AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.345

Märkligt oljud i 540n

Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Tjena alla Bimmerlovers!

Jag har sökt som ett djur här i forumet på dom symptom som jag har..vissa inlägg verkar vara svaret men ändå inte.. så jag gör ett försök.

Det är som så att på senare tid (2-3 veckor) så har det börjat vina om bilen/motorn som följer med varven på motorn. Ljudet uppstår som mest när man rullar långsamt eller från stillastående gasar på ganska hårt, dock inte nödvändigtvis upp i några hastigheter. Ljudet kan som bäst beskrivas som om det skulle vara en rem som är riktigt arg och väsnas på råaste sätt..man känner av "vibrationerna" i bilen.

Jag har läst många inlägg om automatlådan i 540 om dess plastkulor o dyligt. Men det är bara det att växellådan uppför sig hur bra som helst ( tycker jag iallafall) jag ar även testat att lägga i neutralen när jag smyger fram och ljudet avtar inte utan är helt i fas med motorvarvet. Varvar man tillräckligt försvinner ljudet, mest troligt pga att motorn överröstar ljudet.

Jag är näst intill bombis på att det INTE är stereo-relaterat med kablar som ligger knasigt. Jag får för mig att ljudet har en tendens att komma och gå oxo, oavsett om den är kall eller varm.

Kan ett sånt här ljud uppstå av för lite olja i vxl-lådan? (jag har troligtvis lite för lite olja i den) eller kan det vara från oljepumpen? har inte dragit åt bultarna.

Låter inte direkt som att det skulle vara vattenpumpen heller?

Nån i gävletrakten som har haft liknande besvär och skulle vara vänlig o lyssna på eländet? :)

MVH Rickard
generatorn kanske är slut?..

startmotorn ligger på?.

/mvh jocke
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Hej!

Låter inte helt omöjligt..Ljudet är näsintill skorrande ibland..låter ännu mer om man vrider ratten fram o tillbaks..

kan det vara nån pump till syrservon kanske?

MVH Rickard
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Styrservo ska det stå :)

den som kör först, dör först.
Det första jag tänkte på var styrservon. Du har inga synliga läckage från servon? Jag har haft exakt samma ljud på min 540 och jag funderade länge på vad det kunde vara. Hade också teorier om remmar som slirar och automatlådan. En dag så tilltog ljudet och den blev trögstyrd. All servolja hade läckt ut. Det var precis innan jag ställde av bilen. Ska snart ställa på den igen så jag får försöka lokalisera läckan snart. Men det är inte det lättaste när det är så trångt vid slangarna
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det första jag tänker på är kylfläkten. Den kopplas ju in när motorn blir varm vid långsam körning. Och det har ju blivit lite varmare ute nu.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Inga synliga läckage vad jag sett iallafall..men låter klart intressant..men borde inte syrservon låta i högre farter när man svänger oxo? fast den jobbar kanske intelika mycket i högre hastigheter..

Angående kylfläkten, menar du den somsitter vid kylaren`? den är ju inte elektrisk utan mekanisk o snurrar hela tiden..

Rätta mig gärna om jag har fel, jag är urusel på motorer :D

Hemskt mycket tack för svaren, 518 jimmy: hör gärna av dig antingen via mail eller i tråden när du ställer på den om du har liknande ljud fortfarande eller kommer på en lösning :)

den som kör först, dör först.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Den snurrar hela tiden ja, men när moton blir varm så låser den och snurrar med samma fart som motorn (därför jag tänkte på den när det snackades om att ljudet följer motorvarvet). Vid kall motor så går den lätt att stoppa med fingrarna (även om man inte ska göra det).

///Jesper
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Har du klimatanläggning?
När oljudet uppkommer, stäng av Kliman (off på snöstjärnan)
Försvann ljudet? Om det försvinner så är det förmodligen en kärvande ventil
i kompressor/klimatanläggning.

/L
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
J.Dredd: aha okej.. nu får jagför mig att oavsett kall/varm motor så är oljudet där ändå. Kan fortfarande vara fläkten såklart :)

Får se om jag vågar mig på att stoppa den utan att hugga fingrarna av mig :)

Leffo: Jag har ACC, men har inte haft den på sen i somras så det borde inte vara den tycker man.

MVH Rickard
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ett tips är att använda en hoprullad tidning eller nått istället för fingrarna :)

///Jesper
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
haha sant det :)

Ska ta bilen till farsan idag så ska vi kolla på det. Lättare att höra exakt var det kommer från när man är 2 stycken.
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Uppdatering! :)

Jag har noterat ett oljeläckage vid, vad jag trodde var oljefiltret. Men det visar sig att det har läckt ut styrservoolja under än väldigt lång tid och nivån ligger på knappt mätbar nivå!

Åtgärdas i morgon och jag tror och hoppas på att det är det som varit felet :)

MVH Rickard
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
518 jimmy: det verkar vara exakt samma sak vi råkat ut för..och ja, nu när jag vet så är det ju den oljan som läckt ut för man ser att slangarna upp till behållaren är oljiga!

Tach för alla svar så länge :D

MVH Rickard
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ja. Om oljenivån är låg så brukar det surra ganska friskt om servopumpen. Framförallt när man svänger.

///Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.