|
|
|
|---|---|
|
Nu vet jag redan att motorolja är en av dom saker som diskuterats mest på forumet, men iaf. Jag såg häromdan då jag var på clas ohlson att dom hade en helsyntet olja: Länk Det står inte på hemsidan eller i katalogen, men på dunken står det att den är BMW Longlife -98 klassad, till priset av 298:- 5Liter. Vad är det som skiljer den från tex en castrol som kostar mycket mer men som oxå "bara" är longlife -98 klassad? Jag ska till och byta olja i min bil nu, då jag inte har nåt prestanda monster och kör hyfsat lugnt och byter olja var 1500mil så känns det lite "onödigt" att köpa en svindyr olja som tex. castrol, På Clas ohlson oljan står det klart och tydligt att den är long life klassad. På tal om olja, en kollega har en Porsche boxter -97, han köper delar själv men låter Porsche center här i Gbg göra servicen. Han hittade en Mobil 1 kopia på Gekås i Ullared för typ 150:- 5Liter, tror den hette GOLD eller nåt sånt, som var av den klassningen han skulle ha. Service killen på Porsche sa att han oxå brukade köpa samma olja till sin porsche. Ska kolla imorron om den är BMW Longlife 98 klassad. | |
|
jag har svårt att tro att den är Longlige klassad med den specen som står på nätet. API SJ/CF är en mycket låg klassning. Jag har svårt att tänka mig att den skulle leva upp till BMW LL klassningen utan att först klara API SL/CF. Men köper du 5W40 oljan på biltema så får du en olja med mycket bättre klassning. Den kan du hälla i alla BMW motorer som har serviceintervall upp till 1500 mil. Har du en 523 med dubbelvanos så behöver du en longlife klassad olja om du ska hålla dig till si-enheten. |
|
|
Om du vill ha en så billig olja som möjligt. Annars rek. Valvoline Synpower, den kan du hälla i även om du har SI-intervall på 2500 mil. |
|
|
Ok, jag är inte så jätte insatt i de olika oljeklassningarna, men på dunken stod att den var BMW LL 98 klassad. Kan försöka ta ett kort nästa gång jag är där. Jag har enkelvanos på min bil. |
|
|
API klassen är ganska enkel... Högsta är API SM/CF, därefter följer SL/CF, SJ/CF, SG/CF osv.... ju lägre bokstav desto lägre klassning. Du kan gott köra på Biltemas 5W40 olja om du vill ha så prisvärd olja som möjligt, eller Synpower om du vill ha lite bättre olja. Vilken olja du än väljer så se till att det är en syntetolja och att du använder ett riktigt bra oljefilter, helst en från Mann, Mahle eller liknande som är jämnbördig med original. Undvik lågpris filter som vix eller biltema. |
|
|
Ok, det var ju ganska enkelt med klassningarna. Nå mindre än helsyntet tänkte jag inte ha. Tänkte lite på Biltemas 5-50 oxå helsyntet. min har gått snart 22000mil, eller räcker 5-40? Jo det där med filter har jag förståt att det är viktigt. Har köpt mann filter. Tack mugge för dina svar. |
|
|
5W40 har något bättre klassning än 5W50, API klassningen är den samma, men 5W40 har bättre ACEA klassning. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Motorolja Liqui Moly. 5W-40 5W-30 helsyntet är listad av BMW som godkänd longlife -98 i TIS av ca 100-120 olika märken. (dock finns det ingen biltema olja med på listan ) BMW godkänd LL-98 behöver inte vara dyr. Har du en 523 före-99 så kan du köra på vilken olja som helst av BMWs godkänd specialoljor typ 200 st ingår även delsyntet om du vill. Upp till 1500mil (bränsle) behövs ingen LL klassning enbart för 2500 mil (bränsle) intervallen. ///MVH Hasso Länk |
|
Helsyntestisk motorolja Esso Ultron SAE5W-40 API SL/CF ACEA A3/B3/B4 BMW Longlife 98: Är det nått att satsa på? |
|
|
Hur kan den vara LL-klassad och ändå ha så dålig API klassning? Jag vet inte vad BMW kräver för att LL klassa en olja, men det verkar ologiskt. Jag tvivlar dock inte på Hasso's uppgifter. Observera att jag inte sagt att Biltemas syntetolja är LL klassad, utan bara att den har bättre API klassning än vad som anges i länken ovan. Dubilidu! Den olja du nämner ovan, Esso Ultron, är inget jag känner till, men den har bra klassningar, både API och ACEA. Så det låter rimligt att den även klarar kraven för BMW LL. Så det är en bra olja! Jag hade inte haft något emot en sådan olja i en 523/528-99 med den förlängda service-intervallen. |
|
| Esso oljan kostar 329kr för 4l, rätt okej pris. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Klassning för och av BMW för LL-godkännade år 2001 LL-98 ACEA A3/B3 API SJ/CF EC (CCMC G5/PD2) LL-01 ACEA A3/B3 API SJ/CD EC II (CCMC G5/PD2) ///MVH Hasso Länk |
|
API SJ infördes 1997, API SL infördes 2001 och API SM infördes 2006... Inget konstigt med att en olja som är LL-98 (som infördes 1998) samtidigt "bara" är API SJ-klassad...! För övrigt kanske någon undrar vart API SI och SK tog vägen? Svaret är att API valt att inte införa beteckningarna SI och SK, då de kan verka förvillande med andra standardiseringssystems beteckningar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren! Hasso: Finns den listan med alla oljor som är LL godkända nånstans på nätet? Eller kan man skicka efter den nånstans? Tack för bra svar! |
|
|
Förresten, det måste ju finnas oljor som har den klass som BMW kräver men inte blivit LL klassad officielt, eller? Tex. Biltemas 5-40 helsyntet har klassning: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF Är inte det en bättre klassning än den Hasso anger som LL -98 godkänd? |
|
|
jo dessutom rätt mycket bättre... Jag har själv frågat mig samma sak.. men tyvärr inte fått något definitivt svar. |
|
|
Klassningarna görs av oljebolagen som får stå för klassningskostnaderna - ett av MB-klassningstesten kostar mer än 500 000 ......EURO! Så många oljebolag gör inte alla klassningar som oljorna skulle klara av.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok tack Johan, jag misstänkte att det var nåt sånt! Tack för alla svar! Jag är nu mer orienterad i olje djungeln! |
|
| hej för det första så är api en amerikansk klassificering.I europa använder vi acea ex a3 där a står för bensin och 3 står för högkvalitet förlängda serviceintervaller .b3 där b står för personbilsdiesel och 3 står för högkvalitet förlängda serviceintervaller, Dom sista siffrorna kan vara 1-4 där 4 kan vara bäst men kan också vara speciellt för en viss motor.Dessa klasificeringar finns även på biltemas oljor fast dom skriver ju inte long life på burken så namn som long life hitte på för att det ska låta lite fint av stora jättar som bmw castroll osv. obs castroll är säkert en jettefin olja men? finns faktiskt billigare alt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.