AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.134

Stockholms Bilförmedling alias Cartrade - Varning!

Tänkte delge lite erfarenheter kring bilkrängarna Stockholms Bilförmedling, också kända som Cartrade.

De säljer rätt mycket BMW men även andra märken. Även om mina erfarenheter rör sig om ett köp av annat märke så handlar det hela om hur bolaget behandlar sina kunder och kan således även vara intressant för de som funderar på att köpa en BMW av dem.

Själva affären, inte mycket att säga om.
En Nissan Primera -96. Köptes i februari 4000:- under av bilpriser.se angivet bilhandlarpris.
Rabatten kom utav att bilen fått en smäll på höger bakdörr samt bakskärm. Rejäla skrapskador och bucklor. Dessutom var vänster backspegelhus krossat samt inbrottsskador i form av uppbrutna förar- och passagerarlås. Till sist en spricka rakt över vindrutan.
Så visst, en del småfix för min del, men 4000:- under handlarpris var fair.

I övrigt hade bilfirman haft bilen inne ett par månader och använt den själv rätt mycket så säljaren kunde personligen berätta om bilens egenskaper.
Och enligt honom så var det just ovanstående som var problemen på bilen.
Inga andra fel.
Nekande svar på direkta frågor om det fanns något som tydde på knas på drivlina, låda, framvagn, bromsar osv.
Nejdå, bilen är kalas om man bara vill och orkar fixa de synliga skavankerna.
Centrallåset skulle visst också funka bara man fick dit låskolven, det hade de testat. Osv...

Kunde själv inte heller upptäcka några speciella fel vid provkörning. Dock var förutsättningarna inte de bästa för att pressa bilen. Olagliga däck (en till grej på prutmånen) och ishalka gjorde det lite svårt.

Nåväl, yttre skavanker kunde jag ta, bilen var avsedd för att köra till och från jobbet, 3 mil om dagen. Viktigaste var att allt väsentligt fungerade.

Jovisst, fin bruksbil, inget snack om saken från deras sida.

Affär gjordes, som extra skydd lämnade de 1 månads Trafiksäkerhetsgaranti, dvs alla punkter Bilprovningen kollar. Jag var noga med detta.

Bilen parkerades på jobbet (militärområde) eftersom låset var brutet.
Beställde delar, backspegel, fixade godkända dubbdäck osv.
2 veckor senare så satt låskolvarna där de skulle, fräscha dubbdäck och ny komplett backspegel. Dags att börja använda bilen!
Nu börjas det...
-ABS bromsarna strular, lampan tänds stundtals och ABS går in och jobbar när man saktar in vid korsning typiskt fel om nån sensor är galen.
-Några svängar nu när man har friska däck avslöjar snabbt att drivknutarna inte mår bra.
-Takluckan läcker.
-Centrallåset funkar skitbra, det ser till att alla dörrar alltid är låsta om förardörren är stängd. Elfel någonstans.
+Diverse annat smått och stort...
-Sen har vi smådetaljer kring lampor osv som inte funkar, men vad tusan 10 år gammal bil och 18000 mil, lite får man ta så sånt grinar jag inte över, för den delen inte om en del fel upptäcks.

Nåväl, jag är ingen dysterkvist som sagt då det gäller lite äldre bilar, lite får man ta. Men, å andra sidan hade jag köpt blen av en handlare som använt bilen en hel del själv och borde märkt felen, men undanhållit dem vid försäljningen.
Ok tänkte jag, undrar vad mer som kan vara galet, har ju trots allt 1 månads "Bilprovningsgaranti".
Tar en sväng till bilprovningen i Rissne för en Trafiksäkerhetskontroll, vilket är samma som en besiktning, bara det att den inte loggförs som en besiktning.

Får nedslag på bromsrören, byte bak och mitten båda sidor är vad som gäller.
Får även påpekande på avgasupphängningen som börjat ge vika.

