AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.238

Råd om 330 Automat ?

Hej alla!

Har precis sålt min 320 e46 och hade tänkt att byta upp mig till en 330. Nu har jag hittat en 01:a automat och undrar vad ni har för åsikter. Jag har kolla i modellguiden och där fanns det ingen uppgift om prestanda från 0-100 på automaten (01), på 02:an däremot så skilde det ca 0,5 sek på manuell och automat. Är det samma skillnad på 01.an.

Tacksam för snabbt svar

Mvh Henrik

Hade du automat på 320:n? Personligen tycker jag det är mer en smaksak än en prestandasak. Kör du mycket i stan eller mycket landsväg - vad blir mer praktiskt. Jag skulle valt en manuell låda!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lär inte vara någon större skillnad på tiderna mellan -01 och -02. I övrigt håller jag med Bones att frågan om man vill ha automat eller manuell är mycket större än 0,5 sek upp till 100.

___
//Ulf
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
manuell helt klart.håller bättre,mindre krångel.dyrare o serva...
Jag hade manuell på min förra bil, håller med om att prestandan inte är det viktigaste men ville ändå veta då det inte finns någon uppgift om detta. Kör rätt mycket blandad körning men som gamma tävlingsförare så känns det som att automaten kan ta bort en hel del av körglädjen. Jag får ta en funderare så får jag se vad det blir.

Tackar för svaren

//Henrik
Provkör en med automat, de är riktigt sköna och så går det ju att växla om man vill. Och då växlar man ju antingen med paddlar eller genom att dra spaken bakåt eller framåt som på en sekventiell. Kan det bli mycket rejsigare? Har inte kört någon bensinare med denna låda, men en 330 xd -06 och saknar inte manuell låda en millisekund när jag kör den bilen. Vill väldigt gärna ha samma låda i nästa bil jag köper själv.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Jag har manuell i min 330. Mest för att den bilen jag hitttade hade automat. Jag har inte ångrat mig en sekund. Störtskönt. Och det går undan rätt bra ändå kan jag lova. Det finns även ett sportläge med lite mer aggresiv växling.

De manuella stegen hade jag kul med i ungefär två dagar, sen tröttnade jag på det.

Gubbigt? Ja, kanske. Fast det är inte många som kan byta spår på stereon, prata i telefon och köra om samtidigt med manuell. ;-)

Köp!

Carl
Kul att hör skall titta på denna bil i veckan, Om den är fin så slår jag nog till.

Länk

Mvh Henrik
Kan vara olika beroende på årsmodell, men på den 06'a jag kört innebär sportläget att man startar på ettan, den varvar lite längre på växlarna och lägger aldrig i sexan. Normalläget jobbar från tvåan till sexan.

Carl 123, hade du kul i hela två dagar. Jag testade det manuella läget i en halvtimme innan jag slog tillbaka till automat. Lådan gör jobbet så bra att man inte vill växla själv.

Gubbigt? Hmmm jag fyller ju faktiskt 35 i år, det är kanske gubben som börjar växa fram. ;-)

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.