AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.199

Är det alltid framskivorna som slår sig?

Transocean
Nu var det min tur att få skeva skivor! Skakar fruktansvärt när man bromsar både i ratten och hela bilen. Detta hände efter att bilen hade stått stilla i minus 20 grader i tre veckor då jag var i Kina. När jag efter hemkomsten hoppade i bilen och skulle köra iväg var bromsarna "låsta". Fick ge en j...a massa gas innan jag kunde köra iväg. När jag sen bromsade ville bilen rätt i diket samtidigt som jag trodde att den skulle skaka sönder. Jag motionerade bromsarna rätt så duktigt efter detta hände och de allra värsta skakningarna försvann men inte helt. Och nu när jag bytte till bredare sommarhjul skakar det ännu mer. det skakar endast när jag bromsar. Jag skall skaffa nya skivor och tänkte byta alla fyra men det kanske räcker med de främre eller? Det är ju dom som tar mest stryk? Främre skivorna ser blanka och fina ut men har gått minst 10 000 mil eller ännu mer medan de bakre bytte jag 5000 mil sedan och de ser inte så fina ut. Kanske bäst att börja fram och se om det hjälper innan man byter bak? Vad tror ni?

Tog förresten lite bilder av Kina tillverkade 3:or och 5:or när jag var i Kina, bara jag får tummen ur så får ni se lite bilder.

Juha
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Bromsar du inte hårt så används knappt dina bakbromsar. Dräför är det inte konstigt om de ser lite trista ut och rostar sönder innan dom igentligen är slut. Inte helt vanligt om bak och handbromsen rostar sönder.

Jag har hört att skeva skivor kan rätta sig vid inspirerad körning/bromsning. Verkar ju som du fått bort en del på detta viset men prova igen lite mer, de kan ju inte bli sämre? Bättrar de sig inte skulle jag prova byta fram först.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hmmm....mina bakre bromsar med skivor hade också rostat ihop...bara att byta.
Tror nog att bakbromsarna är dom som byts mest ...skumt

Frasse
De
163
Devva
520i -89 E34
Skeva framskivor ger skakningar i ratten, bakskivor obalans i hela bilen så att säga. Ett fulknep om man inte har mätklocka är att hålla tex en mejsel med spetsen mot skivan, ta stöd mot okhållaren.
Annars är det ju bara att göra som du säger, byta på en axel, prova och sedan eventuellt den andra.

//Devva
Är detta ett vanligt fenomen med Bmw? Har i stort sett samma "sjuka" på min m3:a. Men det konstiga med min är att dett inte alltid skakar. Har kollat skivorna men dom verkar hyffsade inte helt hundra men skulle lätt gett dom en säsong till innan byte. Någon som har en teori om detta?
Just nu har BMW en drive avseende vissa reparationer, bla skivbromsar, mina framskivor/-belägg byts på tisdag. På min förra bil hade de bytts två ggr under 11000 mil. Hög hastighet och tung bil ger ett visst slitage vid inbromsning.

Mvh
Mikael
Transocean
Problemet med skakningar är borta, bytte till Biltema Original skivor fram och bilen bromsar hur mjukt och fint som helst! Tänker dock undvika att tokbromsa under några veckor så att skivorna blir inkörda. Klossar byttes inte utan jag kör vidare med mina knappt ett år gamla Mintex, går nog ett par år till. Och då undrar jag varför det ofta uppmanas att byta klossar i samband med skivbyte? Om de gamla är i bra skick?

Juha
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Överkonsumtion :-)
Transocean:
Torde vara att sneda belägg blir att ligga ojämt mot skivan om den var insliten och naturligtvis omvänt oxå, resultatet blir lägre livslängd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.