|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| nån anledning att inte köra på den i en 3,6l M5 -89? | |
| Nej, den borde funka utmärkt. | |
| Jag använder den oljan i min m3:a | |
| mobil 1 5w50 vs. castrol tws 10w60 i en M5 3.6l -89? | |
| M3an 10W60 Castrol men har själv funderat på varför inte 10W40 eller nåt | |
|
Kör med Mobil 1 5w50 i min M5:a likaså i 328:an o den funkar då kanon för mig ///Micke |
|
| Statoils helsyntet 5w40, nån som vet om den är lämplig? | |
|
Mutte > Lite för låg varmviskositet för en S38. en 10W-50 eller 5W-50 är bättre. Alla M-motorerna har ganska stora lagerspel och mår bra av en lite tjockare olja. Tidigare till M88an godkände BMW endast 20W-50 olja sommartid. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Länk om man läser första inlägget på sidan 2 i denna länk så verkar det ju inte som att 5w50 är en lämplig olja.. BMW rekomenderade 0w30 när jag var dit o frågade.. o det tyckte inte jag lät så bra.. Dom sa att dom häller i den oljan i alla BMW. |
|
|
0W30 är absolut INTE att rekommendera i en äldre M-motor eller äldre BMW motor överhuvudtaget, tunn olja för nya motorer hel enkelt. Tittar man på tyska BMW-verkstäder (som verkar göra ett betydligt bättre jobb än sina slarviga svenska kollegor) så slår de i helt andra oljor än Castrol SLX. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
_Mutte_: I länken så tycker herrn att 5W-50 är för tunt och propagerar för 10W-60, inte 0W-30... Mobil1 är en högkvalitativ 5W-50. Mvh |
|
|
TWS är en olja som har unika tätande egenskaper, bra om man har problem med hög oljeförbrukning. |
|
|
har inga som helst problem med nån oljeförbrukning.. det verkar stå mellan 5w50 och 10w60 |
|
|
Kan vara bara att veta innan man byter olja. En olja med högre varmviskositet ger ett högre oljetryck under drift och lämnar kvar en starkare oljefilm på de ytor oljan kommit i kontakt med. |
|
|
...och en olja med högre varmviskositet har svårare att flöda i motorn och skapar därmed mer egenfriktion som bygger upp mer värme i oljan och äter upp några hästars effekt. Det är inte bara fördelar med en tjockare olja! När E36 och E34 utvecklades (inklusive M-modellerna) fanns inte TWS och på den tiden rekommenderade BMW Mobil-olja till sina modeller (inklusive M-modellerna). Rent tekniskt sett är det bara M5 E39 (tidiga modellerna), Z8 och tidiga M3 E46 som "behöver" TWS.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| konstigt för på min m3 97a så sitter det en klisterlapp på ventilkåpan från castrol med 0w30 som rekomendation. Kan nästan garantera att den suttit där sen bilen rullades ur fabriken. Kör iofs inte på den oljan men det är den som rekomenderas iaf. | |
|
What about Valvoline Maxlife 10w40 eller 5w40? Ingen som KAN olja vs M5? |
|
|
För låg varmviskocitet, köp Mobil1 eller liknande med 5W-50 Johan B som svarade är oljegurun här på forumet, läs vad han skriver. Mvh |
|
|
"What about Valvoline Maxlife 10w40 eller 5w40? Ingen som KAN olja vs M5?" Vad står det i instruktionsboken då? |
|
|
Valvoline MaxLife är ju dessutom en delsyntet (utom 5W40 som är helsyntet). S38an likt M88 är konstruerad för att köras på en litet tjockare olja. Läs i instruktionsboken... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| har ingen instruktionsbok | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.