AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
458

316i -89 "efter vintern underhåll"

pe
40
peff
316i -89
HEJ (igen)!

Köpte ju denna "pärla" innan vintern och har haft stooor användning av den och den har funkat bra mycket bättre än den 240 och Mazda 323 jag kört innan (ja, ni ser min bilprisklass där hehe).

Bytte i samband med köp (september) kamrem + spänrullar, olja (biltemas 5w-50), oljefilter och luftfilter.

Den har rullat på fint under vintern och jag har inte märkt några större problem. Det enda är väl att den fortf tickar något (ant pga förra ägarens slarv med oljebyten) och att det ibland när det varit riktigt kallt vart svårt att få i 1an och 2an de första 5 min. Kan även lukta lite bensin, IBLAND när man kallstartar den, eller efter kortare körning...vad kan detta bero på? Bara ibland som sagt...

Nu ska jag i alla fall ta tag i vraket så den rullar sommaren med.

- Byta olja och filter. Bör jag fortsätta med 5w-50 eller ska jag byta till 5w-40, har läst här i forumet, och det verkar vara den som rekomenderas nu, 5w-50 var det när jag läste i vintras :)

- Växellådsoljan, är det något man kan byta själv eller bör man lämna in den. Har en Haines bok för min bil här, följer man den, bör man då trotts begränsade mekarkunskaper kunna byta den själv? Är det RedLine som gäller då eller finns det några "lättillgängligare" att rekomendera?

- Bränslefilter? Nödvändigt att byta? Har ett från Biltema liggandes här...

- Luftfilter? Nödvändigt att byta?

- Tändstift, ligger ett par nya fina NGK här, åker i.

Något mer ni tycker man ska göra, nu när jag ändå lånar garage, som man kan göra själv?

Tacksam för svar, från

//mvh Per
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
någon slangklämma som inte håller tätt,eller dårlig bensinslang,köre du 5-40 olja du,den kör jag själv med(valvoline)växel-lådeolja fixar du själv red line bra ja,kör själv med castrol.det sist nämnda är alldrig fel,så byt det också.så vet du att det är frächt.övrigt se till o tvätta o vaxa,lycka till...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.