|
|
|
|---|---|
|
Hej Monterade en blaupunkt subwoofer för ett tag sedan till min BMW e46 sedan. Då suben har högnivåingång så kopplade jag den till bakre högtalarna och tar ström från bilbatteriet. Nu till problemet: Den brummar lätt när bilen är påslagen men stänger man av halvljusen brummar den mindre. Stänger jag av bilen helt brummar det inte alls. Först var jorden kopplad till batteriets minuspol. Men sedan kopplade jag om direkt till jordpunkten (som även bilbatteriet är kopplad till). Detta har inte dock hjälpt. Vad skall jag göra? Det är irriterande men jag lyssnar inte på musik i den bilen utan suben =) ps. Brumma kanske inte är helt rätt ord men ni fattar nog... ds =) | |
|
Fråga? Är fortfarande de bakre högtalarna inkopplade? Mvh, Johan |
|
|
Kan vara flera orsaker eller störningskällor. Eftersom det verkar påverkas av ljuset så kanske det kan ha med störningar från kablaget till bakljusen att göra. På E46 kör man med reducerad spänning på 21W-lampor på ett par av ljuspunkterna i bakljusen, spänningen dimmas genom att pulsa den, detta kan ge störningar i ljudanläggningar. Även bränslepumpen kan tänkas ge störningar. För att utröna om det kommer in via matningsspänning eller signalkablar kan du testa följande: Lossa signalkablarna och lyssna med motorn igång. Om det fortfarande hörs oljud så kan ett kraftigt stöningsfilter på spänningsmatningen hjälpa. En billjudshandlare bör kunna hjälpa till med filetr som tål den ström som steget förbrukar som mest. FP |
|
|
JohanD75: JA! folke: Skall undersöka detta. Återkommer. |
|
|
Testa att koppla ur de bakre högtalarna och bara mata subben. En kompis har gjort typ samma installation i en 330 (dock inte Blaupunktsub) och där låter det kanon. //Johan |
|
|
Hej igen Kopplade ur bakre högtalarna men brummet finns tyvärr kvar. Får dra till BRL i veckan och se va de säger |
|
|
Var på BRL precis och snubben trodde att jag hade valt en för dålig jordpunkt. Jag har monterade subben rakt under förarstolen och jordat i karossen på samma ställe som batteriet har sin jordpunkt, alltså i bagageutrymmet vid batteriet (lång sladd.) Han kunde inte svara på vad som var fel men att det ofta rörde sig om för dålig jord. Vidare spekulerade han i att det också stereon behövde bättre jord nu när den behövde kräma på lite mer för att skicka ljud till både bakhögtalare och sub. |
|
|
Skumt. Han menade alltså att batteriets jordpunkt inte är en bra jordpunkt? Och att stereon behövde mera kräm för att mata en aktiv högtalare? I själva verket är ju batteriet (inkl dess jordpunkt) den bästa platsen att ta ut stor effekt från, och en aktiv högtalare har man ju för att den inbyggda förstärkare skall mata belastningen istf stereon. Därmed blir denna mindre belastad än om den själv skulle mata direkt på högtalaren... Av svaren ovan tolkar jag det som att det kommer oljud ur högtalaren så fort motorn startas, även om signalkablarna in till suben förstärkare är lossade? Eller testade du aldrig detta? Först när vi vet detta kan man gå vidare med felsökningen. FP |
|
|
Han menade att man skall koppla så på så kort avstånd som möjligt. Nu har jag ju subben under framsätet och jordar där batteriet jordar i bagageutrymmet. Just det. Så fort morton startas kommer oljud ur högtalaren. Nej, jag testade bara att koppa loss bakre högtalarna och inte att helt plocka bort signalkablarna. En snubbe som heter Gunvald har skrivit på lazzat: "Om du menar att du jordat i batteriets minuspol eller där minusflätan är fäst kan du börja med att flytta den direkt. Det stör ganska garanterat i en BMW om man har gemensam jordpunkt med batteriet. Prova med att sätta den i bältesinfästningen istället tex." Vad menas med bältesinfästning? |
|
|
