|
|
|
|---|---|
|
Funderar om ni har någon aning om vad som kan vara galet här. Har en E34 som jag först trodde att jag hade tappat en vikt på, men det visade sig efter balansering att så var inte fallet. Nästa teori var att bromsskivorna blivit skeva, men nu har jag upptäckt att när jag kör på en knagglig väg så uppträder dessa vibrationer i ratten. Det beter sig precis som när det är obalans på fälgarna eller när skivorna är skeva. Tror alltså detta betyder att det är någon bussning i framvagnen som är trasig, men vilken kan det vara, och hur kollar jag det på ett enkelt sätt? Funderar även om ni vet hur stor tolerans det är på skevheten på bromsskivorna, tänkte jag skulle mäta dom med en indikatorklocka för att halt utesluta den teorin. | |
|
Ett tips; Länk oo=00=oo |
|
|
Det där var en intressant teori, skall genast undersökas.... |
|
|
Hade samma problem på min. Dett liksom skakade i ratten vid körning över smågupp och dyligt. Personligen byttade jag mittre styrstag och bussningarna i cassterstaget. Nu går bilen perfekt i det avseendet. Har ett annat litet problem som retar mig. Vid 90km/h börjar det brumma/vibbrera i kupén. Kan detta var fälgarna som inte sitter riktigt centrerade? Vad göra? På BMW sa dom att det kunde bero på det för att fälgarna inte var orginal. Har Shnizer 235/45/17 runt om. |
|
MGL |
Jag hade vibrationer i framvagnen på en 530-89,provade först med ballansering av däck,bytte sedan däck o fälgar,ingen större förändring.Nästa steg var att byta casterstagen samt bussningar sen var vibrationerna borta. MGL |
|
Hur kollar man casterstagen på ett enkelt sätt??? Tror mina e kassa... -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Har nu gått igenom Däck, fälgar, bromsok och bromsskivor. Hittar inget fel. Fälgar och däck är mätt med indikatorklocka, så även bromsskivor. Skivorna hade en skevning på ca:0,1mm vilket bör vara inom tolerans. Tycker även att det borde kännas igenom bromspedalen vid lätt tryck om dessa skulle vara skeva. Bromsoken löper bra, ingen som kärvar på något sätt. Drivlinan tycker jag borde kännas genom växelspaken om ex-vis det skulle vara obalans i kardan eller drivaxlar. Fjädrar och stötdämpare är det heller inget fel på. Men en sak som jag funderar över är, om styrsnäckan är glapp, vilket den är på min, kan det skapa dessa helvetesvibrationer??? Nu menar jag vibrationer som är av typen "vibrera av vägen", för det gör det. Dom börjar vid ungefär 80km/h, är som värst mellan 90-110km/h. En sak som jag märkte nu ikväll [böt till sommarsulor] är att det har blivit värre än vad det var förra sommaren, nu säger ni säkert att det är sommaruppsättningen det är fel på, men det är det inte. Jag har samma vibrationer med vintergummina oxå, om än inte lika kraftiga. Förklaringen är att sommarpuckarna är 205/55-16 och vinterhalkorna är 195/60-15. Nu börjar det bli väldigt tråkigt detta, vill inte bara byta ut grejor eftersom heller då det kan bli ganska dyrt. Tips, jag vill ha tips.....snälla? |
|
|
Du säger att "oken löper bra" vad menar du med det? Kanske menar vi samma sak men mitt bekymmer var att hydraulkolven (i oket) gick mycket trögt! Dvs det var kolven som inte gick i retur. För övrigt löpte mina ok också bra! Kollade du kolven också! |
|
|
Jag bytte casterstagen när ratten skakade och det klonkade när jag körde i gupp fort som sakta.... PH |
|
|
Peter, hjälpte det? Vad kostade det? -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Nu får jag väl säga att jag bytte dämparna åxå för de var totalt slut..... bilen blev som ny, helt underbart. Kommer ej ihåg vad det kostade men väl värt pengarna :-) Ps. dämparna bytte jag själv .. ett sånt slit!! PH |
|
|
Be någon ställa sig bredvid bilen där du ska bromsa...rör sig hjulet bakåt i hjulhuset när du bromsar så är tydligen casterstagen/bussn. kass ...har jag hört. PH |
|
|
Nu är även styrsnäckan justerad, men inte fan blev det nån skillnad.....nu är den snart till salu j..ligt billigt..... |
|
|
Centreringar monterade till fälgarna idag(Lördag). Vibrationsfritt upp till 230km/h....:)) Mycket klantigt att inte ta reda på sådant, men det är bara det att till mina tidigare bilar har jag inte behövt någåt sådant, har alltså inte vetat om att det existerat "Centreringar" Problemet löst..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.