AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.208

Är en begagnad E36 lämplig som andra bil?

Tja,
Tänkte höra om det är ngn här på forumet som har lite råd ang köp av 3-serie 316 och uppåt, årsm 93-97..? Behöver nämligen en andra bil till tjejen -hur är compakten..? Vad är det jag som köpare ska tänka på, finns det några vanliga fel, vilken modell är mest lönsam om tjejen enbart ska ha den till jobbet, ngn som vet någon bil till salu, max milantal, pris etc etc..? Tack på förhand!
Mvh Anton

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns en begagnatguide för E36 modellen som du bör läsa för vanliga fel och brister. E36 compact har samma bakvagn som E30 och fanns inte med M40, utan enbart M43, vilket är en klar fördel.

De är inte så tokiga att köra faktiskt, de är ganska snåla att köra, så länge man kör lugnt. I blandad körning i stan (gbg) drar den ca 8 - 8.5 liter/10 mil. Under en Gbg - Malmö tur och retur drog den 6.4 resp 6.2 liter/10 mil, då höll jag 100 hela vägen i princip.

Min lillebrors E36 compact -97 har en helt annan kvalitetskänsla än den E36 sedan -92 han hade innan. Om kvalitetsförbättringen beror på val av kaross eller nyare årsmodell låter jag vara osagt. Men jag skulle välja en compact före en sedan vilken dag som helst.

Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
tvesovla du har powerpost.
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
Jag skulle föreslå en 318is coupe,snygg att titta på billiig att äga och köra,dricker inte mycket bensin.140 pigga hästar.
Normala servicekostnader tack vare kammkedja.

Okej, nu står det mellan en compact och en 318 is coupe (tack "skinkan"...) Vilken är att föredra som andrabil? Hittat en 318 is coupe (-93) på blocket för 29 tkr som har gått 18.000 mil -han är beredd att gå ner till 25 tkr... Hur verkar priset? Tack på förhand! Mvh Anton

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag skulle också ta en 318is coupé framför en compact. Tycker själv dem ser gräsliga ut och snikkänslan över dem är väl total (om det nu inte är en 323 eller så).

Vad gäller priset så är det väl ok om bilens skick är bra! På en så "gammal" bil är skicket väldigt viktigt, kolla även hur pass mkt korrosionsangrepp bilen har. Kolla hur servicarna är skötta. Slitage osv.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Min uppfattning är att en compact oftast är bättre skött så ur en ekonomisk aspekt skulle jag välja en sådan.

Man ska sikta på att vara bra!
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
Sikta på en is.Tycker priserna ligger mellan 20-30tkr för en 93:a

Ett plus är ju alltid om bussningar och spindelleder är bytta,det är dom klart vanligaste felen på e36:an.

Länka gärna till annonsen du hittat,jag hittade ingen som stämde på det du skrev.

Mvh martin
Hade gärna länkat, dock vet jag inte hur man gör... Om du söker på 318 is, halland, röd, 93:a så borde du hitta den! =)
//Anton

sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
Här är den Länk

Jag tycker den ser fin ut förutom ratt överdraget och boxhandskarna...
Haha, ja precis -överdraget, hanskarna, ögonlocken och sportluftsfiltret ska bort om det nu skulle bli ett köp... =) Vill gärna slippa raggartouchen...

Skinkan; har du ingen bild på din 318 is coupe -hittar bara bilder på de andra..? Förresten, hur f..n länkar man? Jag och datorer...

//Anton

Kom på ytterliggare en sak... Jag mailade honom angående spindelleder etc -allt var bytt utom kammrem -han sade att bilen istället hade kammkedja... Vaddå, den måste väl bytas i vilket fall!?

Kom på ytterliggare en sak... varför saknar typ alla e36:or bmwmärket på ratten -håller inte limmet..? =P

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Den ratten som finns på bilden ska se ut se... ska inte vara något BMW märke påklistrat....

Aha, okej... =( Men kammkedjan, hur är det med den -den måste väl också bytas då och då..?

sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
kamkedjan behöver inte bytas.

Länkar gör du genom att klippa ur adressfältet på blocket och klistrar in det på den här sidan så blir det automatikt en länk(Är inte heller så haj på datorer men länka har jag lyckats göra efter lite övande.)

Min bil är inte i det bästa skick just nu lite olika färg på hela fronten,ska lackas i vår sen kommer det bilder.

Är själv inne på våran andra is ,min tjej hade en som första bil Länk Den var hon jättenöjd med.Den jag har nu är min arbetsbil och den funkar oxå kanon,sv-såld faktiskt...
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Min hustru har lagt beslag på Compacten som jag hade tänkt rulla billigt med till och från jobbet. Coupé kan ju vara trevligt, men Compacten är dessutom praktisk. Eftersom det är en "halvkombi" så det går att packa in en hel del där bak.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Kort kommentar om bilen: ser snygg och prydlig ut. Glöm inte att svensksålda bilar har strålkastarspolare. Nog så viktigt med den skit som dubbdäcken lägger på vägbanan som så småningom hamnar på strålkastarglasen och gör att lyset blir svagt och sänker sikten rejält mörka höst- och vinterkvällar. Annars får du räkna med att stanna då och då för att torka glasen för att kunna se hyfsat.

Wolfman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.