AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.353

Behöver fälginformation till Z3

gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Jag vet att bilen har en bultcirkel på 5x120, det är allt. Funderar på att köpa dessa fälgar (Länk ) till min bil men jag förstår inte vad det är för skillnad mellan 5x120/20 och 5x120/38... Någon som kan hjälpa mig snabbt innan jag slår till för köp?

MVH
Alden B
Visa användare
177
jonteandersson
BMW X5 3,0l -03
Vet inte exakt, men jag har runt ET40 på min 2,8:a. Men på m-bilen har jag ET40 fram och ET20 bak. Fälgarna som sitter på min 2,8 sitter perfekt. Men på m-bilen sitter samma fälgar långt in i hjulhuset där bak. Jag har beställt 19" till m-bilen med et40 fram, et20 bak. Är dock inte säker på hur det är med en 1,9.. Men det handlar om offsets, den informationen. Sök på offsets, ET och z3.

modano
ET38 bör fungera på din 1,9´a
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Vad innebär detta mer exakt? ET38 mer exakt? Är det något med hårdheten att göra?
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

ET har med inpressning att göra, dvs hur långt in i hjulhuset som ditt hjul kommer att sitta. Du skall ha ET38 på din bil. Med ET20 så kommer hjulen att sticka utanför skärmkanten.

Mvh Henrik
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Okej! Tack så mycket!

MVH
Alden B
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
hej
läste i ett annat forum någonstan då jag själv sökt uppgifter om et till z3, för den bilen ska et vara mellan 35-46,men jag har förstått att det inte gäller M-modellen, då mina fälgar har et 35 kan jag säga att de sitter väldigt bra vad gäller plats i hjulhus, men då jag gått ned från 225 till 205 på däcken så "tjänar" jag några mm där också och anledningen till bytet av däckens bredd beror på det oerhört jobbiga att köra då bilen spårade för mycket det var inte trevligt
mvh Uffe/bildock
bildock, du får inte glömma att det finns 3 varianter.

#1 Den smala karossen som de fyrcylindriga har. ET38 enligt soda
#2 Den breda karossen som sexorna har. ET 35 - 46 enligt bildock
(Rätta mig om jag har fel och det finns någon 6 cylindrig modell med den smala karossen.)
#3 M modellen, samma kaross som den breda innan facelift men med smalare bakaxel som kräver annan offset på fälgarna.

Det jag vill säga är att fälgar som går på en 2.8 inte heller passar på en 1.8/1.9 om de är bredare bak. Mina fälgar som är 9" fram och 10" bak går t.ex. inte på en smal kaross.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
mitt inlägg var naturligtvis inte uttömmande, jag ville bar för medla vad jag läst på annat ställe, det kanske är fler varianter än vad vi här har kommit fram till, original på facelift efter-99 på 6,cyl som jag har är original et46 och jag blev lite skrämd efteråt jag köpt andra fälgar med et35 men det var i den stunden jag upptäckte kort och gott att z3 har et 35-46 men vilken z3 menade man i det svaret?
mvh Uffe/bildock
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Hmm. Jag har den smala karossen nu, men om jag skulle köpa en 2,8 coupe/roadster utav bredare kaross så kan jag dra på bilen? Eller kommer det att sitta för långt in då?

MVH
Alden B
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Jag har ET35 inpressning på min 2,8 -97 sitter perfekt i hjulhuskanten, ett högre ET tal gör att fälgen kommer längre in i hjulhuset. Z3 alla utom M-modellen har ET42 som standard, detta innebär att ET35 breddar 7mm utåt jämfört med original. Fälgens inpressningsdjup, eller ET-mått, visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt. Krångligt innan man blir insatt i det. Lycka till. Mvh Kent.
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Aha. Det var ju inte krångligt! Tack för hjälpen!

MVH
Alden B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.