AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.958

Klarar man sig om man vurpar med en Z-roadster?

Sida 1 av 2
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Jag har alltid undrat om man skulle klara sig om bilen nu skulle vurpa, dvs, rulla med bilen sidleds. Borde inte en roadster vara mer förstärkt kring framrutan? Den borde väl klara sin egna bils belastning utan att böjas in så pass mycket att det blir dödligt? Och hur pass kraftiga är dessa två bågar bakom stolarna? Vad jag har sett så sitter dem fast med bara ett fåtal skruvar, har svårt att tänka mig att dessa håller.

Hade man klarat sig om bilen precis vurpat och hamnat upp och ner? Hade man klarat sig om bilen vurpat två gånger? Tre gånger?

Den borde ju vara lite tålig i alla fall...

MVH
Alden
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Någon med erfarenhet som kan svara ?
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
den frågan har jag faktiskt ställt till försäljare då jag tittat på cabbar men tyvärr ingen har varken fått frågan tidigare eller vetat hur det går, och inte några fabriksuppgifter har gått att få personligen tycker jag att allting skulle vara intakt om bilen slår runt, men räcker det? om man drar en linje mellan vindrutans övre del ner till bågarna eller koffertluckan finns det då plats för huvudet eller ????? ändå är jag cabbetokig
mvh Uffe/bildock
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Personligen tror jag inte det finns en janne att vindrutebågen håller vid en vurpa, jag tror nog man får dra linjen från huven isåfall och sen hålla tummarna den dagen man rullar.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Oddsen att klara sig om man voltar med Z är väl inte så där jättehöga skulle jag tro.
Har man seriösa rolloverskydd i härdat stål fastbultade bakom nackskydden så skyddar
man huvudet lite bättre ialla fall. Terrängen och rotationsfarten avgör sedan hur bra det går och vad islagspunkterna hamnar. Har man otur hamnar islaget mellan A-stolparna och Rolloverskydden och
då är det förmodligen godnatt.

Som jämförelse kan vi studera min fd. E36:a som jag och min familj var med i en våldsam trafikolycka med.
Voltade flera varv på plan asfalt på en 90-sträcka utanför Uppsala. (Minst fyra varv enligt polisrapporten)
Klickar man på "pilarna" så finns det fler bilder på fordonet där man ser vad som händer med takkonstruktionen och islagspunkterna. Detta var ändå en täckt bil och nej, jag hade inte gärna suttit i en
Z3 vid en liknande incident.

Mvh.
/L

Länk
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Med tanke på att ingen med erfarenhet har svarat blir nog slutsatsen att man inte klarar sig särskilt bra....
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Karin, håller med dig :) Men inte är det en sämre bil bara för att man inte klarar att vurpa...
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Nej då - bästa bilen ... =)
AJ
28
AJN
Z4 3.0 -03
Man ska nog inte fundera så mycket på just det när man kör Z. :)

Snart med Z4

Anders
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
*tipsar* Nu finns ju Z3 även med tak :D
Visa användare
886
bildock
bäste viccoA
jag har inte valt Z:an för att sitta inomhus den har jag valt för att åka cabbe, då sammanför nöjet att få köra Z och det härliga att åka öppet, en bil att sitta inohus i har jag från höst till vår, där kanske våran ideologi skiljer sig åt nu halkar vi från ämnet lite men personligen skulle jag aldrig välja en Z3 kupè
mvh Uffe/bildock
FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Hej!

Är det säkert att rulla med Hardtop tror ni? Det är ju kraven på bankörning. Funderar själv på att köpa en för jag tycker det ser fräckt ut samt ha om jag har någon längre körning när inte sommarvädret inte är tiptop. Långkörningar innebär ju kanske mer risker också samt högre farter och då känns det ju bra att sitta säkrare. Cabbat åker i.a.f. jag mest på lite lugnare sommarvägar i kanske inte de allra högsta farterna. Men sen e det ju så att man kör ju inte en sån här bil för att sitta säkert men det är ju aldrig fel att sitta så säker som möjligt.

, FMZ3

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hardtop gör förmodligen inte så stor nytta
vid rundslagning. Dom brukar vara tillverkade av glasfiber eller liknande
kompositmaterial. Smulas dom inte sönder vid rundslagningen så tål troligtvis inte fästena en sådan hög belastningen vilket troligtvis kastar av hela taket.

En hardtop gör nog mer nytta som lite
"vädertåligare tak" Möjligen gör det lite för ljudkomforten också.
Vissa roadsterbilar låter dock mer med hardtoppen på, då resonans
bildas i dem som normalt absorberas av tygtaket.

Mvh.
/L
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Vindruteramen är betydligt starkare än man kan tro! Kika gärna här Länk för lite bilder på mer eller mindre kraschade Z3:or.
Här är en 3.0 som landat på taket t.ex.: Länk

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Tack för bilderna Masten. Det ser ut som den klarar att glida upp och ner i alla fall. Då kanske den klarar en vurpa sidleds, dvs jag är nöjd.
Dock så är jag inte så jätteorolig över detta. Att man hamnar upp och ner beror oftast på föraren och hur snabbt/dumt han valte att köra i något korkat läge, tror jag iaf...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Z3 med hardtop gör markant skillnad vad gäller bullernivån. Blir som en "riktig" bil.
Alla cabbar har starkare vindruteram än bilar med tak. Fast om man sitter och tänker på sådana saker, köp en bil med tak...

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Visa användare
886
bildock
visst så kan man också tycka men det känns tryggare att hoppa med fallskärm än utan!!
mvh Uffe/bildock
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Z4:ns hardtop är gjord av kompositmaterial sammanpressat under högt tryck.
Jag har pratat med både BMW AG och tillverkaren av Z4:ns hardtop.

Denna hardtop är enligt tillverkaren okrossbar.
Materialet "flexar" om det utsätts för en smäll.
Inget glasfiber som spricker eller splittras.

Dessutom är Z4:ns hardtop fäst ordentligt i fyra punkter varav två är nedsänkta, och ordentlig fastlåsta i chassit.

BMW AG har testat säkerheten med hardtop via simulerade olyckor, och funnit lösningen med hardtop säker.

Z4:ns störtbågar är fastsvetsade i chassit.
Inga småskruvar och pyttebläck.

Vindruteramen är också förstärkt för att klara en rullning.

Givetvis är skyddet inte lika bra som en bil med tak, men fullt tillräckligt för BMW AG. Duger det för BMW AG så duger det för mig.

Det är alltid bra att ta reda på fakta först innan man uttalar sig.

BMW Club Schweden-BMW SportClub
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Har du sådan koll kanske du kan kolla Z3an också? :)
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
G n'R,

Jag har kollat den också då jag har undersökt detta ämne så gott det går.
Resultatet var en del i bedömningen BMW Sport Club gjorde för snart tre år sedan.

Det finns heller inget som hindrar dig från gräva vidare själv.
Du har ju Internet, telefon, och email du också ;)

BMW Club Schweden-BMW SportClub
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.