AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.339

Hur vet jag om de är chipp i bilen?

Sida 1 av 2
Hejsan

Köpte en bmw 328i -96 för ett tag sen och så testade farsans kompis den han håller på mkt med bilar osv men men så sa han att han trodde den var chipad. Hur kan jag ta reda på eller testa om den är chip i bilen??

328i
Det enda sättet jag vet är vell att öppna styrboxen och kolla ifall det sitter ett "annorlunda" chip där en orginal.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Var ligger styrboxen i 328an?
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
jag tror att den ligger ngn stans vid handsfacket.

Hoppas jag inte är ute och cyklar.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ett enkelt sett är att testa om varvstoppet är flyttat. Ett chip flyttar varvstoppet i 9/10 fall. Varmkör bilen och dra ur den på växlarna. Varvar den förbi 6500 rpm så är den med stor sannolikhet chippad. Gaska enkelt, och kräver inga ingrepp.

Det är inte idiotsäkert, men det ger en stark signal om hur det ligger till.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Ok, min kommer lätt förbi 6500 rpm. Men jag vet att den är chippad.

Ska nybesiktiga bilen nästa vecka, tror ni att dem kollar på de tyska pappren där det står att den är chippad?

Kommer bilen få en två:a eller hur fungerar det? Om den inte godkänns, kommer jag få betala 1900kr igen, eller är det 300kr därefter?

Mycket frågor där.. ;)
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Boxen sitter inne under motorvuven. Står du framför bilen så sitter den längst upp i vänstra hörnet av motorrummet. Skruva loss det tjocka skumgummiskyddet, sedan har du några skruvar runt den plastkåpa som sittet bakom. Där inne har du boxen!
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
I min motorrum finns det inget skumgummiskydd utan bara en plusspol.
Okej :) men man kan inte skada bilen om man varva den så högt och hur vet man om de kommer ett varv stopp?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Varvstoppet original ligger som sagt på 6500 rpm. Och det finns ju där av en anledning. Men säkerligen finns det oxå en viss säkerhetsmarginal med. Att varva upp till 7000 rpm ser inte jag som något stort bekymmer. Jag har gjort det relativt ofta under de 4000 mil jag har kört med min bil chippad. Men jag skulle inte sekommendera att varva över 7000 rpm.

Själv vet jag inte var mitt varvstopp sitter, eller om det ens finns något. Min bil var chippad när jag köpte den, jag har heller aldrig vågat varva över 7000 rpm (man tjänar ju ändå inget på det).
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Du har alltså importerat en bil som ska registreringsbesiktas för första gången i sverige, och det står i papprena från tyskland att bilen är chippad? Har jag fattat det hela rätt då?

Det kan i så fall bli problem. De kommer troligen inte att godkänna bilen. Men vad som händer därefter vet jag inte.

Skulle rekomendera dig att söka i forumet eller starta en ny tråd som behandlar det ämnet. Finns säkerligen många som har goda kunskaper inom detta.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ovanstående inlägg var riktat till "hapsuno"...
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
LexCom:

Jo, det stämmer.. Vet inte vart jag ska få tag på ett orginalt chipp till bmw e36 328i 1997.
ge
60
georgios77
328c e-46-99
kola i skröten
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Måste det vara en 1997a manuell coupé, med exakt samma styrenhet?
Heter det en tändningstyrenhet? Hittar inte ordet "styrbox"
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Frågan är ju om det hjälper att byta till original? Som jag har förstått det ligger problemet i vad som står i registreringsbeviset från tyskland.

Exepelvis så skulle man ju då kunna importera en bil registrerad med kompressor till sverige och plocka bort kompressorn innan regististreringsbesiktningen för att sedan kunna sätta tillbaks den efter besiktningen och då köra helt lagligt. Det är ju tyska registreringbeviset som är underlaget till registreringsbesiktningen i sverige.

Nu kanske inte chippning är jämförbart med kompressor men det är ju det där med "avgascertifierade utförandet" som bilprovningen brukar slå ner på. Chippet kan nog ställa till problem där.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Hapsuno:

Hittade denna text i importguiden som kan vara intressant:

"I briefet kan du dessutom läsa om bilen är ändrad från standard på något sätt. Svensk Bilprovning är stenhårda när bilen inte är i orginalutförande. Ej godkänd! Då krävs intyg på att utförandet är orginal från generalagent eller dess ombud, eller att bilen ändras om till orginalutförande med intyg från generalagent eller dess ombud. Att köpa en chiptrimmad bil är alltså att be om problem. Kräv då att säljaren bygger om den till standard och besiktar om den i Tyskland, eller köp en annan bil. Det finns helt enkelt inga genvägar!"
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Tråkigt att läsa, men jag har redan köpt bilen och redan lagt ner 10 000kr på bilen.

I briefet står det bara om chippet, och är stämplat sen 1998.
Och om jag skulle ta bort chippet, så står det fortfarande i briefet att den varit/är chippad. Så dem skulle inte tro att jag tagit bort den.

Kan man lura bilprovningen genom att säga att vi bytte styrenhet.. För att jag tror inte avgasvärderna är dåliga. Så då ser bilprovningen ingen skillnad på en chippad eller orginal 328i?

Ska jag låta verkstan kolla på hur avgasvärdena ser ut?

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Hittade även den här texten så helt omöjligt verkar det ju ändå inte vara. Det krävs att du skaffar intyg från generalagenten på att du bytt tillbaka till originalchip/styrenhet.

"För att bilen ska gå igenom registreringsbesiktningen kräver SBP att bilen är i orginalskick, vilket innebär att alla specialutföranden kan ställa till problem. Även bredare fälgar/däck, sportavgassystem, vingar osv kan ställa till problem. Alla former av trimning ej godkänt av generalagenten är totalt omöjligt att få igenom. Detta beror på att bilens helbilsgodkännande ej gäller när bilen är ändrad. För att ändra tillbaka en bil till orginalutförande i Sverige krävs dessutom ett intyg från generalagenten att bilen är i orginalutförande efter ändringen. Observera att detta bara gäller förändringar som är införda i "Briefet" eller syns..."
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
min bmw varvar 6800 .. har inget cipp .. men konstigt nog gör den över 250 km /h.. har toppat 260 på mätaren o det kändes som den fortsatte
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
LexCom:

Vad är en generalagent?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.