|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har idag lött senapsreläet på min 750a efter bl a Seans anvisningar. Det gick bra och alla positionsljus fungerar (ännu!). Men... Jag använde en lödpenna på 15W och med mejselformad spets. Det tog en evinnerlig att smälta det gamla lodet på kretskortet samtidigt som både kortet och själva reläerna (2 st) blev rejält varma. Kan man använda en penna med högre effekt (30-60W?) för att snabba upp lödningen (kortare tid ger mindre "kringvärme"?) eller kanske ännu bättre en knappmanövrerad lödpistol på 100W och liten spets? Vilken är den optimala kombinationen av effekt och spets för denna sortens lödningarbete? Lars Franzén | |
|
Temperaturreglerad lödstation på 50W eller så med en lagom stor spets är ju vad jag skulle föreslå för lite lyxkänsla. Då får man lite fart på uppvärmningen samtidigt som man inte värmer upp för hög temperatur. Samtidigt så får man fortfarande grejer som går att hantera i storlek för små pilligare jobb. Men för att fixa detta relä lär en 25W lödkolv för 99kr plus lite bra tenn funka fint, det är helt enkelt inte så jäkla nog på ett relä. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.