|
|
|
|---|---|
|
Film från reportage vid jämförelse av dessa 3 härliga små bilar: Länk ----------------------------- Utvalda filmer: Länk | |
|
Mazda 3 MPS är en bil jag gärna skulle sätta tänderna i, 257.500 kr är rena kapet i jämförelse med 130i och S3 som bägge ligger en bit över 300k sträcket (317k för bmw och 332k för S3). Mazdan är dessutom fullsmetad i grundutförandet jämfört med båda 130i och S3 som är relativt "nakna", man kommer som bekant snabbt upp i runt 400k med sedvanligt lull-lull på de två sistnämnda. Riktigt snygg inredning i Mazdan dessutom. |
|
| Är det föresten någon som kan tyska som kan beskriva lite kort vad som sades om bilarna i klippet? | |
|
Först å främst får jag "som vanligt" poängtera att en 130 inte behöver kosta närmare 400k med "normal lull lull utrustning" Min bil kostade 303k netto, och har all viktig utrustning som jag tycker är nödvändig (Alla paket förutom M, plus Xenon och stora kliman). Ska du behöva betala 400k netto för en 130 så har du kryssat i det mesta i utrustningslistan, och då är väl bilen inte så "billig" längre. Allt handlar ju vad man är ute efter, det finns folk som köper en 320d för nästan en halv mille också, de personerna är väl inte direkt intresserade utav prestanda men vill ha all teknik som finns. Smaken är som baken, men är man mest ute efter prestandan som finns i en 130 behöver kostnaden inte springa iväg mer än drygt 300k å absolut inga 400! Sammanfattning av testet: Mazdan - Billig om man bara är ute efter effekt. Pga framhjulsdriften känns den ej så harmonisk. Lite gammeldags turbokänsla med fördröjning innan effekten kommer. Rikligt med utrustning men sisådär kvalitetskänsla. BMW: Fantastisk motor med kraft hela tiden, passar perfekt ihop med bilen. Inredning etc är BMW-mässigt. Audi: Fint kvalitetsintryck helhetsmässigt, motorn har ingen turbofördröjning, tack vare 4-hjulsdriften vinner Audin helt enkelt genom att vara lagom bra på allt. Mvh Mats |
|
| Jo, men jag som privatperson måste ju betala moms på bilen så nettokostnaden är oväsentlig för mig. | |
|
Lexcom: Jag pratar om bilens pris ink MOMS! Jag pratar bara om den rabatt man kan förhandla sig till. Därför använder jag termen netto, trodde att det var självklart inom bilköpar-sammahang att brutto är listpriset och netto det pris du får efter rabatt. De enda företag som får lyfta momsen på en bil, är företag som använder bilen som arbetsredskap exempelvis ett taxibolag, budfirma etc. Hade man som företag fått lyfta momsen på bilen hade ju inte varit helt fel en 130 för 240.000 tusen sen är det bara å sälja efter några år å få tillbaka pengarna...gillar idén tyvärr gör inte skatteverket det! |
|
|
På det viset, jag är ingen van nybilsköpare och därför tolkade jag ordet netto i vanlig betydelse. Men det är nog långt ifrån alla som lyckas pruta ner ~50k på en bil i 350k klassen. I så fall kan man säker göra en liknande affär på Mazdan och då är man helt plötsligt nere strax över 50k vilket ger enormt mycket bil för pengarna. Men i min värld låter det inte särskillt realistisk. För att göra sådana affärer krävs nog att man är en riktig stamkund. Även om 130i & S3 säkerligen är mer gedigna byggen så är knappast skillnaden vara värd 100k som det normalt blir. Mazda har ju genom åren visat prov på en driftsäkerhet (typisk japan) som inte ens bmw når upp till. Dess fall har istället varit rosten, men det problemen är ju borta nu så kvalitetsmässigt är inte skillnaden särskillt stor. |
|
|
Det är ju inte 100000 skillnad hela vägen. Bilen ska ju säljas en dag också lr hur? För min del räcker det med en blick på Mazdan så vill jag inte ha den. Det är mycket som spelar in när man väljer bil och en av dom är designen. Mazdan ser ut som en Mazda. Det närmaste den liknar nån tysk bil är väl kanske en Opel. Min BMW120d: Länk |
