|
|
|
|---|---|
|
jag var i kontakt med insplanet och se sa att man kan bli svartlistad i fall man tar försäkringen på ens far och sedan kör bilen. ifall det händer något då skulle man bli svartlistad hos försäkringsbolagen stämmer detta eller får han bara mer provision för att sälja till mig? någon som vet? | |
| Tomma hot bara, om bilen är registrerad och försäkrad på din far så spelar det ingen roll vem som kör den, och vem som "egentligen" äger bilen blir ju svårt för dom att bevisa! | |
|
Så länge det inte händer nåt behöver du ju ingen försäkring... Du skaffar ju en för att de ska hjälpa till om det händer nåt. Försäkringsbolaget är nog bara glada om du skenförsäkrar eftersom du hela tiden kommer betala in premier och sen om du skulle behöva hjälp är det bara för dem att vägra betala ut pengar. För övrigt är det inte ovanligt att de startar en utredning efter eventuell incident för att reda ut vem som är huvudsaklig brukare av bilen (ska vara samma som försäkringstagaren). Jag har för mig att en person här på forumet hamnade i klistret då försäkringsbolaget under utredning läste allt han skrivit här om "sin" bil... Därför är skenförsäkring inget att rekommendera. Om du däremot bara lånar bilen av din far lite då och då, och alltså inte är huvudsaklig brukare, är det inga problem. |
|
|
denna bil ärj u papps den lånar jag bara lite. jag bor ju på landet så det är ju en bit till stan ibland så samåer jag med pappa. och ibland så får jag låna hans bil. |
|
|
LF folksam if oc hTrygghansa stoppade utbetalningar (bedrägeri) för 250 miljoner förra året....så bevisa kan bolagen i uppenbara fall som tex tokstylad zx med vingar och grejjer eller 328 som är max stylad hur troligt är det att en 50 åring kör runt i den när han har en 18 åring i hushållet..... moose46 : Du har förmodlingen rätt i att Fbolagen inte bryr sig om det inte händer något men du betalar ju försäkring för OM det skulle hända något eller hur?Funkar den inte då så är det kastade pengar i sjön... Mpower |
|
|
Hur är det i en situation som den här då: X har en sommarbil som inte körs med alls under vintern. Detta är enda bil som X har och under vinterhalvåret lånar denne sina föräldrars andrabil. X krockar och försäkringsbolaget säger att det är X som är huvudsakliga brukare (vilket ju denne också är fast bara under vinterhalvåret) och vill inte betala ut pengar för bilen. Hur gör man i en sådan sits, byter man ägare varje halvår eller hur går man tillväga? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Om andre bilen är en skoda felicia så kommer förmodlingen inte skaderegleraren att rynka på näsan. Dem ser ju till det ekonomiska intresset också är det X far som förlorar pengar tex så är det rätt att han ska stå på försäkringen. Det mest korrekta är väll att ringa sitt bolag och kolla vad just det bolaget anser premien kan ju ställas efter X utan att byta ägare också. Bor X 100 mil från ägaren/försäkringstagaren så borde man ringa och kolla med sitt bolag! Mpower |
|
| Du är säkert redan registrerad av försäkringsutredare, och redan nu hamnat i ett register över potensiella försäkringsbedragare. Försäkringsbolagen kollar regelbundet sådant här. Du får garanterat inte ett öre om Du smäller bilen om den står regad på din Pappa! | |
|
Du skriver: "Denna bil är papps ju den lånar jag bara litet". Då förstår jag inte varför du frågar? Sen står det i din profil att du har en 518 och en 328? Skenförsäkring är bedrägeri, så det är klart att försäkringsbolagen är vaksamma. Något vi gubbar är tacksamma för eftersom vi inte vill att VÅRA premier ska höjas för att en del pappor är "snälla". __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| så ni mear med andra ord att jag redan finns med i försäkringsbolagets databas som eventuelt försäkringesbedrägeri eller vad. | |
|
jag kan medela att försäkringen halv genom insplanet skulle kosta 18 000kr/år jag ringde sjävl till ett försäkringsbolag och där blev priset 11488kr vilket gör att jag väljer det bolaget. ett helt okej pris. 1014kr/månad. så alla försäkringsmän kan av skriva mig. |
|
|
Det här är en diskussion som ständigt är i rörelse. Många hävdar likt "musikern" att "Du får garanterat inte ett öre om Du smäller bilen..." Men faktum är fortfarande att det är ytterst sällan det sker. Gå in på vilket forum du vill och ställ frågan om någon blivit nekad ersättning vis krock pga att bilen varit försäkrad på mamma eller pappa... Du kommer inte få särskillt många svar kan jag lova. Själv har jag varit forumaktiv under större delen av 2000-talet (i flera forum) och det enda konkreta fallet jag har läst om är det som"Crisse" refererar till. Finns att läsa här: Länk Notera att tråden startades 2002. Det är olagligt att skenförsäkra och man kan således också bli nekad ersättning om man smäller, chansen är mycket liten men samtidigt är det en kalkylerad risk man måste vara medveten om. Det är trots allt olagligt att skenförsäkra, nästan på samma nivå som att ladda ner piratmusik från nätet... PS. Jag är inte positivt inställd till att skenförsäkra, jag bara konstaterar fakta. |
|
|
moose46 ring fler bolag jag betalar 10 000 för helförsäkring du borde kunna komma ner ett par tusenlappar till utan vidare.JAg vet att det är många parametrar som bestämmer en bilförsäkring men om du är 22 år och bor i blekinge så borde vi vara i samma riskgrupp med tanke på att jag bor i något som liknar en stad(växjö) i småland ring if trygghansa LF och Folksam är mitt tips! Mpower |
|
|
jag ska testa detta ps jag bor i örebor typ. ska ändra det igen. jag bor ute på landet obs inte många viltolyckor men jag ska ringa runt lite mer och höra. för att se vad jag får för priser hos resten. |
|
|
LexCom, det fins fler exempel än så. Fanns tex en kille som kallades netsix på detta forum som blev rätt besviken på Susab när de tyckte han skenförsäkrade och han fick ingen eller reducerad ersättning vid skadan. Tyvärr hittar jag inte tråden kanske är den borttagen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.