AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
944

Ev intresserad av att importera en 540 eller 530

Jag är eventuellt intresserad av att importera en 540 eller 530 (bilen ska vara från 2000 talet och max gått 11000 mil, helst något mindre). Min maxgräns är nog satt till 160 000 kr för själva bilen samt importkostnader.

Men det känns lite som rysk roulette när man inte är en fullfjädrad entusiast eller mekaniker...

Här i Sverige är det också lite jobbigt eftersom de flesta objekt man hittar är antingen importerade eller har haft väldigt många ägare.

Jag är ute efter ett bra köp och en problembil eller en skruvadbil vore ju katastrof.

Vad ska man göra? Har ni tips på stora seriösa BMW handlare i tyskland där risken minskar betydligt att något går fel?
Köper du den hos en Auktoriserad BMW-återförsäljare (oavsett storlek) och ser till att Europlus ingår ser jag inte att det finns några risker med köpet. Jag har själv gjort så två gånger och har varit mycket nöjd. Vidare finns det en länkt till en importguide och en skildring av en sådan inköpsresa på startsidan till Autopower. Någon beskrev hur denne tom köpte en osedd bil för transport till Sverige och var nöjd.

Mvh
Mikael
Denna bil skulle jag kika närmare på... Länk BMWägd återförsäljare (det är bättre om det blir problem än privata), 1års Europlusgaranti, Individualläderklädsel och riktigt lågt miltal.

Stephan
Tack för era tips!

Angående annonsen...

Ser ju mycket bra ut. Ett sådant pris hittar man säkerligen mycket sällan i Sverige.

Nu har jag inte kollat så mycket på ännu vilka övriga kostnader som tillkommer. Men 160 000 kr för en BMW 530iA 01 som gått 5110 mil är bättre än allt jag sett i annonsväg i Sverige. 1 års europlus garanti ger ju en viss trygghetskänsla. Egentligen borde det ju vara avsevärt tryggare jämfört med ett begagnat köp av privatperson i Sverige. Sist men inte minst verkar man få lite mer för pengarna.

Klart intressant. Jaja, först måste jag bli av med min V70 och göra mig beredd att finansiera det hela. Men om 1-3 veckor kan jag nog vara beredd. ;-)

Rent logiskt håller jag med er i ert resonemang. Så länge som man håller sig till BMW ägda återförsäljare i Tyskland med Europlus garanti så ökar chansen till ett bra köp. Det är åtminstone ett mycket intressant alternativ till privat beg. köp i Sverige.

Risken ligger väl möjligtvis i att autobahn nötande sliter en bil mycket hårdare än i Sverige och att miljämförelser därför blir kluriga? Inte vet jag...
Det är få mycket få bilister som kör i över 200 (kupébullret i mina bilar har ökat markant efter 180 för att inte tala om hur bensinförbrukningen piper iväg) på Autobahn och för sådana bilar som du är intresserad av tror jag inte att det utgör något hiskligt slitage. Det är nog värre med bilar som körs korta sträckor i stadstrafik. Mina (E39T o E46T) har legat fint på vägen oavsett hastighet. Båda bilar som jag köpte hade gått kring 11000 mil vid köpet.
Något jag föredrar är att samme BMW-försäljare har sålt, servat och tagit bilen i inbyte. Då får man full dokumentation och kan även få det utskrivet så att man vet exakt vad som är bytt och när.

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.