AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.106

Köpråd/Funderingar om BMW Alpina D10

Hej!

Vad tror ni om en BMW Alpina D10?

T.ex. någon av följande:

Alpina D10 Switch-Tronic *XENON/NAVI+TV/LEDER/ESSD* Länk

Alpina D10 Biturbo Business Exclusive NAVIGATION Länk

Alpina D10 Biturbo Switch-Tronic / 1. Hand / Navigation Länk

tänkvärt?

Mvh Ubbe
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tror att bl.a. Asken här på forumet kan ge lite feedback. Han köpte en mkt fin D10 från BMW Premium Selection.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den sista handlaren hade flera roliga/intressanta bilar och är den enda av de tre jag skulle kunna tänka mig att köpa bil hos.

På bmw.de Länk så fanns bara en D10 men med 1 års EuroPlusgaranti som ingår: Länk

Länk

EuroPlus: Länk

Mvh
Tack för synpunkter.

Jo hittade här under Galleriet ganska intressant och matnyttig läsning om D10 skriven av Asken.

Denna vore kanske också ett alt. Länk Alpina D10 Biturbo Business Exclusive NAVIGATION, shadowline, taklucka, sportstolar i skinn samt sportratt vore nog önskvärt och denna har ju det men då blir ju den ganska dyr i inköp samt jag gillar inte träinredning, den tycks inte ha Alpina fälgar. Men man kanske inte ska köpa dom billigaste heller. Så tyvärr tror jag det inte blir någon Alpina för min del...
Men man vet ju aldrig.

Mvh Ubbe
Länken tycks inte funka i mitt tidigare inlägg, men denna:

Länk

Mvh Ubbe
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr är den bilen såld.

Länk verkar OK iom att den bara haft 1 ägare och milen inte verkar vara överdrivet låga. Tänk bara på att Alpina´s reservdelar kan vara dyra.

Mvh
Hej!

Har börjat kika på D10:or nu igen då jag har fått min bil såld.
Frågade upp lite info på några som finns på mobile idag, men t.ex denna Länk var servad vid 88979 km 2.9.2002 samt följande vid 114659 km 13.4.2005 så ganska stort hopp där emellan. Och jag är inte säker på om den har elstolar ??

Är det någon av bilarna ni skulle rekommendera som finns ute på mobile.de nu ??

Tacksam för svar!

Mvh Ubbe
Här är några jag kollat på:

Länk men denna har den "gamla navin"

Länk

Länk denna har gått ganska långt

Länk

Länk (perfekt) låga mil?, men ganska högt pris...

Länk

Länk (privat person)

där har ni några att kommentera :)

Mvh Ubbe
Visa användare
232
pane
530D X-Drive 2014
Alpina Roadster S -04
Nån som vet nåt specifikt om den Touring som står hos Jarls Bilservice i H-borg? Vet att torkaren på bakluckan stannat "rätt upp" men ska vara bara att smörja för att få igång igen.

Länk

/Pane
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Vet inget om just den bilen. Kan dock berätta en hel om modellen. Några saker att se upp med:

Insugspjällen av metall (resten av insuget är i plast) går ibland sönder med följden att metallbitar flyger in i motorn. Händer äver på 530D och 4-cyl dieslar. Detta har diskuterats på forumet. Om man letar i annonser stöter man ganska ofta på bilar med utbytesmotor. En svaghet som däremot enbart gäller d10 är spridarna. På min bil var 3 dåliga vid 17000mil. Alpina säljer nu ett utbytespaket med 6 spridare+ny elektronikbox för 2700euro+moms. Tyckte dock att detta var något dyrt så mina spridare renoverades av hedqvist diesel i luleå.
Visa användare
232
pane
530D X-Drive 2014
Alpina Roadster S -04
Brogren: tack för viktga upplysningar om gasspjället och spridarna som jag missat tidgare.

Eftersom jag åkt E39 525TDS i 6 år nu så har jag väl drabbats av det mesta med bussningar, bromsskivor, bakhjulslaget, pixelfel etc.

Vad finns det mer som är typiskt för D10:orna? Har bara provat en D10a under ca25-30km men de va goa kilometrar :) Det var bara däcken som inte var riktigt runda eftersom den stått mer eller mindre still ett tag. Och då fanns det 2 sätt att få dem runda igen enligt Sten Jarl 1: kör ca 230-240 i några kilometer eller tryck i 3,6-3,7 i däcken och kör 10-15 mil. Stämmer säkert men är det nån som provat?

/Pane
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Insugspjället är som sag det allvarligaste och omöjligt att upptäcka på förhand.

Spridarna är lättare. Min bil rök ganska mycket samt gick något oroligt på tomgång. Har även hört att turbon tagit slut på några bilar. Mina verkar dock ok fortfarande.

Om du vill se vad som skiljer d10 från 530d kan du ju kolla lite i reservdelskatalogen. Länk

Ett sista råd är att kolla försäkringen. Den kan vara ganska dyr.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Brogren:

Såg i en annan tråd att du har manuell låda, så du har inga små spjäll i insuget, grattis!

Mvh
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Vad är det för hårdvara som skiljer en vanlig E39 530d mot Alpina D10?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
modernare sprut, kolvar, dubbelturbo, anpassad converter. mm.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ser att Jarls har haft en D10 sedan 2006/2007 Länk
Någon som varit och titta på den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.