Ok, nu har felen radat upp sig, men bilen är en trevlig liten sak som jag gärna behåller.
Men nu är det dags för bilfirman att stå för sitt garantiåtagande åtminstone. Egentligen skulle jag kunna gnälla över drivknutar och allt förbannat, men jag tänkte att vi börjar med det vi har svart på vitt, nämligen bromsrören. Givet garantin så finns det inget tvivel på att de måste fixa dem.

Ringer upp bilfirman ca 3 veckor efter köpet, dagen efter besöket hos bilprovningen.

Eftersom nu bilfirman hotat med advokat och att de skall stämma mig om jag skriver något osant så får jag vara lite återhållsam i vad jag skriver och poängterar att citat etc nedan kanske inte är 100% vad gäller ordföljd, dock med samma innebörd.

Efter sedvanlig presentation och utrönande om vilken bil det gäller så tar jag upp att jag låtit bilprovningen göra en T-kontroll på den och vad de hittat.

Bilförsäljaren blir genast aggressiv i tonen.
"Jaså, du är en sån som först köper en bil och sedan letar en massa fel som vi ska stå för"
"Alltså vissa kunder ska man skicka till Volvo för att köpa en ny bil, trodde inte du var en sån"
Påpekar bara vänligt hela tiden att en garanti är en garanti och nu har bilprovningen konstaterat detta.
Bilförsäljaren fortsätter tjafsa om att han upplyst mig om att det var fix med bilen.
Visst, sant så långt som till de synliga felen samt de jag upptäckt innan köp, i övrigt hade herrn försäkrat om att allt annat var ok.
Här går jag över och raddar upp alla övriga fel, men som jag inte gör anspråk på.
Då fortsätter han tjafsa, eller insinuera om hur konstigt det är att det nu kan vara så många fel på bilen, försöker krypa ut som att allt hänt efter försäljningen. Tjena, kört 20 mil.
"Skit samma, vi tar tillbaka bilen och säljer den till någon annan med avdrag för den nytta du haft (8% för 20 mil)".
Nix säger jag, jag vill behålla bilen, reparation av bromsrören eller prisavdrag är min idé.
"Mummel, pajkastning, ska prata med min kompanjon, ring om en timme".

Ringer upp senare, får prata med kompanjonen.
Samma visa, de skall ha tillbaka bilen, deras garanti vill de inte prata om. "Det kan ju bli dyrt att byta bromsrören". Ja vadå, det är den risk en bilförsäljare får ta om han ger garanti. Jag vill behålla bilen, men är öppen för en konstruktiv diskussion kring hur vi ska lösa detta är mitt bud.
Nope, de skall ha tillbaka bilen. Och bara 8% avdrag, det var billigt tyckte kompanjonen, normalt tar vi det tredubbla.
Så nu menar de på fullt allvar att jag skall lämna tillbaka en bil som jag renoverat för flera tusen och endast kört 20 mil och få det jag betalt minus 8%?
Det skulle dessutom vara deras rättighet att göra så, de bestämde. Att som jag ville, diskutera eventuell prisnedsättning på bilen eller reparation ville de inte ens lyssna på.
Till sist konstaterar vi att läget är låst.
Min fråga blir då: Om jag skulle föra detta till ARN, skulle ni följa deras beslut?
"Vi kommer vinna där" Om jag vinner då? "Det beror på"
Va!? Alla seriösa företag brukar väl följa ARN?
"Vi vinner, annars får vi se". Jaha, då får jag väl ta det till tinget då..."Gör det, ska du ha vår advokats nummer?".

Nu rör det sig om en ganska billig bil, mest en principsak. Tar mest upp det här på forumet för att varna andra för denna bilfirma.
Sen en eloge till Autopower, ni har gjort er ett välförtjänt namn. Gubben på bilfirman kände väl till sajten och blev först helt stum när jag frågade om han hade något emot om jag skrev om mina erfarenheter på exempelvis Autopower.
När han återfick fattningen så kom det hela med att de skulle stämma mig om jag skrev något osant. Så jag kan säga så här, de ord som yttrades ur deras mun var bra mycket värre än vad som beskrivs i detta inlägg.

