering: Lyft upp bakvagnen så hjulen hänger fritt. Vänta 2 minuter och kontrollera att nivån inte sjunker under 25 under kanten enligt ovan. /Lasse |
|
Paap Reeder |
... aj aj ... då hade jag fel. Trodde att alla i samma årgång hade ungefär samma system. Skall läsa på i Bentleys. MVH /// Paap R |
|
Angående blandningen av oljor. Mitt system läcker och pentosinen som ska vara där ör ju inte direkt billig då det är den nyare CHF11. Efter lite efterforskningar fick jag snus på nåt som heter Febi/Bilstein S6161 olja. Den oljan är betydligt billigare och ska vara likvärding till CHF11an. Ville inte spola ur systemet så jag mailade Febi/Bilstein och frågade om det går att blanda CHF11 och S6161, som svar fick jag ett klart ja. Så nu kör jag med blandad CHF11 och S6161. Har inte märkt att nåt skulle vara annorlunda. Stor, Stark och Bakhjulsdriven! |
|
|
Vid Paap,s beskrivning gäller även att nyckel ska vara i läge 2 för att stänga en magnetventil i systemet som visar dramatiskt att om du har för mycket olja i så med motorhuv öppen så syns det om det kommer Pentosin direkt ur locket på självluftningen från oljekärlet när man startar.Typ grön splasch öeverallt. mick 750:Möjligt att du hittat en billig/bra ersättningsolja men det första som sticker efter "viss tid" är hydralpumpspackningen som är stålskodd och kostar 600 hundring på Bmw,vet du om S6161 är synetet? Är den det så spara man många bensin pengar. Mvh Dic |
|
Paap Reeder |
S.frejd! ... alldeles rätt som du säger. 740 har "vacuum brake booster" och "mina bilar" har "hydraulic brake booster". MVH /// Paap R |
|
Dic: Jo, den är syntet. Stor, Stark och Bakhjulsdriven! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.