AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.477

4 problem som uppstod vid montage M3 speglar och M5 front (e39)

Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej!
Det har varit en minst sagt lång dag. Bestämde mig för att montera M5 spoilern som jag köpt begagnad samt M3 speglarna och dess plattor som jag köpte från hova.com.

Följande problem önskar lösningar:

M5-front:
1. Dimljus: I min förra front (facelift) satt i dimljusen lampor av typ H8. I den nya fronten är det typ HB4. Kontakterna skiljer ju sig åt, hur löser man detta? Finns det konverteringar eller åtminstone "HB4 kontakter" att köpa, så kan jag klippa bort nuvarande kontakt som kommer från bilen och löda på ny HB4(?).

2. Motorvärmaruttaget: Vart har ni övriga satt det i Eran M eller M5 -spoiler?

3. Luftkanaler till bromsarna: I förra spoilern fanns det luftkanaler som gick till bromsarna. Detta verkar ju fiffigt. På M5 spoilern är nätet heltäckande utan hål/luckor på sidorna. Kan man köpa ett nytt galler från BMW (gör helst detta om möjligt) som har uttag för dessa kanaler? Kan jag använda samma kanaler jag har eller måste även dessa införskaffas nya? Hittar inte på realoem.com.

M3 Speglar:
1. Fästning av plattor: Fästet sitter inte kloss an bilen så att säga. Utan det verkar som att plattorna jag fått med har för långa plaststavar som skruvarna inifrån bilen skall fästa i. Någon som har erfarenhet av detta?
Egentligen vore det kanon om någon som monterat M3 speglar på sin e39 berättar lite hur denne gick till väga för det går verkligen inte bra. Elen var inga problem men att få dit den så att det ser snyggt ut, näe!

Tacksam för så många svar som möjligt kan ges!

//Marc
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Okej, nu har jag googlat runt halva dagen och även hittat lite mer i forumet.

Luftkanalerna kan jag väl glömma såvida jag inte köper ett nät som är avsett till M-fronten med T-ribba. Ett alt. är ju att ta bort ribban och göra eget nät som Forry gjort och vad jag förstått kan man då behålla kanalerna.

M3 speglarna kommer jag sälja direkt. Satsar på M5 speglar istället av bättre kvalité. Riktigt kassa spegelplattor samt medskickade skruvar från Hova. Själva spegeln är helt okej tycker jag.

MEN, vart och hur har ni med M/M5 front fäst motorvärmaruttaget och framförallt hur löser jag detta med lampkontaken?

//Marc

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
På min med m-front satte jag motorvärmar uttaget i den svarta plast kåpan brevid hö dimljus , då syns det inte om man inte kollar noga samt att det är lätt att komma åt.
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Tack för detta Hewi! Skall meka på detta...
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Mitt motorvärmaruttag sitter precis till höger nedanför reg.skylten.
Förra ägaren satte den där. Länk
Vid dimljuset, som Hewi säger, är betydligt mer diskret.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Ni
36
Niccew
530iAM -02
Har mitt motorvärmaruttag på samma ställe som Hewi. Ett perfekt ställe, syns knappt och ändå lätt att komma åt.

Mvh Nicke
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Det var ett bra tips, skall kolla om jag kan få fast det ordentligt i kåpan men det ska väl inte vara jättesvårt.
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Det här med dimljuset löste sig...Man behövde två kontakter och 4 kabelstumpar. Problemet var väl att det var så svårt att se på realoem (faktiskt) men jag fick bra hjälp av en medlem här på AP. Måste finnas flera tycker jag som stött på exakt detta fast det är klart, kanske inte alla som lusläser forumen! =D

Bara M3 speglarna kvar och det verkar kört. Säljer dom till förste bästa och framöver blir det alltid orginal. Aldrig kopior...

Art. nummer för dimljus "konvertering"
2 st.
61138364498
4 st.
61130007272

//Marc
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Orginal M5 speglar är dyrt.
Auktionerna på Ebay brukar sluta på 500-700Eur per par, begagnat.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Ni
36
Niccew
530iAM -02
Kan bara hålla med Herr Gaspedal, original M5 speglar är dyra.
Köpte mina från en skrot på bildelsbasen.se. Fick ge 4000:- för dem, sen omlack för en femhundring.

Mvh Nicke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.