Ok, nu behöver jag inte en radda kommentarer om hur jag borde kollat upp bilen själv innan köp osv, det vet jag redan. Syftet är att visa på hur seriösa och trevliga dessa nissar är att ha och göra med. Kanske det kan hjälpa någon.

Nu är jag inte jurist, men min tolkning av konsumentköplagen är att de inte kan kräva att få tillbaka bilen på dessa villkor (finns bland annat avsnitt som gör att jag kan kräva dem på pengar pga ex inkomstbortfall o dyl om återköp skulle ske, vilket förmodligen skulle göra det till en nollaffär åtminståne, men det går de inte med på). Dessutom så tolkar jag lagen som sådan att om jag kräver en rimlig prisreduktion på någon tusenlapp så går det före ett eventuellt återköp. Jag har lagt ner tid och pengar på bilen och vill behålla den. Blir bisarrt om de har rätten att köpa tillbaka den i bättre skick av mig för lägre pris.
och till sist, den såldes EJ som renoveringsobjekt eller annan liknande lydelse som skulle göra situationen en helt annan.

Avråder starkt från att ha något med Stockholms Bilförmedling / Cartrade att göra. De skiter fullständigt i sina garantier och kunder (efter affär). För advokaten: Ovanstående var min egna personliga subjektiva uppfattning.

Tack och bock och lycka till med era bilar!

Pga vandaler så kan jag dessvärre inte äga en BMW, måste flytta innan nästa BMW införskaffas, måtte det bli snart.

Folk kan visst inte tåla att man har råd med BMW så får köra Japanskt ett tag.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Cartrade har ju aldrig varit seriösa. Det vet väl alla. Spelar väl ingen roll vad du skriver här eftersom uppfattningen du har om firman är den som alla har som någonsin vart inne där...

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Låter ju stabilt med en firma som ger garantier som dom inte håller. Har du garantin på papper? Isåfall så ska det ju inte bli några problem att vinna.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Anders S: Jag tycker det är bra att oseriösa handlare diskuteras här. Sen kanske någon redan har skrivit om liknande upplevelser på forumet men ju fler källor desto bättre.

robo: Tack för en utförlig redogörelse, firman är härmed noterad på min "svarta lista".

Mvh Johan
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Konstigt att dom inte bara reparerar bromsrören så alla blir
glada och nöjda. Kan ju inte vara så dyrt för dom som firma att
det är något att snacka om?

Bromsrören faller ju helt klart under trafikSÄKERHETSgarantin.
Resten av skavankerna får du förmodligen leva med med tanke
på fordonets allmänna skick/mil och pris och att köparen också
har ett visst ansvar i form av undersökningsplikt.

/L

Anders S.:

Mycket möjligt. Läste dock lite blandade uppfattningar när jag sökte innan jag åkte dit. Det jag läste då skulle inneburit att jag aldrig skulle köpt en fet Merca eller BMW därifrån, i synnerhet ingen import.
Dock med blandade omdömen så tyckte jag det kunde vara värt en chansning kring en billigare bil. Svensksåld dessutom och hyggligt servad. Såg bra ut förutom krock/skrapskadan (liknar som att ägarn touchat en betongsugga hyggligt). Kraschad backspegel och inbrottskada inget konstigt på en stockholmsbil. Bra tillfälle att få en bra bruksbil till rimlig peng. Primerorna av -96 modell är generellt mycket bra bruksbilar.

