|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Ni 153 Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017 Mercedes v300 AMG 2020 Porsche 992 Carrera S 2020 |
Håller på att beställa en 335 touring med m-paketet och lite annat godis. Men Ni som har kört eller äger en 335 , skall jag köpa med automat eller manuell låda . Hjälp mig med era kunskaper och tankar Tack på förhand |
| Satsa på en manuell, bättre andrahandsvärde, mindre krångel, bättre prestanda, mindre soppaförbrukning och framför allt ingen gubbstämpel | |
Buspelle |
Manuell utan minsta tvekan. Motorn kommer riktigt till sin rätt med manuell låda medan automaten kamoflerar effekten. Att sedan manuell alltid är betydligt roligare är ytterligare en bonus. |
|
Manuell alla gånger.. har inte direkt kört 335 men har kört både 645 och 525 e60 med automat och kan säga att automatlådan trollar bort de mesta i körglädje !!! Ingen gubbbstämpel nu :) |
|
|
Automat! :) Bättre andrahandsvärde på manuell? Utveckla. |
|
| Om du tycker om att köra så är det självklart manuell. Det ska jag ha på min när jag beställer! | |
|
Om du tänker trimma bilen nån gång i framtiden så ta manuell låda. Mvh |
|
| Automat såklart! | |
| Automat och den dagen jag byter bil så blir det automat ;) | |
|
Automat! 1. De nya automatlådorna är inte törstigare än manuella 2. De växlar lika snabbt och lika bra 3. De tål högre effekt, så trimargumentet ovan vet jag inte om jag håller med om... /ElakaKatten |
|
|
Det är väldigt individuellt vad man tycker om. Själv gillar jag automat, men har bara manuell på mina BMW. Jag har bara kört 335 coupé med automat, och jag tyckte den varvar ut för mycket innan den växlar vid fullgas. Nu kanske den skall varva ut fullt ut vid fullgas, men det kändes onödigt med det vridet den har, och kanske går det att ställa om. BMW CS #5206 |
|
|
Det är också som att fråga hur långt ett snöre är, eller vilken färg som är finast. Det är ju högst individuellt om du gillar automat eller manuell, provkör själv och ta beslut själv. Däremot håller jag absolut inte med dem som påstår att automat drar ned andrahandsvärdet, det tricket körde bilhandlarna med på 70-talet när de skulle byta in en bil. Fråga vilken bilhandlare som helst om det är svårare att sälja en automatväxlad bil eller en manuell, allt annat lika, och samma pris. Mats BMW CS #5847 |
|
|
christer: Växla själv med paddlarna, alternativt lyft något, något på gasen så växlar lådan upp. |
|
|
Automat ja köp en gubb bil typ en merca då eller nån 50 hästars skitbil. Hela glädjen med en sådan motor försvinner med automat. Men som några säger det är helt upp till var och en. Ska du köra mkt inne i stan o leka taxi eller budbil så köp automat, men sen vad är poängen me en sådan härlig motor att köra runt i stan med. Att en automat inte drar mer yeah dream on, nu kanske det inte är som för i tiden då det var stor skillnad , men skillnad finns. |
|
|
Huruvida automatlåda höjer elelr sänker värdet beror lite på hur man räknar: Med automatlåda kommer bilen att vara mer värd än motsvarande manuell, men du får givetvis aldrig tillbaka hela summan av de ca 22.000:- du lägger extra för en automat. Dessutom har 335:an den nya snabbväxlande lådan som inte påverkar förbrukningen negativt - i vissa fall är automaten faktiskt snålare än den manuella. Eftersom skillnaden mellan den nya och den gamla lådan är så stor bör du köra den nya för att inte få fel uppfattning. ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau |
|
Buspelle |
Provkör en 335a med och utan aut. Skillnaden i motorkarraktär och känsla är enorm - till den manuella versionens fördel - inte ens den mest inbitne automatälskare borde kunna förneka detta. Om man sedan gillar aut ska man självklart köpa en bil med aut. Tycker ärligt talat att pengadiskussionen blir lite löjlig när vi talar om en bil som i normalfallet kanske kostar någonstans bortemot en halv miljon. Att då sätta dit en automatlåda om man vill ha det borde vara självklart alldeles oavsett hur detta skulle påverka andrahandsvärdet. |
|
Manuell! Provkörde en E91 335 automat häromveckan. Fördelen är snabba växlingar i automatläget och möjlighet att växla själv via paddlar, men jag föredrar fortfarande kontrollen man har som förare med en manuell. Dessutom finner jag sjäkva interaktionen mellan människa och maskin med en växelspak mer tilltalande. Rekommenderar också att du väljer bort styrassistansen (har glömt vad den heter). Förtar känslan helt. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
Buspelle |
larsssss: menar troligtvis aktiv styrning och jag delar uppfattningen att detta är ett effektivt sätt att förstöra BWMs alltid lika fina styrrespons. |
|
Buspelle: Bra talat! ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau |
|
|
Automat utan minsta tvekan. De nya lådorna är makalösa och i motsats till vad Rert skrev har de bättre andrahandsvärde. Folk vill kunna snacka i mobilen och äta sin McMuffin samtidigt som de kör bil. Automaten är alltid snabbare. Såg en youtube-video där en 335 coupe manuell körde mot 330 sedan automat och 335 sedan automat trots 5 försök. Den manuella hade inte en suck mot 335 automaten . Nu kommer nån skriva "han växlade väl som en kratta".. men så växlar nog de flesta skulle jag tro :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Om skillnaden är så stor att den manuella inte hade en suck måst föraren ha växlat som en kratta. Jag kan inte fatta hur det skulle kunna vara så svårt att växla. Det är ju både enkelt och underhållande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.