Man kan alltid prova att flytta jordpunkter osv, men många (BMW) historier om detta är rena skrönor. Vad exakt skiljer en BMW från vilken annan bil som helst i detta avseende? Ibland kan man ha tur/otur och får störningar vid viss typ av strömmatning, jordpunkter osv, ibland inte. Det finns alltid en förklaring, korta kablar till matningen är alltid bra men kan enkelt kompenseras genom att gå upp i area osv. Rippelströmmar som cirkulerar runt om i bilens chassie kan man aldrig eliminera, men de är bevisligen minst tvärs över batteriet. I ditt fall har jag en känsla av att du bör testa tipset som du fick redan 21/3, lossa signalkablarna och starta och lyssna. Det kan inte ta många minuter, är det tyst då så har du inga problem med matningsspänning, jordpunkt osv och kan koncentrera dig på problemet. FP |
|
|
Ok, låter som du har koll. Jag följer ditt råd och återkommer senast efter påskhelgen. /A |
|
|
Hej igen Igår testade jag i GDS-hallen. Kapade högnivå-kablarna och testade att starta motorn och sätta på stereon men då insåg jag att testet inte kommer att funka, då den har en automatisk på/av beroende på om den får in signal eller ej. Nåväl, jag fick skarva allt igen och testade att leka med faderparametrar och tog bort allt ljud från bakre högtalarna (som suben får sin högnivå från) och det låter likadant - brummande. Kan man möjligtvis anta av allt ovanstående (iochmed att suben inte ens gick igång när signalkablen inte var inkopplad) samt att vid fadning att det fortfarande finns lika mycket brum kvar, att det ojludet inte kommer från signalkällan? ps. är det farligt att skarva och greja med högtalarkablar när bilbatteriet är inkopplat? ds. |
|
|
Du kan testa med annan batteridriven ljudkälla. t.ex en MP3-spelare eller liknande på slutstegets ingång. Övergångar från t.ex 3,5mm tele till 2xRCA finns färdiga för en spottstyver om du inte själv tillverkar. Grejen är att se om det låter rent och utan brum när inte kablarna från bilen är inkopplade, vilket jag sätter en bra peng på. Felet beror då på jordslinga som jag skrivit om många gånger. Iofs borde du hinna testa detta även om steget inte startar utan signal in: Ryck ut kablarna när steget startat och lyssna samtidigt, steget kommer ju inte att slå av direkt utan först med viss fördröjning efter att signalen in togs bort. Att koppla högtalarkablar är OK utan att lossa batteriet, men givetvis ser man till att allt är frånslaget så att man inte råkar kortsluta kablarna eller komma i mot chassiet med dessa med signal på. Slutstegets skyddskretsar (om sådana finns) skall visserligen koppla ifrån steget men det är dumt att chansa. FP |
|
|
Tror jag har en sån kabel hemma någonstans. Kapar bort högtalarkablarna och kopplar en mp3spelare till lågnivåingången. Återkommer senast efter helgen. /A |
|
|
Va iväg med bilen en sväng och passade på att göra följande: -Kapade högnivåingångarna och kopplade en ipod till lågnivån. Då uppstod inget brum. Således borde störningen komma in via signalkablarna. /A |
|
|
Då föreslår jag en vanlig jordavbrottsenhet på signalkablarna, kallas även galvanisk skiljare eller jordisolator, ibland till och med lite felaktigt för störningsfilter. Alla billjudsshoppar har dylika, hittas även hos Biltema m.fl. har färdiga RCA-pluggar ut/in, bara att koppla in och köra. FP |
|
| Skall jordisolatorn placeras nära eller långt ifrån suben eller spelar det ingen roll? | |
|
Det spelar egentligen ingen roll men vanligast är intill slutsteget, lättast att komma åt osv. FP |
|
|
Hej igen Är det rätt uppfattat att det inte spelar någon roll om man kör lågnivå eller högnivå genom jordisolatorn? |
|
|
Jo det spelar roll. En "normal" jordisolator är avsedd att jobba med lågnivå in/ut men de flesta (dock inte alla) hög/lågnivåomvandlare har inbyggd jordisolator. Man kan därför inte t.ex använda en jordisolator avsedd för lågnivå direkt på högnivå (högtalarsignal) eller vice versa. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.