|
|
|
|---|---|
|
Neej, tror inte det. I alla fall inte själv i bilen. Men vad säger erfarenheten? Jag ska hämta en 328 Cab och startar torsdag efter lunch en bit norr om Munchen och vill vara framme söndag kväll i Sthlm. Vad har ni för tips om sträckor och bra övernattning? Puttgarden-Rödby osv eller Köbenhamn-Malmö? /Touchdown | |
|
Trevlig bil ! Jag hade inte kört 165 mil i ett sträck själv. Det är långt! Jag hade kört München- Berlin (A9), bra väg, med inte så farligt mycket trafik jämfört med A7. När du kommer från München/Berlin är det en omväg på ca. 15 mil att köra över Puttgarden-Rödby, men billigare än båten Rostock-Gedser. Kör till Köpenhamn/malmö, parkera bilen i ett avlåst garage och sov en natt i Köpenhamn/Malmö. Du är framme i köpenhamn/malmö på kvällen. Det hade jag gjort.. Jag har tidligare hämtat en bil lite söder om Frankfurt och kört från bilhandlaren kl 16:00, och varit i Stockholm kl 7:30. Då var vi två i bilen, lite trafik och mycket bra väder :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Jag kom hem från Zell am See i helgen och bor i växjö den rundan var 159 mil (helsingborg helsingör sen puttgarden -rödby vidare mot Hamburg och Hannover kassel nurnberg munchen osv in i Österike. På vägen ner så tog vi det lite lungnare och sov en natt. På vägen hem sträckkörde vi (3 förare) i 20 timmar torsdag 20.25 fredag 16. 30 hemma så du har all tid i världen att ta det lite lungt och sova en natt i norra tyskland och köra hem på fredagen utvilad, det är mitt tips! Mpower |
|
|
Jag har kört mellan Bremen och Sala några gånger med det är knappt 120 mil. 165 är nog i mesta laget om man inte ska vara en trafikfara. Det finns gott om relativt bra sovplatser med fantastisk frukost i Tyskland. Jag har använt mig av kombinationen bro/färja: Jag tor att det kostar ca 700 kronor. Jag skulle lägga in vilan i närheten av färjeläget (med låst och bevakat garage, du lär ju inte ha någon stöldförsäkring). Du lär ju inte starta helt utvilad från norr om München. Mvh Mikael |
|
|
Kör upp till Rostock eller Travemünde och ta sedan nattfärjan vid ca 22-23 tiden och vakna utvilad på svensk mark morgonen efter. Då står bilen dessutom säkert parkerad på bildäck när du sover. mvh |
|
|
Körde 120 mil i somras i 7:an. Inga problem. Men 165 mil på en dag är i mesta laget. Det blir bara jobbigt och farligt eftersom man blir så trött. Övernattningstips: Åk av och in i små byar efter Autobahn. Billigare än motel, säkrare för bilen, och mysiga trevliga gasthofs i byn! |
|
|
om man ska köra bil såpass långt så blir det mindre stress om du inte bestämmer exakt vart du ska övernatta. bättre att ta det som det kommer. mitt tips är att köra tills det blir mörkt och sedan svänga av autobahn mot vilken bondhåla som helst och där leta upp något mindre hotell eller privathus med "zimmer frei skylt" utanför. (båda alternativen finns i stort sett överallt i tyskland) på vischan behöver du knappast oroa dig för tjuvar och banditer och om du förklarar läget så kan säkert någon anställd på hotellet parkera sin bil så att din står skyddad och ostjälbart. om du hittar en privatperson med "zimmerfrei" så brukar det funka att låna deras privata garage mot mindre ersättning. lycka till |
|
| Du har min 180mil. Ta färjan rostock-gedser/dk så sparar du 2h körning jmf med rödby-puttgarden alt. Vila i Ty på landsbygden är billigare än i s/dk. Scandic.se har bra helgerbjudanden ibland. Mvh asken | |
| München-Täby = 165 mil via Travemünde-Trelleborg. Funkar uitmärkt då du får nattvila på färjan. Startar du torsdag lunch är du hemma fredag eftermiddag. | |
|
Jag har kört Uppsala - Freiburg på en dag, en sträcka på 175 mil, men då startade jag strx före klockan sex på morgonen och var framme halv nio på kvällen. Jag såg till att köra detta på en söndag, för att dra fördel av måttligare trafikintensitet. Ändå krävdes det en tung högerfot. Skall du starta mitt på dagen kommer det oundvikligen att medföra mycket nattkörning. Jag skulle inte göra om den färden som jag beskrev om det innebar många timmars nattkörning under senare delen. Om du dessutom kör en cab borde det bullra mer, vilket när timme lagts till timme bidrar till ökad trötthet. På en färja behöver du inte riskera att någon stjäl din nyinförskaffade bil. |
|
|
Har sträckkört München - GBG. Missade (02.30) färjan från Rostock med 15 min och fick sitta där och vänta i bilen till 06.00. Så ska du köra natt så rekommenderar jag inte denna vägen. Då körde jag denna vägen: Länk Personligen så föredrar jag denna vägen och denna är mitt självklara väl efter att jag kört denna två gånger. Den är något längre som tidigare skrevs, Länk Jag har provat Formule1 motel några gånger, fungerar klockrent. Dock så hade jag inte velat ställa en oförsäkrad bil på deras parkering. Rekommenderar gasthaus som alla andra skriver. Maten är inte att leka med =). Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Jag har sträckkört München - Stockholm via rödby-puttgarden 4 gånger. det är 170 mil och då har jag flugit ner dagen innan och hängt på låset på bilregistret när dom öppnar på morgonen och sedan kommit iväg vid 9-tiden. brukar vara i Sthlm vid 4 på morgonen Värsta var när jag körde hem en Cheva Blazer 02:a. Fick tanka samma bil 5 gånger på resan för den har bara 65 liters tank och drar 1,5 l/mil i autobahnfart. Så var 33:e mil vart det rast/tanka Bästa gången var med en Cadillac STS. Då åkte man skönt och i lyx |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.