AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
651

Hur minska koldioxidutsläpp?

jag har hört att Toyota påstår att de kan komma ner till 130g koldioxid per kilometer till 2012 men att det kommer att bli dyrt. Volvo vill att staten går in och subventionerar deras väg dit.
BMW har sitt väte som på sikt verkar bäst, men avlägset.
Jag undrar om någon vet vilken teknik Toyota och Volvo tänker sig? Etanol räcker inte till alla bilar. Arealerna för odling blir enorma. Hybrider med elmotorer klarar så vitt jag vet inte landsvägskörning. Finns det någon lösning idag som fungerar på större bilar än småbilar och utan väsentligt minskat hästkraftuttag?
Jag älskar BMW och vill att vi utan dåligt miljösamvete ska kunna drömma om bilar med 500 hk.
Kommer BMW och för den delen Mercedes och Audi att 2012 att handla med utsläppsrätter?

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
tror disel blir framtidens bränsle inom kort...
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tja...jag tror att tex BMW kommer att tillverka en uppsättning 1serie med mycket låga utsläpp säg 90-100, sedan har de kvar resten som släpper ut tex 150.

*BAWORAK*
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Läste nyligen nåt om att Porsche skulle ta ner sina utsläpp genom att låta VW göra nån liten tändsticksask och stämpla Porsche på den. Typ nån Lupo 3L eller nåt bara att den skulle vara 1L/100km, därmed dra ner genomsnitts utsläppen rejält.
Så kanske SvanteEs fundering är ganska nära sanningen..?

lite OT
De som tänker mycket på CO2 utsläppen bör ta en titt på granntråden, "BMW ägarna och miljöhetsen". Nån postade nyligen en dokumentär där. Lite över en timme och 10minuter lång men definitivt sevärd.

Stor, Stark och Bakhjulsdriven!
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
"Läste nyligen nåt om att Porsche skulle ta ner sina utsläpp genom att låta VW göra nån liten tändsticksask och stämpla Porsche på den."

Kommer man snart kunna äga en ny Porsche, Ferarri osv. för små pengar. :-)
Dock modell supertråkig.

/chni
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.