|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Adac voltar med MX-5 + flera andra större cabbar. Gå in på Adacs hemsida och välj krocktester. Z3 har liknande uppbyggnad dock inte lika vridstyv som Mx-5. Här är resultatet översatt på engelska: The two-seat roadster is completely overtaxed with the estimate: Within the tail range solid overroll bars and also the coaming are missing are so weak that it deforms by 140 mm. Thus there is hardly survival area for passenger besides slams the front seat passenger head hard on the runway up security altogether unsatisfactorily! Bedöm sedan själva hur säker Z3 är att volta med. Att Z4 är säkrare betvivlar jag inte en sekund, då konstruktionen är nyare. Men jag skulle inte vilja sitta i någon utav dessa bilar vid en rundslagning. |
|
|
Varför ska man rulla, är väl ingen jäxxx folkracebil eller? Går det överhuvudtaget att rulla med en 1,9l på asfalt? Z MMM Coupe |
|
|
Varför ska man krocka över huvudtaget? Visst kan man volta en Z3 1.9 på asfalt. Kan min fru volta en 150HK 320i 4-5 ggr på asfalt så är allt möjligt... ;) /L |
|
|
Det här bygget verkar seriöst om man skall ut på "voltningsäventyr" Test från GP /L Som vanligt lovar Volvo att deras nya C70 cab skall vara den säkraste på marknaden och det har varit en utmaning för utvecklingsavdelningen. Nya avancerade säkerhetslösningar finns också i form av sidokrockgardiner som sitter fästade i dörrarna - i stället för i taket som i en vanlig bil. Gardinen har fått göras extra styv med lameller för att kunna hållas upprätt under en rullning. Men det skall fungera, försäkrar Volvo. Gardinerna skyddar dock bara de åkande i framsätet. Störtbågar finns infällda bakom nackskydden bak och de skjuts upp vid en rullning Nu är det en liten krutladdning som fixar detta i stället för de långsammare fjädrar som satt i gamla modellen. Som ytterligare skydd vid rundslagning fungerar vindruteramen som skydd och den är mycket stark med förankring ända ner till golvet. Källa: GP |
|
|
Ander Olsson Snälla du det vi skriver om här är säkerhetssystem och flertalet av kör med insidan av huvudet och njuter sin sköna Z MEN så finns det andra trafikanter som inte bryr sig ett dugg ibland får man köra åt dessa också för att förhindra tillbud och skulle något hända, har sett bilar som krockat i gathörn och den ene som blivit påkörd har voltat det räcker så behövs inte ligga på vägen och volta, det kan väl vara så vi undrar när vi kommenterar inläggen mvh Uffe/bildock |
|
|
bildock: Vi får skilja på Volta som man gör framåt eller bakåt samt rulla som man gör i sidled höger/vänster. Voltar gör man mycket sällan med en bil. Tanken att det måste vara mycket svårt att rulla med en 1,9, har att göra med flexig kaross samt gungig fjädring + smala däck samt lätt bil med lätt motor. Är mycket lättare att rulla med en hög smal + tungbil, gärna med tungmotor högt monterad.. Ska man vålja bil efter att klara sig från en påkörning så blir man ju tvungen att köpa en stridsvagn.. Z MMM Coupe |
|
|
du har rätt då det gäller volta eller rulla och i min kommentar ovan skulle jag naturligvis skrivit rulla och det var så jag menade Om det bara blev en kollision och det blev rullning av det är väl då frågan om fönsterbågen skulle hålla men å andra sidan av tidigare inlägg så ska ju fönsterbågen hålla för det så man kanske skulle klara sig mellan fönsterbåge och bågar bakom stolen, men du hade rätt det är skillnad på rulla och volta mvh Uffe/bildock |
|
|
Anders Olsson Vi snackar inte om hur stor chansen är att en 1,9l z3 voltar utan hur stor chansen är att man klarar sig om en z3 mot alla odds skulle volta. |
|
|
Är denna tråden seriös? Vilken fråga alltså, "Klarar man sig om man vurpar med en Z3-Roadster". Klarar en människa sig om denne hoppar ifrån ett hus? Ja, om huset är 30 cm högt. Nej, om huset är 300 m högt. Vid en eventuell vurpa finns det oändligt många premisser som spelar in för hur utloppet ter sig, det måste ju alla först Det går inte att vara specifik i ett sådant fall. Man kan bara grovt generalisera och komma fram till att en cabbe över huvud taget har sämre säkerhet än en bil med plåt runt hela. |
|
|
Självklart är det som du beskriver du har rätt på alla punkter åtminstone är vad jag menar att om man drar en linje mellan övre delen på vindruteramen till bågarna bak och man då rullar kanske man klarar sig för att huvud ryms inom det utrymmet MEN finns en stor sten där eller vindruteramen är lägre ja då då går det ju inte, men personligen tror jag har fått svar då jag även frågat om vindruteramen förblir intakt vid rullning och inte viker sig, det förstår ju jag också att andra sker påverkar skeendet men ändå så känns det lite tryggare att veta om rutramen orkar hålla uppe bilen eller.....då kanske det finns en chans mvh Uffe/bildock |
|
|
Mitt förslag är att använda Intergralhjälm i kombination med 4-punktsbälten om man tillhör de oroliga! Varken sörtbågar eller vindruta lär hjälpa om man voltar! (Har dock inte provat) Störtbågarna hjälper nog bara om man sitter fastklistrad i stolen! Ett annat bra förslag är att köra försiktigt! Efter att ha kört MC i många år så är en Z i alla fall lite säkrare! Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.