AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.731

Brukar bilhandlare göra såhär?

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Min brorsa köpte för sex veckor sen en bil i 150000:- klassen på en bilfirma i Helsingborg. Bilen som firman sålde, såldes för en privatpersons räkning. Nu har min bror fått ett brev om att han inte får köra med bilen pga att överskridande (?) bilskatt inte är betald. När min bror tittade på bilen och kollade upp den så var skatten och allt betald, men nästa besiktining var det inte dax för förrän 2009 pga årsmodellen. Beställde hem ett fax via VV om bilen för några dagar sen och där står min bror som ägare fr.o.m 24/1. Saken e den att den att bilhandlaren har den 22/1 satt sig som ägare på bilen och sedan ställt av den samma datum, för att sedan ställa på den igen den 24/1 då det var bestämt att min bror skulle betala bilen. Har handlaren gjort detta bara för att få tillbaka pengar på skatten? Jag tycker det är förjävligt alltså!! speciellt då dom säljer bilen åt en kund. la krav som min bror hade fick handlaren diskutera med kunden sa han, så det är ingen bil som dom "själva sålt".

Visst, det handlar bara om 600:-, 500:- för skatten samt 100:- i påminnelseavgift. Värt att säga är att min bror inte fått någon räkning om detta innan påminnelsen och hade ingen som helst aning om det.

Vad gör man i detta läge? Tar det som det är eller åker till bilhandlaren och frågar vad han håller på med? och kräver att dom ska betala det? Som sagt, jag tycker att det är förjväligt att göra såhär, bara för 2 dagar mellan ägarbytena, särskilt då det är privatpersonen som betalt skatten och inte bilhandlaren.

Tack på förhand!

// M.V.H. Daniel
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Då borde det i praktiken betyda att han får garanti på bilen eftersom bilhandlaren ägde bilen. Det bör underlätta en förhandling med bilfirman om skatten.
Sp
3.093
Spajjjs
Saken är ju den att bilfirman köpte bilen av denna privatperson och sålde den sedan vidare till min bror. Därav fick han ju garantier och så, men många garantier kom med bilen i sig då den är av 2005 års modell. Men det är ju inte det man retar sig på utan det är ju varför dom ställer av bilen när dom köpt den av privatpersonen 2 dagar innan det är bestämt att min bror ska betala den. Förmodligen är detta för att dom ska få tillbaka dom 500:- som fanns kvar på skatten. Tycker detta är väldigt lååågt speciellt då bilen kommer från en privatperson och inte är en bil som stått i deras hall på deras räkning. Och att dom visste att min bror skulle komma 2 dagar senare och betala. Sen att dom inte sagt något heller om att dom ställt av den till min bror utan han bara får en räkning där det oxå står att det är körförbud på bilen.

Vad skulle hänt om en olycka hade varit framme nu när skatten inte varit betald och det varit körförbud på den?

// M.V.H. Daniel
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
det står väl i kontraktet om bilen säljs avställd eller påställd?

mvh Johan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Att skatten inte är betald påverkar inte om en olycka är framme.

Om jag har förstått det rätt så har handlaren satt bilen på sig för att få skatten? Då kan jag säga grattis för du har garanti på bilen =).

"När ett säljföretag på uppdrag av en kund säljer en bil kallas det en förmedlingsaffär. En sådan affär kan i vissa fall, om köparen är konsument, föranleda att KKLs (Konsument Köp Lagen) regler bil tillämpliga på affären.
Vid bedömningen av om ett köp ska anses vara en förmedlingsaffär enligt KKL är det viktigaste kriteriet att köpet gjorts upp i säljföretagets lokaler. Andra omständigheter som talar för att KKL är tillämpligt är att säljföretagets personal aktivt medverkat och att säljföretagets blanketter använts. Om KKL anses tillämpligt vid en förmedlingsaffär och även säljaren är är konsument har det förmedlande säljföretaget ett förmedlaransvar vid eventuella fel. "

Fantastisk korkad säljare som ställer bilen på det egna företaget för att tjäna någon tusenlapp för att sedan bli skyldig att lämna garantier. Tänk på att ett företag aldrig kan frånskriva sig garantier.

I övrigt så tror jag dessvärre du är skyldig att betala skatten, ring till VV så kan de berätta direkt.

Får jag fråga vad det är för någon handlare?

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Sp
3.093
Spajjjs
Tror att det är så att handlaren fick köpa bilen till ett billigare pris än vad dom själva sålde de vidare för sedan.

Johan: ska be min bror kolla det i kontrakten vad det står där.

