AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.330

NavCoder för att koda in rätt VIN

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag har i tidigare tråd skrivit om att VIN i MkIII navigatorn inte överensstämmer med VIN på bilen. Orsaken torde vara utbytt BC. Felsymptom är ej fungerande INFO- och SELECTknappar. Åtgärden skulle vara omkodning av BC.

Efter att ha läst om och tittat på NavCoder och Ibusinterface får jag idén att jag själv kan ordna det och ändra VIN i BC med hjälp av NavCoder. Är det någon här, som tror på den idén?

Göran

FWD - Nej tack!
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Menar du MK3an med BC?
Eller menar du att ni bytt ut Färddatorn / BC?

/Andy
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Du kan fixa detta utan navcoder programmet. Nergradera till en äldre version än vad du har idag t.ex om du har 3-1/63 vilket är den senaste för MK3 och går tillbaka till 3-1/40. När navigatorn börjar att boota om så ska man slå på och av radion så att den kodas in rätt. Det är väl det som har glömts vid en uppdatering och då blir det så att selekt och info knapparna inte fungerar. Man kan enkelt göra detta med navcodern men det går även utan. Glöm inte att slå på och av radion igen efter bootningen när du uppgraderar till 3-1/63 igen annars fungerar inte knapparna igen.

/Pulare
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag menar att BC:n är bytt och att man då inte kodade in den. Ang. INFO och SELECT har jag nog läst allt om dem här på forumet och provat strömlösmetoden och även uppgraderat från 3-1/40 till 3-1/63 med radion av/på, utan att lyckas. Fast det har ju förstås inte varit under booten.

Jag har även mailat Per Larsson på Larssons Bil i Huddinge, men han/de svarar inte ens på mail, så redan där har förtroendet dalat.

Får försöka med nedgradering- uppgradering och hoppas att inget går snett. Fast eftersom jag gillar elektroniska lösningar känner jag mig väldigt lockad av Ibus-NavCodervarianten.

Göran

FWD - Nej tack!
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det är viktigt att slå av och på radion precis när BMW loggan kommer fram efter att du har tagit ut uppgraderings skivan och tryckt OK. Jag har beställt ett interface för I-bussen så jag ska testa lite vad man kan göra med det. Man ska ju kunna fixa med tv spärren bland annat.

/Pulare
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack. Jag förmodar att du rapporterar.

Göran

FWD - Nej tack!
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Jag ska göra det. Får se om jag hinner innan min semester resa till USA annars blir det i slutet på April.

/Pulare
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vad hände med rapporteringen Pulare ;) är intresserad av att veta om det går att initiera/koda in mid-panel med Navcoder.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
OPS har missat detta. Det är ju snart 2 år sen så Navcoder har ju utvecklats sen dess. Du kan ju titta på länken och se om det går eller lägg en fråga till Kiwijochen som har utvecklat detta program.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.