J.Dredd:
Japp, garanti på papper. Därutöver så har du ju konsumentköplagen som bara den ställer rätt höga krav på bilförsäljaren avseende bilen (speciellt sådant som rör säkerhet) under 6 månader efter köp. Borde vinna på dessa regler enbart.
Men nu blir inte det aktuellt, nu har de ju gett en garanti som är starkare och då borde det inte vara något snack.
Jag och digitalkameran är goda vänner just nu för att dokumentera allt som dyker upp.
ARN tar ju bara skriftlig bevisning så då blir det foton och Bilprovningsprotokoll. Dessutom har jag kvar annonsen, det finns lite utrymme där också vad jag förstår då de skriver dubbdäck, elhissar, C-lås, AC osv. Då är det bra om dessa fungerar samt att det verkligen är 4st dubbdäck.

Viktigt också att flagga att Cartrade numera ör under "flaggen" Stockholms Bilförmedling, även om Cartradeskylten hänger kvar.

Det här blir en principstrid, egentligen så är det inte värt det ekonomiskt då det bara gäller några tusenlappar. Men så som de betedde sig så...

Även om det varnats för firman tidigare tycker jag det tåls att upprepas.

Leffo:

Helt enig med dig.
Det var bara bromsrören jag tog upp till diskussion med dem initialt. Visst, jag sa även att bilprovningen slagit ned på halvljus- samt dimljusinställning, men att jag skulle fixa det själv.
Men de slog bakut direkt på bromsrören, menade att det skulle kosta minst 5000:-, kanske dra iväg mer. Enligt konsumentköplagen så har de rätt att själva få chansen att fixa, så det var det jag initialt föreslog. När det inte gick så försökte jag diskutera en ev. prisreduktion. Där kom vi aldrig till något tal om summor, de ville inte diskutera, de skulle ha tillbaka bilen.
Bromsrören går på en tusenlapp totalt på Mekonomen. Om de inte ville fixa själva så hade jag kunnat tagit en prisreduktion på materialkostnad + lite arbete och fixat själv. Men så långt ville de som sagt inte diskutera.
Jag är själv jäkligt förvånad på dessa gubbars inställning. Dessutom en helt skev bild om vad bromsrören kostar att byta, speciellt om man är handlare.

Som sagt, helt enig, skavankerna var jag överens med dom om och inget jag ville tjafsa om, även sånt jag upptäckt senare fixar jag. Dock så tog jag med lite skavanker som de visste om(rimligen då de enligt utsago kört bilen en hel del) i detta inlägg bl a för att visa på att de ljög på konkreta frågor, ex att det var knas med ABS trots att jag frågade om bromsarna var helt ok. Då borde de upplyst om att ABS felade eller åtminståne sagt att de var osäkra.

Men hursomhelst, de ska banne mig sälja en bil som går igenom besiktningen. Annars får de sälja den under helt andra premisser och utan garantier.
Nu missade bilprovningen ABS, lite konstigt då det är rätt uppenbart om man bromsar bilen till stillastående.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kanske ska klargöra att jag inte har något emot att oseriösa firmor diskuteras här. Tvärtom.
Vad jag närmast tänkte på med mitt inlägg var att dom skulle stämma dig om du skrev något här. Det - skulle inte förändra så mycket eftersom alla vet vad för typ av företag dom är... Är du med? :)

Anders S.:

Ok, tack för det.

