AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.411

Oljeförbrukning?

Jag fick fylla på lite mer olja i motorn häromdagen.
Till saken hör att jag fyllde på för ca 2 månader sen.
Förbränner motorn mer olja ju tunnare den är? Oljan är castrol slx och det är bland dom tunnaste man kan köpa, sen körde jag väldigt fort häromdagen, kan det ha något med det att göra?
Har undrsökt motorn och jag kan inte finna något oljeläckage.
kollat så det inte är mycket olja i vattnet?

hur mycket fick du fulla på då? olja försvinner ju, men frågan är ju hur mycket i förhållande till antal körda mil

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla motorer drar lite olja! Hade du kört mycket kort/kallkörning innan? Isåfall kan det ha varit lite bensin i oljan som avdunstade när du körde motorn hårt och gav dig illusionen av att oljenivån minskade. Hur högt upp på oljestickans markeringar fyllde du på första gången? Om nivån är för hög förbränns överskottet (innom rimliga gränser förstås, fyller du på ett par liter för mycket skjuter du säkerligen packningarna!).

Mvh
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hur mycket tar era bilar. har rätt nyligen köpt min och jag har kört 300 mil sedan jag bytte olja och kanske 20-25% e borta nu på stickan från var det var då jag precis fyllt på.
Hur mycket tar era bilar?

Visa användare
38
SuperHebbe
732iA -82
732i -80
732i -79
Jeg må være heldig...

Min bruker ingen olje... Har kjørt 10.000 km uten og helle på så mye som en dråpe...

Kanskje det er noe feil? :o)

Mvh

Jan Erik

[Jeg VIL ha svenske BMW priser til Norge] :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En motor som är välskött och frisk motor ska inte ta någon olja de första 15,000 milen.Sedan beror det klart
vilken typ av topp som sitter på bilen.
En Volvo med b230 med raka ventilstyrning där är slitaget minimalt vilket gör att det kan gå väldigt långt utan att ta olja min hade gått 22.000/700 mil mellan oljebyte ingen påfyllning.Men har man som på MB
tex en topp med vinklade ventilstyrningar som på de flesta bilar även BMW.Så slits de mycket hårdare pga de har en trycksida där ventilskaftet går imot hela tiden, så där är första oljeförbrukningsorsaken.
Min MB 190 har rullat 20.000 tar ca 1/lit 500 mil vilket är hyfsat.Sedan beror det på hur hårt bilen körs
och vilket olja man kör på, en del oljor ska enl.tillverkaren ge en låg oljeförbrukning samt att ökar man viskositeten så kan oljeförbrukningen minska.
Men har man gasat på med en motor med många mil på nacken så bli inte förvånad att det sjunker på stickan.

MVH
Hasso
Visa användare
38
SuperHebbe
732iA -82
732i -80
732i -79
Hmmm jeg glemte å skrive at motoren har gåt over 200.000 km... Det jeg ville frem til var at jeg ikke har fylt på en dråpe siden sist jeg skiftet olje for 10.000 km siden :)

Motoren er fra en 535 '85

Mvh

Jan Erik

[Jeg VIL ha svenske BMW priser til Norge] :-)
Jag fick fylla på ca 0,5 liter. När jag fyllde på för 2 mån sen fick jag fylla på 0,3 liter så det är ju inga jättevolymer precis.
Sen är ju oljan jättetunn, och det har blivit mycket kortkörning, och en del kallstarter. Dock inte när det varit kallare än ca -3 grader.

Men jag har kört 1300 mil sen senaste oljebytet, kan det ha något med det att göra?

Sen har det inte med nån inbillning att göra, utan det står på displayen att oljenivån är låg.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Desto längre du kör på en olja desto tunnare blir den. Det beror på att de långa molekylkedjorna som en syntetisk olja består av, bryts söder i motorn och bildar kortare molekylkedjor. På vilken nivå hamnar markeringen på oljestickan när du har fyllt på? Prova att fylla till övre markeringen. Det brukar vara ca en liter mellan övre och undre markering på oljestickan. De volymer du skriver om verkar inte vara alarmerande. Precis som Hasso skriver tenderar vissa oljor att skapa mer oljeförbrukning än andra. Byt till en lite tjockare olja typ 10W50.

Lycka till!
Den oljan jag har nu är 0W 40.
Inte för att jag förstår mycket av det men jag har hört att den ska vara mycket tunn :-).
Nu har jag fyllt till den övre markeringen, men som sagt, det är dags att byta olja nu och jag ska nog ta en tjockare. Jag ska dock fortsätta med syntet men en billigare sådan. Nån som vet nån billig och bra olja?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Inte billig, men bra. Motul Synergie 5W40.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var inte dumsnål när du byter oljan. En sparad hundring kanske leder till en förstörd motor. Håll dig till något av de kända märkena då vet du att du får en bra olja. Ex Mobil, Castrol, Valvoline (vilken som är bäst kan man diskutera i evigheter, men alla dessa gör BRA olja!). Om du åker till några som sysslar med tunga fordon (lastbilar, skogsmaskiner etc.) finns det en stor chans att de kan sälja samma olja som på vanliga bilverkstaden, fast betydligt billigare. Försök att ta någon olja som har ett lite högre viskositetsvärde när den är varm. Tex 10W50 eller 10W60. Det finns även speciella oljor som minskar oljeförbukningen. Jag vet att Valvoline har en sådan olja som är speciellt anpassad till motorer som har gått mer än 10 000 mil, men det har säkert de andra märkena också.

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.