|
|
|
|---|---|
| Undrar om det är någon som vet vilken typ av oljemärke BMW använder sig när de byter olja vid service. Samt hur många liter olja det rymmer i motorn i en 520 -05 E60. | |
| 6.5 liter Castrol SLX LL04 häller de i din bil. | |
| Men varför står det att det är 1.5 l på oljestickan? | |
| 1.5 liter mellan markeringarna förmodligen. | |
| Brukar det inte vara 3-4 l olja på motorerna? | |
| 6.5 liter skrev jag ju tidigare. | |
| Jojo men brukar inte det vara 3-4 liter i vanliga fall. Eller kör BMW just med en specialare bara för att vara annorlunda`? | |
|
3-4liter brukar småmotorer innehålla :)...En sexcylindrig motor från BMW har alltid lite extra för att bl.a. säkerställa en bra smörjning och JAG anser att det är seriöst av en tillverkare att ha "lite extra" som skvalpar omkring i motorn..aldrig fel att ha rejäl oljevolym,bl.a för kylningens skull.. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Min gamla MB250-6-72 hade nästan 8 liter, i oljevolym, ju större motor ju mera olja :) Olja som sagt smörjer inte bara utan kyler också, och ju större motorn/flera cylindrar är ju mera kanaler ska den igenom innan den åter hamnar i tråget och för att säkerhetsställa cirkulationen är det normalt med mera olja flera cylindrar. 4 cylindrar normalt är ju 3,5-4 liter. ///MVH Hasso Länk |
|
10 liter i min 600a. CL600. |
|
| Porsche Turbo 911(930) har cirka 17 liter...... | |
|
Vad anbelangar Porsche 911 med enbart fläktkylning så förstår man att den behöver rejält med oljevolym för att kompensera det en vanlig vätskekyld vagn behöver :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.