AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.451

Ingen värme samt bilen kokar 535 -90

Hej,

jag har problem med att min 535 -90 kokar. Började med att det inte kom någon värme i kupén. Efter att kört så ett tag så började motorn gå varm. Trodde det var vattenpumpen och har just bytt den men det varkar vara samma problem. Har också kollat termostaten och den verkar OK. Frågor:
- Måste kylssystemet luftas? Hur? (jag har bara glatt fyllt på)
- Någon som har tips på annat fel som orsakar symptomen (går varm, ingen värme i kupén)?

Tack!
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

låter som blockpackningen har kastat in handuken,ganska vanligt på våra sexor.gick den tempen långt in rött? har du vitt/grått sekret på oljestickan?
Oljan på stickan ser normal (dvs inget spår av vitt klet). Osäker på hur långt in på rött mätaren gick (det hände för två månader sedan och bilen har stått tills nu då jag bytt vattenpump).

Blockpackningen - menar du packning mellan topp och blocket?
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

blockpackningen är packningen mellan toppen o blocket.
Du kan nog prova lufta lite mer kanske,vet att ja luftade m20b20 motor i höstas och det tog hårt på tålamodet/tid.minns åxå att ja luftade en m30b28 i en e28 vid motorbyte utan problem.tänk på att dra på cupefläkten i maxläge samt värmen i botten.prova även att knacka lite lätt på värmeventilen ifall den skulle kärva.prova även att stå i brant lutning med bilen så kanske luftfickan ir vad det nu är släpper.
om motorn har kokat har nog toppen med all säkerhet spruckit eller slagit sig.

den måste bytas ut eller planas skulle jag tro, precis samma sak hände min 535a när slirkopplingen till fläkten var slut.

/mvh jocke
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
ÄH!
Alla säger att toppen spricker eller skevar och målar upp sämsta tänkbara scenario så fort motorn kokat.
Anledningen till att du inte fick värme i bilen beror på att du hade rejält med luft i systemet så att vattnet inte cirkulerade. Kör inte en meter med bilen till utan att lufta den. Har du tur har den klarat sig. Det beror helt på hur lägne du kört den och hur varm den gått.... lycka till !
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Instämmer med Highway Star.

Fick du ngn varning från CCn pling pling och meddelande? Om inte och om du bara var uppe på rött en kort stund ska du inte vara allt för orolig. Bara att märtaren går in på rött betyder inte att motorn har kokat, och framförr allt inte en längre stund.

Så lufta, lufta, lufta och lufta lite till så ska du se att det blir bättre. De är svårluftade 535orna, jag höll på i ett par veckor innan jag tillslut fick till det riktigt bra.

*BAWORAK*
ja.. vad bra att ni håller med.

men han skrev juh klart och tydligt

"Hej,

jag har problem med att min 535 -90 kokar."

då måste man juh åtgå från det.. och om motorn har kokat, så ska man ha riktigt mkt tur om den inte slår sig eller spricker, jag har haft ett tiotal bmws, många med m20 och m30 motorer, samma med olika bekanta.

och det är ett ganska kännt fenomen som min plånbok fått veta av, jag kastar hellre ris och blir glatt överaskad, än chansar och så går nåt mer sönder.

problemet med en sprucken topp är att det är svårt att veta om den klarat sig eller inte, man måste hålla noga koll på vatten osv, och bara för att oljan är fin betyder det inte att den klarat sig, kan ha spruckit mellan en ventil tex och vattnet går direkt in i förbränningsrummen.

jag vill inte måla fan på väggen, men man måste vara realistisk utifrån den beskrivningen han ger.

det är inte den stadigaste konstruktionen när det gäller att tåla värme.

/mvh jocke
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
jokko> Jo om man utgår fr rubriken så har du rätt, men rubriken betyder att han har problem med att bilen kokar, dvs att den gör det vid upprepade tillfällen. Så beskrivs ju inte fenomenet i texten i hans fråga eller hur?

*BAWORAK*
det står juh klart och tydligt även i texten att bilen kokar.

man måste juh utgå från vad trådskaparen skriver, inte nåt man själv tolkar.

om den inte kokat tar jag tillbaka min tidigare åsikt, men då är det juh felskrivet i topic och inlägget.

om den dock kokat (tyder på upprepade överhettningar) så står jag fast vid att det är nästan garanterat att nåt har gått sönder.

däremot om den bara gått upp på rött men inte kokat så är risken mkt mindre för en spricka, men den kan fortf ha blivit skev, jag hade då inte chansat, att ta upp och planslipa den känns nästan oundvikligt.

/mvh jocke
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Testa att lufta kylsystemet ordentligt först och se om symptomen försvinner, enkelt och nästan gratis.
Bygger det nått överdrivet tryck i kylsystemet?
eller försvinner det bara vatten?
hur ofta får du fylla på? och hur mycket?

Men vi kan ju då med all säkerhet säga att toppackningen är trasig.
så det är ju bara att riva av toppen. och innan du sätter dit den igen så skicka den på provtryckning och planing.
Då får du ju veta om den har sprickor eller om det har slagit sig.

Hade exakt samma fel på min förra bil föutom att den byggde upp en jävla tryck,och där hade toppen både spruckit och slagit sig!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Fanzy: Jag fattar inte så mycket av det du skriver. Kan vi av det lt535 skriver säkerställa att toppackningen är trasig eller vad menar du ?
OK tack för alla tips. Har inte hunnit lufta systemet än så jag har väntat med att svara.

När jag skrev att bilen kokar så menar jag att motorn går varm och mäteren går in på rött om jag låter den gå. Den bygger också upp tryck i kylsystemet och pressar ut kylvatten via avledningsrören vid påfyllningslocket. Antar att det bara är att skruva bort toppen....
Helga
Ja du. Jag fick byta motor vid exakt samma kokningar mm. Massor med tryck i kylsystemet. Avgaser gick visst ut där.
Det var sprickor i topp och block. Brända ventiler osv.

//Helga
sorry för att jag skev lite klumpigt.

Om vi säger såhär då. försök lufta allt som går. kolla sen om det fortfarande försvinner kylarvätska, försvinner det så är det ju troligtvis toppackningen eller så har toppen spruckit. har toppen slagit sig så har toppackningen nog farit.

Nu säger ju lt535 att den bygger tryck i kylsystemet. så det är bara att riva av toppen och kolla vad som har hänt. ÄR det så att toppackningen är trasig så innan han sätter ihop bilen så kan han skicka iväg toppen till nån som kan provtrycka den och kolla efter sprickor. samt att mäta den och se så den inte har slagit sig.
glömde skriva en sak. På många av verkstäderna så finns den en pumpgrej med vätska i som man sätter på expansiontanken och pumpar. då kan man se om avgaser kommer ut i kylarvätskan. bilen ska då vara varm och motorn ska gå när man testar det.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
lt535: Du har powerpost.

//Roffa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.