|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag var och köpte mig en BMW 330 Touring -02 igår. Dock så tyckte jag för de första att kupéljudet var väldigt högt i denna bil jämfört med min 5-serie E39. Trodde inte att det skulle vara sån skillnad. Sen tyckte jag även att motorljudet kom in i kupén mycket mer och ett visst "vinande" direkt när man rörde gasen. Är detta något som ni andra E46 Touringägare upplever med? /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk | |
| Jag har aldrig kört 330i Touring E46, men har ägt en sedan i tre år. Motorljudet his sedanen var väl avvägt i nivå. Vackert ljud vid gaspådrag, inget motorljud vid jämn fart på landsväg/motorväg. E46 har ra ljudkomfort i sin klass, men visst bullrar även ett perfekt exemplar mer än E39. Val av däck spelar ganska stor roll. | |
|
Jag gick åt andra hållet och bytte från E46 till E39 och visst är det tystare i en femma. Dessutom har jag haft mer motor i mina femmor, men ändå är det tystare i kupén. Vad gäller motorljudet minns jag inte hur det lät. Mvh Mikael |
|
|
Jag bytte från en e34 till en e46...och jag upplever oxå mer ljud i e46 an...men det är ju en mindre bil så det får man nog på köpet :) |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
håller med om att insugsljudet i en 330 är konstant närvarande. vet inte om de med sportpaket har annan avstämning på avgassystem/motorljud, men det känns åtminstone så. En 330 är lite "halv-M3", en 320 eller 318 är enligt min mening mycket mer komfortabel. Men det är klart, M-sportpaketet på min bil innehåller både breda hjul och hård fjädring, och det på verkar ju även ljudkomfort. Kort sagt, ja, 330 är en bullrig bil, speciellt jämfört med E39. mvh Johan |
|
Hej igen. Jag antar att man vänjer sig relativt snabbt. Dock så har inte min nya bil M-sportpaketet så jag kan inte skylla på det. En annan sak som jag reagerade också på var att radiomottagningen är mycket sämre i denna bil jämfört med min E39. Riktigt usel mottagning faktiskt. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
| Generellt sett är det alltid lite mer oljud i kombibilar. Tycker själv dock inte att skillnaden är speciellt stor mellan E46 Touring och Sedan eller Coupén. | |
| Verken min förra 330i E46 eller min frus nuvarande 330Ci E46 ger ifrån sig något hörbart ljud från insug eller avgassystem, vid jämn fart på femmans växel. Är ni som hör motorn säkra på att det inte är otätt någonstans i era bilar? Hur långt har de gått? | |
|
Hej igen. Det är motorljud / insugsljud eftersom den kommer direkt vid gaspådrag. Min har gått strax över 7000 mil. Men som sagt, man vänjer sig nog och är man van med riktigt tyst bil före som jag, så tar det lite tid antar jag. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
| Ja, vid gaspådrag hörs motorn i de bilar vi haft i familjen också, men det tycker vi är bra. Däremot hade det varit jobbigt om motorn väsnas vid långkörning på landsväg. | |
|
Nockenwelle: Har ni inte haft nån E39? Där är det tyst som i graven. =) /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Nej, någon E39 har vi aldrig haft. För tråkig att köra, med undantag av M5. Men jag har kört flera stycken E39. Men jag vidhåller att på de 330i E46 som jag kommi i kontakt med hörs inte motorn vid landsvägskörning i jämn fart. Det är andra bullerkällor som är störande, främst däcken. |
|
| För övrigt är de stora bromsarna på 330i E46 komfortförsämrande, eftersom bilen kräver 17" hjul. Min pappa hade en 325i E46 som rullade på 205/55-16 (tror jag det var). Den var komfortmässigt bättre, såväl i fråga om buller som fjädringskomfort, än den 330i som jag hade under samma period. | |
|
Oki doki. Jag har iaf beställt sänkfjädrar nu så det lär inte bli tystare iaf. ;) /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.