Herr Gaspedal: Bilen i fråga är en Honda.

// M.V.H. Daniel
Bilhandlare ställer i princip alltid av bilen.
Skatten vill dom ha tillbaka och inte sällan har förra ägaren ställt det som krav vid inbytet.

Varje dag bilen är påställd kostar det i försäkring.

så det är bara att se glad ut och betala skatten.
Sp
3.093
Spajjjs
Johan:
min bror har köpt bilen påställd. Bilfirman har ställt av bilen den 22/1 då dom ställde sig som ägare, sen ställt på den 2 dagar senare, den 24/1 då min bror betalade den. Varför ställa av bilen dessa 2 dagar? Inte kan det vara för att slippa utan nog är det för att få tillbaka på skatten vilket jag tycker är dåligt av dom att göra.

Daniel_73:
Hur kan säljaren säga att han säljer bilen för en kunds räkning om kunden lämnat bilen i inbyte. då borde bilen stå på bilfirman från första början väl? Bilen hade stått på privatpersonen hela tiden, först 2 dagar innan min bror köpte bilen gjordes ett ägarbyte och bilfirman stod då som ägare.

// M.V.H. Daniel
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Herr Gaspedal:

Du skrev:

"Fantastisk korkad säljare som ställer bilen på det egna företaget för att tjäna någon tusenlapp för att sedan bli skyldig att lämna garantier. Tänk på att ett företag aldrig kan frånskriva sig garantier."

Hm? Enligt MRF:s hemsida gäller följande:

"14. Garantier
Fråga: Är bilhandlare skyldiga att lämna garanti?

Svar: Nej, det är frivilligt att lämna garantier. Om du fått en garanti ska det framgå på köpeavtalet. Exempel på garantier är nybilsgaranti, rostskyddsgaranti, MRF-garanti och Trafiksäkerhetsgaranti."

Källa: www.mrf.se

Om bilfirman stod som ägare så har dom inte sålt den för kunds räkning utan då är det dom som har sålt den.
Det är då dom som ska skriva på köpeavtalet och inte tidigare ägaren.

Sedan är det många som blandat ihop "garanti" med den 3-åriga reklamationsrätten. Bara det faktum att bilfirman förmedlat ett köp gör dom solidariskt ansvariga om det uppstår problem.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Mr.Nullzwei: Sorry, tog för givet att det var en MRF ansluten handlare, och dessa har sedan 2004 ett medlemskrav att lämna vissa minimigarantier.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Sp
3.093
Spajjjs
Förlåt,, men jag tror inte att tråden handlar riktigt om det jag menade från början =)

Saken att jag tog upp ämnet var deras sätt att hantera bilskatten. Firman sa hela tiden till oss att dom sålde bilen åt en privatperson. Att dom sen ställde bilen på sig själv innan min bror fick bilen förstår jag att dom var tvungna att göra då som köpt bilen av honom och sen sålde vidare till min bror för tusenlappar mer än dom köpte den för. Det jag tycker är så dåligt är att dom ställde av bilen de 2 dagarna som dom "ägde" bilen, bara för att få tillbaka bilskatten som var kvar. Sen utan att säga detta till min bror.

Visst är det en sak om dom har en bil i hallen ståendes ett längre tag, vet att det kostar att ha den påställd samt betala skatt. Men nu var det en privatperson som stod som försäkringstagare samt hade betalat skatten och inte firman,, och hur kan man då vara så fräcka att man ställer av bilen?

// M.V.H. Daniel
spajjs:
har din bror köpt bilen på avbetalning? isf måste bilen skrivas över på firman innan din bror blir ägare till bilen. på de flesta bilfirmor är det praxis att ställa av bilen när den skrivs på firman, för att sedan ställas på i samband med att bilen säljs. kan även vara flera personer inblandade på bilfirman och det kanske är en annan person som skött det praktiska runt omkring affären medans det är endast säljaren du varit i kontakt med. den som skött det praktiska i detta fallet kan ju ha agerat precis som vanligt när en bil köpts in och gjorde alltså inget konstigt när han/hon ställde av bilen.
för övrigt har jag aldrig hört talats om att en bilfirma sålt en bil påställd så din bror behöver nog inte sig som lurad eller särbehandlad.
Sp
3.093
Spajjjs
Rolex:
Om jag inte minns fel så köpte han inte på avbetalning via bilfirman.

Nu får brorsan själv ta tag i det om han nu vill... tack för all info iaf gott folk!

mvh Daniel

// M.V.H. Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.