|
|
|
|---|---|
|
som rubriken låter, dock endast svajig tomgång när bilen kommit upp i arbetstemperatur. pendlar upp till 1200 varv och sen kan den bara gå ner till 0 varv och stendö, aldrig svårigheter med att starta direkt efter. samt att den rycker vid väldigt lätt gas, dvs knappt så man kan nudda gasen så hackar den sig fram bränsleförbrukningen vid landsvägskörning har stigit från ca 0,8 till 1,6 enligt färddatorn har ingen aning om vad det kan vara så jag hoppas nån här kan hjälpa mej så jag slipper lämna in bilen. Tackar på förhand! /Theo | |
| Låter som lambdan dedär..inget ovanligt fel på E36 | |
| Håller med Jampman, hade dock kontrollerat tändstiften också... | |
|
ja då får man väl ta å prova det tackar för snabba svar! någon mer som har nån ide om vad de kan va innan man börjar riva med skiten? /Theo |
|
|
Har samma problem i min och "experterna" tror att det är en trasig insugspackning och att den tjuv-suger luft och därav ryckig gång. |
|
|
mmm, det var min första tanke när det började har haft liknande probs med gamla volvo 740 m.m. då insugspackningen vart kass men eftersom bmw är ganska nytt för mig så vill man ju kolla lite med folk som har bättre koll än vad man själv har /Theo |
|
| Jag tror på lambdan, hade samma symptom på min 325:a när lambdan var kass. | |
| Kan ju förstås förlänga listan lite..det kan ju vara lmm:en eller vevaxelgivaren åxå,så kan du ta en titt på luftbälgen mellan insuget och luftfiltret om den har fått sprickor i sig..men somsagt tror jag på lamdan.. | |
| En till som tror på lambdan, haft samma symptom och blev bra me en ny lambda | |
|
vevaxelgivaren byttes förra sommarn luftfiltret är nästan nytt och bälgen kollade jag samtidigt som jag bytte vevaxelgivaren det verkar som om det är lambdan de här många som verkar ha haft samma probs och med kass lambda som resultat det får bli till att byta denna, återkommer med svar om det var lambdan när denna är bytt tusen tack till alla! /Theo |
|
| Var det lambdan? svårt att byta? 22ans nyckel bara lr? | |
|
lambdan är inte svårt att byta bara lite jobbigt. biltema har nyklar för att byta den den elelr så kör man med enn 22:a elelr något dock kan den sitta som bara den. ett tips är att köpa en liten gasolbrännar och kör run lambdan med så släpper det nog. |
|
|
tjo har glömt att skriva det... japp, det var lambdan som var kass. nu går bilen precis som den ska. så gött! jag bytte den inte själv utan det gjordes samtidigt som den var inne på olje service m.m. /Theo |
|
|
Är det samma sorts lambda på alla motorer? Eller skiljer det mellan varje? ”I never saw a wild thing sorry for itself” |
|
| Det finns väll igentligen tre olika sorters lambda, du ser hur många kablar som sitter på lambdan, ska vara två, tre, eller fyra kablar, det är ju förstås olika kontakter på olika märken och modeller på bilar, så du måste ju skarva om du köper en universal eller tar från en annan bil | |
|
Jag tänkte mest om det var någon skillande mellan t ex 318 och 325 ”I never saw a wild thing sorry for itself” |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.