AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
813

Kontinuitetsekvationen i trafiken

Ac
383
Acous
e21 318i -82
På väg till jobb kom jag på en grej, mina kollegor har inte kommit och jag måste få det ur mig:
Man borde tillämpa kontinuitetsekvationen i trafiken för att förhindra köbildning, tänker på stora vägar där två eller fler vägar slås ihop. Om man tvingar folk att sänka hastigheten innan vägarna slås ihop och ökar hastigheten på lämpligt ställe så ska det enligt teorin inte bli nån kö.

Har man sen en modell för trafikflödet som funktion av tidslag så kan man variera dessa hastigheter!

Om det fungerar i praktiken vet jag inte :-)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
I teorin en god idé men tyvärr tror jag inte det funkar i verkligheten. Finns ju alltid någon som vill passa på att köra om några innan körfälten går ihop med hårda inbromsningar som följd som skapar dragspelseffekt. Det räcker med att någon sitter och pillar näsan för att sabba trafikrytmen vid rödljus och "grön våg"... Riktigt irriterande när man ska till jobbet.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
De har räknat på det där i England, det skulle behövas en hastighet på ~210 MPH inom den trånga passagen för att det inte skulle uppstå någon kö!

Men om du har någon bättre modell för att lösa problemet så skriv ned den, för 210 MPH är ingen god idé i Nollvisionens Sverige ;)

Mvh/ Niclas
Ac
383
Acous
e21 318i -82
210 MPH :-) beror ju på vad det är väg och hur många som slås ihop.

Jag är medveten om att det blir höga hastigheter om man inte sänker hastigheten innan, men detta skrev jag ju i första inlägget.

Säg att två enfiliga vägar slås ihop till en. Då om det är mkt trafik ex:
Hastigheterna i de två vägarna ska vara hälften än den gemensamma. Då blir det ingen kö.

Problemet i praktiken blir det som heltsonika beskrev så allt detta är bara under ideala förhållanden. Ett annat problem är ju annars övergången till den dubbla hastigheten, den ska ju enligt teorin ske kontinuerligt som i en vätska men det är ju lite svårare i trafiken. Men man kan ha t.ex. tre fartökningar och med marginal så kanske det finns en chans.

om man ska lyckas måste man ha många fartkameror som tvingar folk att hålla hastigheten, men jag gillar inte fartkameror.

Annars kanske en informationskampanj eller liknande. Om folk inser att detta gör att de slipper kö på morgnarna men får hålla lägre hastighet ett tag så kanske... de får ju köra fortare sen :-)
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Men om man halverar hastigheten på de enskilda vägarna så minskar man ju trafikflödet på dem.

Menar du att den totala tidsåtgången på aktuell vägsträcka ändå minskar pga ingen köbildning?
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Om man behåller hastigheten på den ihopslagna vägen så kommer man förlora tid.

Det blir exakt samma tid om man exakt vet var man ska börja köra i halva hastigheten men detta är omöjligt att tillämpa.

Men om man kompromissar och höjer hastigheten lite på den ihopslagna vägen så kan det nog bli bra :-)

men det bästa är ju att man slipper kö, är så tråkigt att köra i kö. Och det är ju trendigt med miljö så det är också ett argument eftersom bilarna inte accelerar och bromsar ständigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.