AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.619

Demontera dörr E34

Smiley©
Jag funderar på att demontera dörrarna på min E34 för att åtgärda rostranden man får på trösklarna efter gummilisten längst ner på dörren på M-bilarna.

Och min fråga är då hur bökigt är det att dra/slå ur sprintarna i gångjärnen, för att slippa lossa muttrarna som håller gångjärnen i dörren?
Om det inte är för bökigt så spar man ju massa injusteringsjobb när man ska montera tillbaka dörrarna igen tänkte jag.

Nån som kan förklara hur man gör och behövs det några speciella verktyg till det? Kanske någon som har nån bra länk till nån sida där det förklaras?

/Thomas
Förklara varför du ska plocka bort dörrarna för att åtgärda rost som finns på karossen? Låter helt ovettigt.

Stephan
Am
569
Ambush
540i/6-94
Det krävs inget injusteringsjobb om Du bara slår ut sprintarna, kan vara lite kivigt att komma åt dock. Kom ihåg att Du måste koppla bort kabeln som kommer från chassit in i dörren, finns ett klämfäste på handsken som du lyfter ut för att lossa den. Ibland måste du ta bort dörren först för att komma åt detta då den sitter riktigt hårt. Försök inte ta loss dörren själv då det är svårt att balansera en dörr och ta bort kontakten själv.
Smiley©
Stephan735i

Ev. ska dörrarna bort för att komma åt att lacka ordentligt utan att få fula lackskarvar, men det ska min lackerare få bedömma sen för det är ju han som ska göra jobbet.

Ambush

Jag vet att det inte krävs något injusteringsjobb om man tar ut sprintarna, det är därför jag vill göra på det viset.
Så det behövs inget specialverktyg för att slå ut sprintarna?
Får testa med vanligt drivdorn och hoppas man inte slår där man inte bör slå då...

/Thomas
Am
569
Ambush
540i/6-94
nej inga specialverktyg krävs. Ett litet dorn bara för att kunna slå ut dom.
Fungerar det på samma sätt på e39? Dvs. Bara att slå ur sprintarna och koppla lös en elkontakt?
Smiley©
Jag kan nu säga att demontera/montera dörrar på en E34 var löjligt enkelt, finns nog ingen bil som det är lättare på kan jag tänka mig.

Först kan jag säga att det inte finns några sprintar som ska knackas ut!
Det man behöver göra är att skruva loss "kabelgenomföringen" i A/B-stolpen.
På A-stolpens kablage går det bra att dra isär kablaget på plats, man får dra upp en plastbygel samtidigt som man lirkar isär kontakterna (kan sitta lite hårt).
På B-stolpens kablage var det bökigare för där fick jag inte isär kontakterna med dörren på plats, så en kompis fick lyfta av dörren och hålla den nära bilen så jag fick lite mer utrymme och då gick det att få isär kontakterna.
Men innan man kan lyfta av dörrarna så måste man skruva bort 2st M6 bultar för varje dörr (dörren sitter kvar fast bultarna är urskruvade).
Sen ska man knacka ur sprintarna för dörrstoppen, dom ska knackas uppåt. Jag satt 2 lager silvertejp på stolpen precis under sprinten för att skydda lacken mot mindre slagmärken, skydda gärna tröskeln med ett tjockt lager trasor eller liknande då det är kort bit mellan sprint och tröskel och det är lätt att slå i där med hammaren/släggan. Jag rekomenderar liten slägga då det är lättare att knacka ur sprintarna när det är lite mer vikt i slagen.
Nu när sprinten och M6 bultarna är borta är det bara att lyfta av dörren rakt uppåt (som en en gammal ytterdörr typ).
Var gärna 2 personer när ni lyfter av dörren om ni är rädd om dörren/bilen, lätt att vingla till och stöta till bilen med dörren. Vi var 3 personer när vi lyfte på mina nylackade dörrar på bilen igen, 2 polare lyfte och jag styrde vid gångjärnen och tryckte ihop kontakterna. Det gick hur bra som helst utan att stöta till bilen med dörren :-)

/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.