|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en 525 tdsa -95 med ett ylande ljud från automatlådan. Det hörs bara under acceleration och påverkas av motorns varvtal. Finns det någon som har någon aning om vad det kan vara? /Per Per | |
|
ras på gång! Talar av egen erfarenhet Mullemeck |
|
|
Ajdå...låter inge bra. Några förslag på vad jag kan göra? Per |
|
|
driver bilen gämt på tomgång? slirar den på växlarna? tappar den lock up:en? skulle kunna prova med ny olja och filter! om det inte blir bättre så får du nog tala med en automatservice firman eller nått! Det kan bli dyrare om du vänta och fortsätter att köra? lager i lådan kan ta stryk Mullemeck |
|
| Tycker också det låter lite "skummt" från min vid fullgas men hur vet man om det är normalt eller inte? Klart det måste låta mer när jag pressar bilen till max. | |
|
Min låda viner på ettan och tvåan och sedan slirar den på trean och så funkar bara lock up:en när den är varm och med andra ord helt slut! men en frisk låda ska inte föra oljud vid fullt gas pådrag! Mullemeck |
|
| Jag ska byta olja och filter i min snart är tanken. akn man kolla efter nåt speciellt när man byter olja eller finns de nåt annat bra sätt för att kolla skicket på lådan? | |
|
Oljenivån kan vara orsaken. Råkade ut för ett vinande ljud som gjorde mig nervös tills jag kom på att det var för mycket olja i lådan. Tydligen skummar då oljan och gör det vinande ljudet. Jag fixade det genom at hissa upp bilen, starta motorn, gå igenom växlarna, låta motorn gå på tomgång och skruva ur påfyllning/nivåkontroll och låta oljan rinna ur. Då oljan blivit 'fingerhet' är det dags att skruva tillbaka pluggen. Klart. |
|
|
Min låda växlar som den ska det ända jag kan tycka är att lock-up:en hoppar ur lätt om det blir motstånd i en liten uppförsbacke...fungerar bättre om jag kör fortare. (130-140km/h). Mitt vinande ljud hörs på alla växlar även backen. Står jag stilla och trampar gasen i botten så låter motorn så mycket att ljudet från lådan inte hörs. Per |
|
|
*"Oljenivån kan vara orsaken. Råkade ut för ett vinande ljud som gjorde mig nervös tills jag kom på att det var för mycket olja i lådan. Tydligen skummar då oljan och gör det vinande ljudet. Jag fixade det genom at hissa upp bilen, starta motorn, gå igenom växlarna, låta motorn gå på tomgång och skruva ur påfyllning/nivåkontroll och låta oljan rinna ur. Då oljan blivit 'fingerhet' är det dags att skruva tillbaka pluggen.*" Nu vet inte jag hur din låda är, men min ska man tydligen inte byta oljan, men jag har nu bytt olja och filter i den endå, då lockupen inte funkade som den skulle. Men nu har jag oxo lite vinande ljud från den, tänkte först om jag inte hade fyllt på nog med olja men nu vet jag inte riktigt vad som ska göras. Jag har ingen nivå plugg på den och påfyllning sker i ett 45 grders lutning underifrån om ni fattar! Tillågas bör ju oxo att jag tycker att lockupen har blitt lite bättre men inte som den borde vara! Det är en 528T 98. Mvh Don |
|
|
Att man inte ska byta olja och filter i automaten är fel. Det står att de är lifetime men det är väl alla oljor isåfall, dom håller så länge dom håller. DonCorleon1: Har du också påfyllning och nivå i samma hål så att du måste trycka olja upp genom de hålet när du fyller på? Du var alltså tvungen att ta ner tråget för att få ur oljan? Fyllde du på lika mycket som du tog ut? Bytte du mer än en gång? |
|
|
Jag har gjort en tavla med min bil! Den är sänkt 60 fram och 20 bak och när jag hissade upp bilen i fram rann det ut cirka 0,5 L med motorn igång på neutralen! Men min låter skit ändå! Fast den är ju helt slut och det har jag berättat innan!! RAVVE!! När du tappar ur oljan i lådan så kan du alltid uppskattnings vis kolla hur mycket du får ut och fyll på i nivå pluggen tills det rinner över CA:1,5-8L och starta bilen sedan och låt den bra på alla växlar och lägg den sedan i neutral eller P och fyll igen tills det rinner över igen sen är det klart dra åt pluggen innan du stannar bilen igen! och Oljan går inte bli för varm för då stämmer inte mängden! Mullemeck |
|
|
RAVVE. Ja det har jag, men jag vet inte hur mkt som kom ut....=(, först tappades det ur olja och sen togs tråget ner och även då filter! Svårt att säga hur mkt som kom ut, men tryckte i ca 2,5-3,5 liter. Hissade upp bilen bak och fyllde på tills det rann över, så skulle man göra enlig upgift iaf, ska kolla upp det imorgon om det är för mkt eller lite i den. Jag bytte bara en ggn! |
|
| Hur tappade du ur oljan innan du tog ner tråget? | |
|
DonCorleon1 bilen ska stå rakt och om du hissar upp bilen i bak får du i för mycket olja vid påfyllning Ravve: du klarar dig på 5L olja vid filter byte! Mullemeck |
|
| Ok, jag tänkte byta 2 ggr och har 10 liter olja. | |
|
du kan köra 1 eller 2 veckor och sedan byta bara oljan om du vill men filtret kostar ca:240 kr inte så farligt så byt det igen för att vara på säkra sidan! Mullemeck |
|
| Den oljan man inte får ur motorn borde blanda sig rätt fort med den bytta oljan om man tex kör lite stadskörning med mycket växlingar? | |
|
Jag skruvade ut bottenpluggen, samma som jag fyller på oljan i. Så ni menar att jag ska göra såhär: 1 Ha bilen igång i neutral. 2 Fylla på olja, i detta fallet kanske tömma ut. 3 Hissa bilen och köra igenom växlarna.(kan likagärna göras på vägen?) 4 Fylla på mer. 5 Färdig? Har jag fattat det helt fel eller? Jag har alltså en växellåda med påfyllning "underifrån" hoppas jag klarat ut alla oklarheter!? |
|
|
du har en plugg med 17mm och en på 5 mm och den lilla är avtappning och den stora nivå? fyll på i den stora pluggen tills det rinner över med motor avstängd! skuva upp den stora pluggen med fingrarna och starta bilen och dra alla lägen tillbaks till P sedan och dyk under bilen och skruva av den stora pluggen igen och efter fyll tills det rinner över igen med motorn igång sedan klart! kör inte med för lite olja! kan ta skada! den lilla pluggen skall skruvas tillbaks direkt efter avtappning sitter i botten närmast motorn Mullemeck |
|
|
OK tack för hjälpen ska åtgärda dett omprgon och återkommer med info om hur det blev!! Mvh Don |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.