|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Att växla är tråkigt. Det är kul ungefär 5% av den totala tiden man brukar bilen (speciellt om man bor i en storstad). Visst finns det en glädje de få gånger man har chansen att ta bilen utmed en gammal, halvt övergiven, europaväg en tidig morgon. Men då är 335 kombi oavsett "fel" bil för att upplevelsen ska vara helt "rätt". Övrigt tid som är mellan punkt a och b, i köer, på farthållaren osv så njuter man av den snabba automatlådan. Vi har alla olika körprofil(er) och att argumenta emot något annat känns inte heller det "rätt". Det finns inga fel, men faktum är att automatlådorna aldrig varit bättre, medan jag tycker att den lättrampade kopplingen och något sladdriga manuella lådan inte riktigt har "BMW-klass" (gäller alla nya BMW). |
|
|
Här är filmerna jag nämnde.. Manuella hamnar efter båda gångerna.. Länk Länk Nockenwelle: Ledsen men jag tror inte du växlar snabbare än de nya automatlådorna. Kanske om du skippar att koppla och bara sliter i växlarna :-) Som jag skrev i en annan tråd gör 335 med Procede trim och Automat 0-100 på under 4.6 sekunder nu. Den manuella är inte snabbare snarare tvärtom. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| Visst beror valet på hur man använder bilen. Även jag skulle välja automat om den mesta tiden bakom ratten tillbringades i Stockholms köer. Som tur är har jag nästan helt sluppit det de senaste sex åren. Att råda någon annan i denna fråga är mycket svårt. Man måste prova själv, fast det är inte så vanligt att dne lokala handlaren kan erbjuda mer än en provkörnignsvagn av den tilltänkta modellen, så det kan bli svårt att jämföra. | |
| Hillstreet, jag är inte heller säker på att jag växlar snabbare än automaten vid raktframkörning, men om man inte har "en suck" då växlar man som en kratta. | |
| Hillstreet, den andra filmen var inte så lätt att se, men i den första är det ju uppenbart att föraren i den manuella bilen klantar till det. | |
|
Nockenwelle: Det är omöjligt att klanta till det i automaten. Lite av min poäng :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Enligt BMW uppgifter så är den manuella snabbare till 0-100. Enligt BMW så går den automatiska lådan billigare i stadskörning, medans den mauella går snålare på landsvägskörning. Skillanden är maginell. MVH Kristian |
|
|
Nu var det tal om 335i antar jag. Skulle nog välja manuella. Lite roligare helt enkelt. Med en diesel oavsett storlek väljer jag 10 gånger av 10 en automatlåda. 335 bensinare - fördel manuell - smaksak förstås. 335 diesel - automat tveklöst. Finns inget annat val. |
|
| Hillstreet, visst är det snudd på omöjligt att klanta till det med automaten, men hur ofta klantar man till det med manuell? | |
Buspelle |
Tycker det är totalt ointressant om den ena eller andra bilen kostar några kronor mer, har bättre eller sämre andrahandsvärde, drar mer eller mindre bensin eller är någon tiondel hit eller dit snabbare. Vad det handlar om är körkänsla, att man blir glad varje gång man kör bilen. Enligt min uppfattning är det den manuella versionen som bäst uppfyller dessa krav. Med automatlåda blir det en anna typ av bil - jättefin och trevlig, men mer åk- än körmaskin. Har kört M5 E39 de senaste fem åren och även om 335an är en "tamare och mjukare" bil så är den en värdig efterträdare till M5an. |
|
I Stockholm är det skönt med automat... Välj dieseln så slipper du fundera! |
|
|
Anders S; 335d erbjuds endast med automat, så det är svårt att få något annat än slushbox=) I övrigt välj bil själv det blir bäst så! Stephan |
|
|
Mina 5 cent. 335 -> automat 330 -> manuell 335 är ingen sportmaskin, det är dock en urhärlig motor med massa bottendrag som passar perfekt med automat enligt mig. Nån sportbil är det ändå inte så det är ju bättre att satsa på komfort och få det att bli den ultimata milslukaren. /H ....saknar Z4:an. :( |
|
|
Herregud, jämför 0-100 på automat o manuell, enligt pappren så framstår det ganska tydligt att den manuella e snabbast. Har ingen större erfarenhet av automat då jag tycker känslan försvinner i körningen, men provade den nya automaten på 335i coupe för ett tag sen och blev förvånad för folk hade sagt att den växla riktigt snabbt?? För jag uppfatta den som riktigt långsam.. Så enligt mig e det bara manuell som gäller iallafall till en 335:a... |
|
|
Missade visst sidan 2 när jag svarade.. men som buspelle skrev så blir det 2 helt olika bilar och för mig känns det som man tappar kontrollen över körglädjen med en automat... |
|
|
henel321: Mina 5 cent. 335 -> automat 330 -> manuell Är 330an sportigare än 335an menar du? Utveckal det gärna :) |
|
| Köp en automat,då kan du växla manuellt när du känner för det. | |
|
hp28z: Är du nöjd med din 335d? |
|
|
sorcer: Vissa menar att 330 är sportigare än 335 då den inte har en lika platt effektkurva. Vilket i jämförelse innebär att Dodge Viper och 997 Turbo inte är sportiga, enligt dem :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| Ja, skulle jag köpa en sportig Porsche och det stod mellan 997 turbo och 997 GT3 vore valet enkelt, den sistnämnda. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.