Håller dock igen lite med citerandet med tanke på deras stämningshot. Inte för att jag är rädd för att bli stämd, utan snarare att de skulle kunna använda mina skriverier här på något vis emot mig i den process som kommer om jag skulle råka överdriva ett citat en aning.
Ni som är lite luttrade vet nog vad de kan ha hasplat ur sig när de citat jag anger i originalinlägget bara är en krusning på ytan.
Mindre luttrade skulle nog falla av stolen om jag skrev mer specifikt vad som sades i konversationen. Skrämseltaktik från deras sida samt att de försöker vända på allt till att det skulle vara mitt fel och att de är helt utan ansvar, hänvisande till en massa lagar och advokater.
Det de försöker göra är att få mig att tro att det är helt meningslöst att processa mot dem.
Funkar väl ofta kanske, dock så är jag luttrad i den mån av att jag är statsanställd och läser lagar och förordningar stup i kvarten, så på den punkten blåser de mig inte, dessutom snackat lite fort med juristen på jobbet över fika och hon bara skakade på huvudet.
Inte svårare än att gå in på ARNs hemsida och läsa lite fall så ser man att jag vinner där. Sen är väl risken att de inte följer beslutet, men då är väl chansen rätt hygglig att rätten går på ARNs linje. Och frågan är om de orkar gå så långt, blir dyrt för dem i jämförelse med att lyssna på mitt erbjudande om kompensation.
För egen del så vore det snarast en merit att ta dem ända till tinget och vinna, mer än vad den ekonomiska ersättningen betyder. En principsak.
Risken är väl ägarna gör en fejkad konkurs och startar upp med nytt bolagsnamn på samma ställe. Då kanske man får bli 16 år igen vad gäller rättstänkande.

Hittills vunnit alla fighter jag givit mig in i.
Vann mot försäkringsbolaget avseende värderingen av min sönderslagna BMW, var en rätt tragisk historia som finns här på Autopower.
Vann genom Nissans generalagent en fight över slarvigt utförd service på en bil jag hade som ledde till att bromsoken låste sig (Inte bocka i serviceprotokoll på punkt man inte genomfört, ajajbaja).
Vann en mediastrid mot Bredbandsbolaget efter att de skickat användaruppgifter i öppna brev.

Så det lutar åt att det blir upp till kamp igen. F-n, jag som av alla runtomkring mig uppfattas som skitsnäll måste låta som en riktigt besvärligt jäkel. Jag är lugn och snäll, förutom när jag blir orättvist behandlad på ett fult sätt och företaget inte ens har vett att be om ursäkt. Då tänder det på alla cylindrar.

Visa användare
278
finnen318is
E30 318is-90 (Nr1 Krockad)
e30 318is-90 (Nr2)som används nu.
Alltså fan sätt dit dom jävlarna av ren princip, man blir SÅ JÄVLA FÖRBANNAD att det inte är sant.

Ursäkta för mitt språk, jag tappar tålamodet av sånt här. Det slutar alldrig förvåna mig vilka svin vissa "människor" är, att dom inte skäms för något..

Lycka till robo! Mvh:Jani

never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience.
Paap Reeder
robo!
Satt nu på nattkröken och läste deltagande genom det jag printade 07-03-20 ang dina "bilaffärer".

Hur har det gått??

Skulle känna precis exakt på millimetern som du.

Undrar med spänning.

MVH /// Paap R
Papp:

Ingenting har hänt, tyvärr.
Jag brukar normalt ta strid, även principstrider som denna skulle bli då det som mest rör sig om några tusenlappar. Börjat skriva på en anmälan till ARN, men tiden tog slut då vi hastigt hittade en möjlighet att köpa ett hus till vettig peng i Stockholmsområdet. Sökt länge efter hus men som bekant så är huspriserna sanslösa i Stockholm. Nu kom vi över en villa för 1,5 miljoner i ytterförort några hundra meter från pendeln. Så jag har haft rätt mycket att stå i med villaköpet, vanliga jobbet + att man har en liten aktieportfölj som man försöker finansiera sina husköp, bilköp etc med. Fullt ös och därmed så nedprioriterades denna strid, framförallt då jag misstänkter att jag måste gå till tinget för att få rätt. Hos ARN lär jag få rätt, men det har ju företaget sagt att de i princip skiter i.

Än är det dock inte för sent, har ju dokumentation på vad saken gäller, dvs bromsrören från bilprovningen så saken är ju i princip klar. Förhoppningsvis får jag tid över så jag kan skicka in anmälan. Man har ju tid på sig och felet är ju som sagt dokumenterat så de kan inte slingra sig ur.

