AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.194

Ventil ljud.

ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Har en M5 3,8L som jag tycker låter mycket från toppen, den är ny renoverad i maskinen samt ventil justering är gjord. Jag har hört att dem skall låta lite mer ifrån toppen en andra maskiner det kommer ett rasslande ljud i från toppen, så är det någon som har några synpunkter på hur dem skall låta eller inte låta,om jag kör på en tjockare olja så kanske dem låter mindre har inte lyssnat på någon annan M5 så det är svårt att bedömma skälv. tacksam för svar..//sam
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
M5-motorerna är inte lätta att avgöra om de låter friskt eller inte. De är högljudda och till viss del skramliga. Du är själv inne på en idé och det är att lyssna på en likadan bil och höra eventuella skillnader.
Rasslet kommer från kamkedjan, hur långt har den gått? Vad kör du med för olja?
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Hej!!
motorn är nyrenoverad och jag håller på att köra in den så jag har kört 30 mil med den, det sitter ny kamkedja på.samt spännare. oljan vet jag ej säkert men tror att det var 10/40 olja i den men skall byta efter 100 mil så tänkte om jag skulle prova en tjockare olja då. kammarna som sitter i dem kan nog vara lite ner gångna om det kan vara det som gör att det rasslar lite.. mvh///sam
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm...Har du renoverat motorn utan att byta kamaxlarna om du nu också visste(eller misstänkte) att kammarna är lite slitna?

Låter som en lite "förhastad" renovering..Är kamaxlarna nedslitna det lilla minsta lär man höra missljud från dessa..

Mvh Janne.
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Dem som gjorde motorjobbet sa inget om kammarna jag bad dem säga till om allt som var minsta slitet att dem skulle byta det,sen hörde jag i efterhand när jag ringde och frågade om hur dem såg ut så sa dem att dem var lite slitna.. Inget roligt att höra då motorn är i hop plockad och i bilen, hade jag vetat att dem var slitna hade jag givetvis bytt ut dessa...Är det en stor procedur att byta dem nu i efterhand eller kan jag åka denna säsong och byta under nästa vinter...tråkigt att ha dåliga kammar när allt annat är nytt och bytt. Men troligtvis är det kammarna som låter?????///Sam
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har haft en 3.8 -95 som hade gått ca 15.000 mil när jag sålde den. Vad jag kan komma ihåg var den mycket tyst överhuvudtaget när den gick på tomgång. Kan inte komma ihåg att det tickade alls!

Jag tror att det är mycket enkelt att byta kammarna utan att ta isär motorn.

Per L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Vid närmare eftertanke så hade motorn gått 4-5000 mil mindre än bilen har jag för mig. Bytt av BMW på garanti.

Per L
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om kammarna är slitna så är det en av orsakerna till att det låter,sedan om det BARA är detta är ju en annan femma..

Om du kan åka denna säsong med slitna kammar?...Ja,nog går det ju säkert,men ta't det lilla lugna med maskinen skulle jag föreslå,när haveriet kommer OM det kommer är naturligtvis svårt att sia om, men bra är det ju aldrig..

Du måste ju fundera på varför kammarna är slitna?...Dålig oljepump?,igenkoksade oljekanaler?..mm.mm.
Du KAN ju få stora problem väldigt snart iom att du inte vet varför kamaxlarna slitits ned(eller iaf är lite slitna).

Om proceduren är stor att byta kamaxlarna?
Tja,bort med toppen osv och byta kamaxlarna på verkstad blir nog en affär på kanske 30000(gissar bara,kan säkert bli dyrare?), med då inslipning av ventiler,planing av topp och övriga kontroller/ rengjöringar/byten som krävs..

Hur långt har den rullat?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,det går tydligen att byta axlarna på plats enligt Per L,men jag anser ju det är att kasta pengarna i sjön OM du inte vet varför kamaxlarna är slitna...
Byter du bara dessa så lär de slitas ned igen "hyffsat fort" om du inte vet skicket på väsentliga delar till kamaxelsmörjningen osv..

Mvh Janne.
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Anledningen till att motorn vart renoverad var pga att ett lager rasade för att någon hade chipat bilen och den fick för mycket bensin som troligtvis trängde igonom ringarna och ner i tråget. där av lager ras. Så om kammarna vart slitna i samband med det är ju svårt att sia om men troligtvis är fallet så. Allt annat i motorn är bytt T.ex vev lager ringar kedja spännare ventilerna är kontrollerade och inslippade likaså är stakarna/kolvarna iväg skickade och kontrollerade samt så gjorde jag en extra ventiljustering i efterhand för att jag tyckte den lät mycket det konstiga att dem sa inget om kammarna var slitna toppen är även den kontrollerad så den inte var skev. så igentligen är allt bytt utom kammarna så det är nog dem som skrammlar lite...boxen är bytt till en orginal box. detta är ännu ett exempel på att man inte ska chippa dessa motorer för att jaga effekt..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,om du nu är säker(jaja) på att din förklaring håller(troligt säger jag också) så kanske du klarar dig med en betydligt mindre summa för enbart då kamaxelbytena och byte utan att lyfta toppen(om det nu går).
Låt säga mellan 10-15000,men hör dig för vad en kompetent verkstad säger..
Om du inte får mera exakta svar här på forumet i frågan.

Mvh Janne.
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Hej.. körde en sväng med bilen nyss det rasslande ljudet var nästan borta. Ljudet som jag tyckte lät mycket kom igår när bilen var riktigt varm och motorn fick jobba lite Max 4000 rpm men var fursvunnet nu... Kan detta bero på en för tunn olja är det någon som har tips på en bra tjock olja så kan jag prova detta. Olja har ju en tendens att bli tunnare om den blir varm..../// Sam
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..

Prova då t.ex med en helsyntet med viskocitet 10w/60...Finns en del märken med detta viscocitetsområde som anses bra till då bl.a. M5...
Castrol är en.

Sök gärna på forumet,det finns massor om just lämpliga oljor till M5.

Mvh Janne.
Det räcker ju med att lyfta på ventilkåpan o inspektera kammarna rent visuellt samt dra tvärs över loberna med nageln...Skall inte finnas några "repor" på kammen o man skall ej heller kunna känna "höjdskillnader" med nageln...
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Ok tack för alla svaren!!!
Skall lyfta på kåpan och kolla men är det inte nocken på kammen som bruckar bli nergången??///Sam
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.