|
|
|
|---|---|
|
Bytte koppling på min 520i touring e34 -96 pga att den hackade då bilen hade körts ett tag. Då blev det lugnt ca en månad men nu har den börjat hacka då den är kall, är det svänghjulet som är kasst. Mvh Robert | |
|
min gjorde likadant.. men då slutade det efter ca 400mil, gissar att det tog ett tag innan den nöttes in mot svänghjulet. att den börjar om låter konstigt, men som du säger, kan juh svänghjulet vara skadat om den kördes med mkt dåliglamell innan bytet. /mvh jocke |
|
|
När kopplingen byttes visade det sig att det var rost på splinsen(stavning?) lammellerna var inte speciellt nötta. Den slirade absolut inget före bytet. Mvh Robert |
|
|
då låter det konstigt att svänghjulet skulle vara slut.. spec på en relativt ny bil iaf. om den inte fått nån skada tidigare... hade jag vart du hade jag gett det nån månad till och se om det inte går till sig... min höll på så rätt länge. /mvh jocke |
|
|
Hej, blir att ligga lågt ett tag och se hur det utvecklar sig. Surrade lite med verkstan som gjort jobbet, och han tyckte också att jag skulle avvakta och se om det nöter til sig. mvh Robert |
|
|
tror det är klokt, det kommer nog ordna sig.. sällan ett svänghjul tar slut av rent slitage från en fräsch lamell.. /mvh jocke |
|
|
Bara en en tanke. Jag har också huggande koppling på min men bara när det är mycket kökörning också vidare. Tror varken på sliten lamell, urtramningslger, tryckplatta eller svänghjul, den slirar inte heller på koppingen. Jag tror däremot att det kan läcka ner olja på lamellerna från en ngt. otät vevaxel tätning som gör att koplingen hugger. Så fort kö körningen upphör då är allt ok igen. Mackan |
|
|
På min förra kärra så hade jag en småryckig koppling, lät en verkstad byta denna. Tyvärr läste jag först efteråt på ett forum att man på dessa ganska tunga bilar alltid bör ta lös svänghjulet och svarva det, stod faktisk även i den rephandbok jag hade till modellen med. Efter bytet var kopplingen i princip lika småryckig vid krypkörning som innan. Småirriterande så jag lät dem riva ned igen och svarva svänghjulet och den blev len och fin, som ny! Kostnaden för att svarva svänghjulet var i ordningen 3-400:- så det var ju lagom surt att man missade det första vändan då arbetet för var 10x dyrare. Det var ju iofs inget speciellt vanligt att man behövde göra detta vid kopplingsbyten men verkstaden hade i alla fall gjort det vid ett par tillfällen. / Micke |
|
|
Hej, lyfter mina gamla tråd. Bilen skall lämnas in den 30/7 då det inte blivit bättre. Jag upplever att det är som värst när bilen har stått ute och det har regnat (fuktig luft), när bilen stått i garaget över natten är det minimalt med ryckningar. Ska jag stå på mig om att det är kopplingen lr kan det verkligen vara svänghjulsbyte som gäller? Mvh Robert |
|
| Jag lyfter denna tråd igen, och har precis samma problem som du har "Benz 190 2.3-16v" och undra hur det har gått med bilen nu? har du bytt svänghjul eller? | |
|
Hej, sålde bilen i somras med problemet kvar, så tyvärr kan jag inte ge något svar om det har nött till sig lr om det var svänghjulet. Mvh Robert |
|
| Jag bytte kopplingen komplett med svenghjul, tryckplatta, lammell och uttrampningslager för 2veckor på min bil. den hackade ochså innan men slirade ej och nu efter bytet hackar den fortforande. Så det kan nog vara något annat ochså | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.