Utöver de fel jag beskrivit ovan så upptäckte jag att skitstövlarna dolt att det var punka (modell stoppa in flera fingrar) på ena sommardäcket. Detta hade de naturligtvis lagt längst ned i skuffen under de hela däcken. Så det blev 2 nya däck, vill ju ha samma på bägge sida iaf.

Jag har fixat det mesta som var fel på bilen, ny backspegel, nya belägg fram + absgivare, fixat låsen mm. Drivknutar samt byte av bromsrör är väl vad som kvarstår.
Sparat alla kvitton för att extra spä på om jag driver process just om bromsrören, för det är det just bromsrören som jag ser som fullständigt solklara att jag skall få ersättning för. Och det blir ju några tusenlappar om man lämnar in det på verkstad med kvitto.

I övrigt, som bevis på vilka sopor de är så har jag redan fått viss kompensation. Visade sig nämligen att när man rev lite i bilen så satt det ett schysst Sonysteg monterat kopplat till Alpine 6,5" i hatthyllan. Steget låg dock rätt dolt och kablarna till högtalarna hade hoppat ur så det var bara framhögtalarna det lät ur när jag köpte bilen. De hade helt enkelt inte kollat ordentligt. Så vips hade man kanonljud i bilen med prylar som har ett nypris på över 2 papp.
Så lite kompensation där.

I övrigt så går bilen kanon, tjejen pendlar 2-3 mil om dagen och inget strul.
Kommit fram till att ACn fungerar då imma etc försvinner, men den kyler inte just nåt. Så det finns väl lite kvar i systemet, men det mesta har väl läckt ut.
I övrigt så är ju Nissans motorer och lådor byggda mitten av 90-talet suveräna.
Visar inga som helst ålderstecken, drar ingen olja, lådan är lika rapp och styv som bilen vore ny, likaså koppling. Drar 0.8 blandat, 2 litersmotorn.
Är ju ett BMWforum detta så ska väl inte göra reklam för Nissan, men faktum är att deras primeror mellan -95 till -98 är förbannat bra bruksbilar. Haft 2 st, denna samt tidigare en -98 som hade ett nyare chassi. Står emot rost bra och inga maskinella strul. Bromsarna och drivknutarna är i princip svagheterna.
Bara som generellt tips om man vill köpa en bra bruksbil som andra eller tredjebil att köra med när man inte glider omkring med BMWn.
Primeran är lite bortglömd och billig begagnad.
Nissan har dock helt tappat stilen på bilarna tillverkade på 2000-talet. Ägt 2, skitbilar. Rostar sönder, drar hiskeligt med soppa, inte samma körglädje, Nissan har helt tappat greppet.

Jippi förresten! Nu är man husägare med garage = återigen möjlighet att köpa BMW!!! Inga vandaler som kommer åt den på natten och lägre premie. Måste börja läsa på om 5 respektive 3 serien, nya alltså. Är lite efter då jag fått kört riskokare ett par år nu. Får se om man avyttrar Avensisen till förmån för en 3 eller 5 serie. Lockande, dock är Avensisen en jäkligt bra bil , -03 (Nya) Executive (Skinnklädsel etc). Men en BMW är alltid just en BMW...
Nya 3 serien var grym att köra, fick låna en 325a en dag, dock tyckte jag den kändes lite plastig, inte riktigt samma premiumkänsla som E39 resp E46.
Gissar att nya 5 serien (om än med några år på nacken) också känns lite plastig .
Blir svårt det här...

Ok, börjar hamna lite off topic. Håll er undan från den där bilfirman, riktiga skitstövlar.
Får försöka ta mig samman och kräva dem på bromsrören via ARN.
Övriga fel har jag trots allt fått viss ersättning för via fyndet av stereoutrustningen som låg gömd.

Paap Reeder
Tackar för svar.
Inatt kan man sova igen.

