|
|
|
|---|---|
|
Och vad kostade det, inkl arbete. ska göra detta till sommaren, men tänkte att man inte byter fel eller så.. det är ganska konstaterat att det är det som är problemet pga ombalansering och samma vibrationer oavsett sommar eller vinterdäck. så.. hur gick ni tillväga för att bli av med dessa irriterande grejj ;). tacksam för svar. /mvh jocke | |
| Vanligaste felet verkar vara de stora bakvagnsbussningarna, de sk "silentblocken" | |
|
aha, kostar vaddå att få åtgärdat??. hade räknat med ca 5k inkl moms, är jag för snål då?. jag ska byta pendelstag osv i samma veva så tänkte passa på nu innan sommardäcken sätts på. /mvh jocke |
|
| 5k borde räcka på en touring,är ganska säker på att det kostar i de trakterna. | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
hej, vanligast är väl som redan nämt silentblocken men nämner nedanstående bara för att.. på en 745 jag hade för några år sen hade jag våldsamma vibrationer i bilen pga trasiga motorkuddar som skapde en brytning i drivlinan hardyskivan var också jättedålig |
| 1500kr på autoqlinic monterat o klart på en e34 t i alla fall | |
|
På min är det inte direkt kraftiga vibrationer utan snarare ganska blygsamt och koncentrerat till vissa hastigheter. /mvh jocke |
|
|
Jag bytte bakbalksbussningarna (silentblocken) på min E39 Touring och blev av med mina vibrationer. Som kom mellan 90 och 120 km/h. Dom gamla såg inte alls dåliga ut men var tydligen tillräckligt dåliga för att ge vibrationer. Bytte dom hos Bildelsimporten i Uppsala för 3390:- inkl material inte så farligt dyrt. Novation(BMW) i Uppsala ville ha 4800:- för samma jobb. |
|
|
ok!. återkommer med rapport efter jag bytt dom!. /mvh jocke |
|
|
KilKenny, När du böt silentblocken, känns det nån skilnad på den annars lite nervösa bakvagnen på E39 Touring? Jag menar, bortsett från att vibrationerna försvann, fick du bättre komfort i övrigt?? Min verkstad säger att silentblocken sällan slits på E39:orna. Och att det i så fall syns väldigt tydligt om de "satt sig" /sjunkit ihop något. Alla jag pratar med säger att däck och fälg i 95% av alla fall är orsak till de typiska vibrationerna i E39:an omkring 100-110 km/h. Tacksam för svar Mvh Jacksson |
|
|
det vore konstigt om det var så i mitt fall. jag har juh samma vibrationer med vinter och sommardäck. samt att sommardäcken vibrerade likadan efter att jag bytt fälgarna till splittnya fälgar som förmodligen inte är ovala eftersom jag bara monterat dom och hade vibbarna direkt. men man ska aldrig säga aldrig, men det känns inte så troligt iaf. /mvh jocke |
|
|
Hoppas du blir av med vibbarna när du bytt blocken. Vore hygligt om du återkom efter bytet så vi får höra. Vad kör du för däck? Mvh J |
|
|
235/45/18 Dunlop SP på sommaren. 225/60/16 Nokian Hakka på vintern /mvh jocke |
|
|
Jacksson! Min bil blev betydligt mycket trevligare att köra, framför allt inte lika vinglig,(kändes som den ringlade fram ibland innan bytet) och betydligt distiktare i fjädringen. Min meck sa att det oftast brukar vara ett par andra bussningar i bakvagnen som orsakar vibrationer och mycket sällan silentblocken, men bussningarna var bra och jag bad dom att byta dom fyra silentblocken istället, och det visade sig vara dom som var orsaken. Det syndes inte några sprickor eller dyligt på blocken men dom började tydligen bli lite matta. Kan ju vara så att med nya block så är bilen mindre känslig för obalans i hjulen, men att det blir värre ju mer utmattade dom blir. m.v.h Rogga |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.