AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.093

justering handbroms e30

Visa användare
42
mp_305
Bmw 530 touring -01
Jag bytte skivor och belägg innan jag satte på den nya skivan så justerade jag in backarna max då jag trodde de skulle justera in sig själva när man drog i handbromsen. jag har nu ingen handbroms alls, ska den inte justera ut backarna när man drar i handbromsen?
Jo
49
Jonas_Linder
Bmw 318i -88
Har du skjutsrerat nått vid handsbromsspaken då?

Annars bör du ta en titt där först!

/ Jonas
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
skjusterar gör du där bak.inte vid spaken.där skjusterar man bara hur högt eller lågt den tar...
Jo
49
Jonas_Linder
Bmw 318i -88
Sant så sant.... Men tar spapen riktigt högt fram kan det vara svårt att justera bak...
Visa användare
42
mp_305
Bmw 530 touring -01
jag har inte justerat spaken nån stans handbromsen fungerade bra innan jag bytte skivor. men ska backarna inte justera ut sig automatiskt?

Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Den "automatiska" justeringen fungerar inget vidare på e30 (finns det överhuvudtaget någon automatisk på e30?). Jag brukar ta till vana att manuellt justera ut backarna (där bak på justerskruven/mothållet för backarna) så de precis börjar ta emot. Rycka i kyckan ett par gånger och ev efterjustera igen tills backarna precis nuddar igen. Brukar fungera kanon.
Såg på en e36 compact som jag var på att bakvagnen är rätt lik e30 och där var det någon slags metallvinge fastnitad på den ena backen som skulle snurra på justeringsskruven varje gång man använde den hydrauliska kolven (färdbromsen) om den fick tillräcklig lång slaglängd (som vid ett byte typ). Tyckte dock detta funkade kasst så jag gjorde manuell justering där också, vilket funkade kanon.
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Ja just, glömde: Det är ju väldigt bra att ha bakvagnen upphissad så man kan snurra hjulen med handkraft och känna när man börja komma i närheten med justerskruven och handbromsen börjar "ligga på".
Visa användare
42
mp_305
Bmw 530 touring -01
vad jag kan förstå av ditt inlägg så kan man alltså justera handbromsen utan att ta loss allt igen. jag får väl titta i helgen när jag har tid å greja.

Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Ja det kan vara lite svårt med hjulet på, beror på vilka fälgar som sitter på och hur "djupa" bulthålen är. Annars brukar det räcka med att man tar loss en av hjulbultarna och vrider hjulet tills "bulthålet" hamnar i linje med justerings-ringen (typ någonstans "rakt upp") som gömmer sig där inne...lite pilligt och en stark ficklampa rekommenderas. Sedan är det till å "kugga fram" justeringsringen med hjälp av en smal lång mejsel tills man känner att bromsen börjar ligga på och göra som jag nämnde ovan. Varje kugg med mejseln rör ju justeringsringen typ 1/8 varv eller något så man får pilla runt ett litet tag innan man spännt ut justeringen tillräckligt. Alternativt om du nu har nya skivor så ta bort skivan/trumman igen och sätt justerskruven så tight att du precis kan trycka på skivan/trumman igen. Tycker personligen detta är onödigt men det beror på vilket tålamod man har med "pillandet" ovan enligt mitt tips.
Lycka till!
Visa användare
42
mp_305
Bmw 530 touring -01
OK det blir att justera i helgen jag tackar för upplysningen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.