MVH /// Paap R

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
robo, OT från tråden. Jag har nyligen bytt ut vår Avensis 2,4 Executive mot 525-04 (E39), ångrar mig inte en sekund, framför allt vad det gäller ljud nivån i bilen så är 525:an överlägsen!

Annars håller jag med om att Avensisen är en riktigt bra bruksbil!

Blogg:M3Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Den dagen Bilförmedlingar närmar sig mitt hus, filar jag motorsågen extra vass!!!

De är inte kloka, vilket pack!

Har själv fått ett samtal en gång av en filur från nån sorts förmedling när jag hade en annons ute. På fullt allvar ville han skriva över bilen på sig och pengarna skulle komma senare. As!

Vissa människor har INGET samvete, dessa kryp tillsammans med vandaler o stenkastare bör kremeras omedelbart!

Ursäkta språket, men så tycker jag!

Mvh:

Zoltan
Abbe:

Jag hade själv en maxad E39, 528iAT -98. Nav, Tv, skinn och hela köret + facelift.
Blev dock förstörd av tattare som försökte elda upp bilen så den blev inlöst. Där jag bor (snart bodde) går det inte att ha bilar som sticker ut, då vandaliseras dem. Så efter BMWn så blev det först En Nissan Maxima -03 som visade sig vara riktigt skräp så det blev snabbt byte till en Avensis.
Nåväl, nu när man flyttar kan man ju åter skaffa sig en BMW. Gillade den jag hade, bättre än Avensisen. Men samtidigt så känns det som att man vill röra sig uppåt i modellserierna. Skulle kunna köpa en jäkligt schysst E39, kanske en 525 -02 för samma peng som Avensisen. Men suget finns ju där efter en E60 eller E90 så man rör sig uppåt, även om jag dock tycker att dessa känns lite plastiga jämfört med E39 som banne mig måste kvala in som en av världens mest lyckade bilar.
Blir till att kolla marknaden, dåligt med tid nu med all flytt osv. Dock så förefaller Avensisen hålla värdet, kollade snabbt på Blocket och jag får nog samma som jag gav för den för ett år sedan. Känns bra, men sedan blir det till att utse en en lämplig BMW. Är kräsen så det brukar ta tid.
Skulle dock kunna överväga en E39 om jag hittar en med "unik" lack och 99% fullutrustad.

Roligt att köpa ny bil, men också tidskrävande att söka efter den rätta.

robo:
jag förstår inte din användarsignatur alls? vad menar du? mvh.
Användarsignaturen kom till efter en incident som det står om på forumet.

Hade en maxad E39 som oberoende besiktningsman klassade som i entusiastskick. En jäkligt fin bil alltså.
Nåväl, Stockholmsförort och en massa idioter som drar omkring. De tycks finna särskilt stort nöje i att vandalisera fina bilar då det är de som oftast råkar illa ut.

Min bröt de upp, skar sönder skinnklädseln (antagligen för att elden skulle få fart) och fyllde bilen med glykol och allt de hittade i bagageutrymmet som de hoppades skulle brinna. Nu blev det aldrig någon brasa, dels så blåste det och var kallt så det kanske bidrog + så brinner nog inte dessa vätskor så bra.
Möjligen blev de avbrutna, vad vet jag.
Summan av det hela, även om inte bilen brann upp var att den var såpass förstörd (Fullständigt utbyte av inredning inklusive hela instrumentpanelen med Nav+TV) samt utvändiga skador.
Så bilen löstes in av försäkringsbolaget då skadorna var för omfattande.

Därav signaturen, sedan jag bytte till en "Svenssonbil" har jag klarat mig undan vandaler, medan många andra råkat illa ut, då oftast nyare BMW, Mercor etc.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vart bodde du? Har för mig att jag läste Upplands-Väsby någonstans, kommer jag ihåg rätt?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
robo: ok då förstår jag signaturen... minns också tråden som handlade om denna händelse... usch va hemskt... lider med dig! hoppas du fick ut okej värde vid inlösen av den bilen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.