AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.525

Vad är bästa metoden för Orientblå metallic?

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Som rubriken lyder. Hur får jag den lacken lika fin och skinande, som min gamla Hellrot E34? Går det öht? Försökte i somras med vanlig Turtle, men trots att den blir blank o fin, får jag inte fram någon djup lyster.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
har du provat turtle lackförsegling.funkar för mig som ger en djup glans lyster.har själv montreolblå metallic...
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
OK. Tack! Skall prova det.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har samma färg som dig. Lösningen verkar vara att lämna in bilen och få den polerad med maskin. Har nått vissa framgångar med Sonax flytande vax dock.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Det gäller att få rent klarlacken från smårepor och oxid innan vaxning, testa med nån cleander eller polish, tex sonax flytande polish innan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Dessa kulörer kräver polermaskin för att få rätt resultat.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
kräver polermaskin? men sedan då? kan väl inte hålla på och polera och polera med maskin då blir ju ingen klarlack kvar och sedan gäller bara att lacka om eller? då kan man väl ha några lätta repor kvar och bara vaxa lite oftare själv och nöja sig för det blir ju bara repor igen efter maskinpoleringen sedan verkar det som yrkesfolket hävdar maskinpolering för det kostar väl 5000? för det går att hålla efter bilen själv om man vill och ändå ha bra resultat
MVH Uffe/Bildock
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Resultatet blir ett HELT annat när maskinen gör jobbet, så är det bara.
Visst kör man med grov rubbing varje gång så tar det ju på lacken....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Polerade var 15-tonde tvätt ca 2ggr per år. Montrealblå.
Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
886
bildock
bmwlundqvist
ja det är klart att resultatet blir annorlunda med maskin jag säger inte motsatsen ,men vad jag vill säga vad händer sedan som i mitt förra inlägg, jag skulle vilja veta vad som händer fortsättningsvis med lacken OCH vad jag förstår så är det en hög kostnad varje gång eller?
mvh Uffe/bildock
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Kompromissa lite och köp en maskin och polera själv.
Visa användare
886
bildock
jovisst det är klart det går ju också men vad jag undrar mest är väl att lacken inte tål att bearbetas på det viset gång på gång det är inte bara att polera följden blir att klarlackskiktet minskas undan för undan då det är en mekanisk åverkan
mvh Uffe/bildock
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att lämna bilen till ett proffs är en fördel. Du får en fackmässig behandling. Sen kan du välja om du kostar på en lackförsegling(ditec talar jag om här) som tål allt möjligt ink avfettning och görs om var 18emånad till 30-40% av nypris, 3.5-5kkr beroende på hur lacken ser ut, storlek på bil mm. El välja polering plus vanlig vaxning för 2-3kkr och hålla efter vaxet själv vår o höst. Nästan alla repor kommer ofta från skitig svamp, för hårt tryck på svamp el borstar el dåligt avspolning av skit. Sen är bmws lacker repkänsliga! Nya miljöföreskrifter gör dom mjukare helt enkelt. En pol-maskin samt div medel och trissor går lätt på 2kkr om du ska ha bra kvalitativa grejor, sen får man träna upp förmågan att få ett bra resultat. Välj dt som passar dig bäst och du känner för. Även bland fackfolk finns amatörer tyvärr har jag erfarit. Kolla under g-d-s till vänster, bilvård. Polernisse här på forumet har hjälpt till och skrivit några tips om du söker fackfolk lokalt, samt hasso har hjälpt till med poleringsreportaget. Mvh asken
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Nu när vårsolen försöker blänka i lacken, stiger de egna kraven i förhållande till de man har på vintern. Jag har förstått att den här kulören är lite knepigare än den Hellrot, jag hade på min förra BMW. På den blå syns varenda liten prick/torkfläck, eller dammkorn och djupet lämna mycket över att önska. Så, tack för alla tips!

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hehe ännu något att bita på för de som förespråkar att visst är en mörk kulör i alla fall lika lätt att hålla efter som en ljus ? Right, up my ass nånstans !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.