|
|
Lexcom: Kul att höra att man framstår världens bäste prutare! Tyvärr är det inte riktigt sanningen...Min bil hade ett listpris på 334k tror jag det var, när jag beställde min 130 var grundpriset 308k och inte 317k. Köper man en ny bil oavsett märke kan man räkna med en rabatt på mellan 5-15% beroende på kontakter, hur bra man själv är på att förhandla samt vilken bil man väljer. Givetvis finns det väl undantag men i stort sett ligger väl standarden runt 7-10%. Det är klart att Mazdan är en billigare bil det råder det inga tvivel om, att den har hög driftsäkerhet för att den är från Japan tvivlar jag heller inte på, den är bättre än BMW statistiskt! Däremot i min värld (och väldigt många andras, i synnerhet här ;-) ) så tycker inte jag att en Mazda 3 är i samma klass som en BMW 1-serie. Det enda som rättfärdigar en jämförelse är egentligen effekten på motorn. Framhjulsdrift och 260hk är ingen konkurrent till en 130, däremot 4-hjulsdrift och 265 hk är definitivt det! Jag tror inte någon ägare till en 130 skulle kunna tänka sig att köpa en Mazda 3 MPS, däremot skulle säkert många kunna tänka sig en S3:a eller en Golf R32:a Mazdan är säkert en jättebra bil, men jämför den med bilar den borde jämföras med exempelvis Ford Focus ST, Golf GTI, Opel Astra OPC, Renault Megane Sport, det skulle kännas mera rättvist och där skulle den kanske kunna mäta sig totalt tack vare sitt effektövertag. I den "övre" Golfklassen finns det 3 "som räknas" och det är BMW 130, Golf R32 samt Audi S3, vilken man väljer är en smaksak. Jag hade personligen definitivt övervägt S3an, även om jag inte kört den, om den funnits när jag beställde min 130 men samtidigt känns bakhjulsdrift mer sportigt än 4-hjulsdrift ! 4-hjulsdrift är ju överlägset på vintern samt 0-50 km/h men för riktig sportig körning på bana exempelvis, känns bakhjulsdrift roligare mer äkta sportbilskänsla :-) Mvh Mats |
|
|
Sahlback: Visst spelar andrahandsvärdet in. Men BMW är ju inte direkt kända för att ha bra andrahandsvärde. Jag är övertygad om att Mazda 3 MPS håller värdet bättre än 130i procentuellt sett. Vad gäller utseendet så tycker alla olika. 1-serien är ju kanske inte den med ögonfallande bil som bmw tillverkat generellt sett. Jag gillar dock utseendet både på Mazdan och på 1-serien. Dock tycker jag intreören i Mazdan är snyggare. BMW har hållit lite för länge på samma typ av intreör i sina bilar och det börjar kännas lite tråkigt. Alpinvit130: Jag håller med dig i mycket av det du säger. Audi och BMW är premiumbilar medans Mazda riktar in sig mot en annan målgrupp. Visst hade en jämförelse mot exempelvis Astra OPC, C30 T5, Golf GTI, Focus ST varit mer jämförbar för mazdan. Men samtidigt är det konsumentupplysande att visa allmännheten att skillnaden mellan en mazda och en bmw inte är så stor längre. |
|
|
När det gäller andrahandsvärdet är jag inte så säkert på att Mazdan är bättre. Än så länge är det helt sjuka priser på 130 begagnad, i Sverige finns aldrig någon under 300k (har sett nån för 295 men bortsett ifrån den!) i Tyskland på mobile.de börjar priserna på runt 27000 Euro men de flesta ligger run 30000 eller mer. Nog för att bilen är rätt ny fortfarande men de första har snart ett och ett halvt år på nacken. Ser man till att köpa en 130 som inte kostar runt 400k så tror jag nog att andrahandsvärdet står sig lika bra som en Mazda. Håller med om att skillnaden inte är så stor mellan en Mazda och en BMW om man bara tittar på prestanda (effekt, 0-100 etc) men väger man in kvalitetskänsla, körkänsla etc så förpassar man direkt Mazdan till klassen där den hör hemma! Detta är inte bara min åsikt utan även de flesta tester man har sett så mäter sig inte en Mazda med en BMW, inte ännu iaf ;-) |
|
|
Jag tycker man kan räkna in en konkurrent till: Volvo C30 T5 med 220HK /L |
|
|
C30 T5:an är en riktigt potent kompaktbil måste jag hålla med om! Har provkört den och kan inte påstå annat än att jag är imponerad. Riktigt snygg och läcker design i mina ögon och därtill en mycket potent motor som både går- och låter riktigt gott. Bilen jag provade hade sportchassit och kändes som en gocart på vägen. Kul, men helt klart i stötigaste laget för vardagsåkning. Jag var nära att slå till på en C30 2,0Diesel men bestämde mig i sista sekund för en 3-dörrars 120d, än om Volvon är fin så är BMW:n lite "mer". Dessutom får det räcka med EN Volvo på garageuppfarten, kör S80N till vardags... |
|
| Måste bara fråga, ursäkta OT, är det någon fler än jag (och några av mina vänner) som tycker att C30:n ser helt bedrövlig ut bakifrån? Framifrån håller jag med om att den är snygg, men bakifrån med den där konstiga bakrutan ser den i mina ögon som en vanlig bilbakdel fast den har en blöja på!!!! | |
|
Alpinvit: Kan nog påstå att skillnaden mellan bilarna generellt sett minskat kraftigt de senaste 10 åren. Det skiljer inte längre ljusår mellan botten och toppen i bilvärlden. Det som vi vanliga bmw ägare ofta använder oss av i jämförelse är just det som du tar upp kvalitetskänslan och körkänsla. Men det är väldigt duffusa begräpp egentligen. Kvalitetskänsla definierar jag så som att allt känns välbyggt och genomtänkt och utan konstiga läten från bilen när man kör. Körkänsla för mig är när bilen känns behaglig i samspelet mellan förare, styrning och drivlina. Sen att bilen ligger bra på vägen. Sanningen för mig är att allt detta kan jag hitta i väldigt många bilar som inte byggs av bmw. Nya C30 från volvo samt nya honda civic är två exempel på bilar med kvalitetskänsla och körkänsla enligt mina definitioner. Samma jämförelse går inte att göra med en BMW e34 och exemplevis Volvo 940 från samma generation. Då vinner bmw'n med hästlängder. Det har förändrats genom åren och bmw ligger inte längre lika långt före som man en gång gjorde. |
|
|
Tiderna förändras även om det är svårt som BMW ägare att inse det. Till och med Berlinmuren föll till sist. Men BMW-bilarna kommer väl alltid vara bäst i alla tider.....Öh eller? /L |
|
|
LexCom: Håller med om att det skiljer mindre mellan bilarna nu än vad det gjort historiskt sett, så är det väl med det mesta i samhället. Du kan helt enkelt inte sälja en dålig produkt längre, informationsflödet är för stort! Efter att ha ägt ett antal framfjulsdrivna och 4-hjulsdrivna bilar känner jag för att få maximal körkänsla/glädje om man har mycket effekt så ska bilen vara bakhjulsdriven, möjligtvis 4-hjulsdriven dock tycker jag att körglädjen redan minskar lite med 4-hjulsdrift, Framhjulsdrivet med mycket effekt är inte en lika bra konstruktion med tanke på körglädje/körkänsla. Läste någonstans att någon som jobbade med att konstruera bilar menade att en framhjulsdriven bil ska inte ha mer än 200 hk, tycker att det är nog en ganska bra poäng, det är ju ingen slump att alla riktiga sportbilar är bakhjulsdrivna/4-hjulsdrivna. Volvo kanske börjar rycka upp sig när det gäller körglädje, deras bilar har ju alltid gått fort rakt fram men inte när det svänger. En tysk tidning körde lite bilar på Oschersleben, där fick en Volvo V70R stryk av en chippad 120d. Man tycker ju att 300hk och 4C-chassi borde trots lite högre vikt kunna vara snabbare än en chippad 120d, men inte... För att återknyta lite till Topic. Alla väljer ju sin egen bil efter sin egen plånbok. Vill man köra Mazda 3 MPS så ska man göra det, den är säkert bland de bästa valen i sin prisklass. Jag skulle aldrig välja en Mazda 3 MPS istället för en 130, däremot kanske hellre än Mazda 3 MPS än en Focus ST! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.