AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
929

Monterat strålkastare -har angeleyesen någon brinntid?

Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Hej..
Monterade nyköpta lyktor från stylabilen.se
Kopplade på angeleyesen som parkeringsljuset. Kopplade ej in riktiga parkeringsljuset eller mittdioden...

Kan jag köra med angeleyes igång hela tiden eller brinner de slut då?

Vad säger konstapeln om detta, kan jag hävda att angeleyesen motsvarar parkeringsljusen?

Mvh Anton
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
angeleyes består av dioder som kanppt slukar ström .. extremt lite. bara några milli volt ..

har en brintid på flera år
Inga problem med lysdioders livslängd så länge de drivs med korrekt ström (rätt seriemotstånd osv). Vet inte riktigt vad mittdioden är i ditt fall.
Vad gäller angel eyes så är dessa parkerings/positionsljusen på bilen, det är inget man behöver hävda osv. Problem blir det däremot möjligen med konstapeln om han bedömmer att du modifierat eller bytt ut den e-märkta originalstrålkastaren på bilen till något som kanske inte är godkänt för denna bilmodell, vilket inte är tillåtet.

FP
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
folke: Om nu angeleyesen är parkeringsljuset varför är det då också vanligt 5W parkeringljus i strålkastarna?
Strålkastarna är E-märkta.. Tydlig stämpel.
Kan jag åka till bilprovningen med angeleyesen inkopplade istället för 5W-parkeringslampan??

Mvh Anton
Det sitter aldrig p-ljus i strålkastarna på bilar som har ljusringarna som original, i E39 t.ex. Om du väljer att köpa en "piratsats" med ringar osv till en bil som hade p-ljus inne i strålkastern tidigare så blir det som du beskriver, inte annars. Lämpligen tar man bort lampan i reflektorn och pluggar hålet noga så inge fukt osv kan komma in.
Om e-märkning: Visst klämmer tillverkaren dit en e-märkning på produkten, de vet ju att vissa köpare kanske frågar om detta osv. Men BMW har aldrig testat, fått godkänt eller utrustat denna bilmodell med några ljusringar, det är där skon klämmer. Reglerna är glasklara, man får inte ändra eller modifiera på redan godkända ljusutrustningar osv på bilar, tyvärr.
Ett mellanting i sammanhanget är möjligen om man byter ut en redan e-märkt original lampa, reflektor, ljusringar, lampglas osv mot en annan likartad reservdel (som då gevetvis också måste vara e-märkt).
Men bara e-märkning på delar och tillbehör innebär inte automatiskt att denna är testad och godkänd för montering på vilken bil som helst.
Hur bilprovningen tolkar är svårt att sia om, om de ens kollar upp denna detalj.
Det finns säkert viktigare utrustning och säkerhetsdetaljer att bry sig om, men det är ju alltid bra att känna till hur regler osv är utformade.
Om ljusringarna sitter där (släckta) och inte sticker ut eller kan orsaka skador vid t.ex påkörning av en person eller påverkar ljusbilden på strålkastarna i övrigt så tror jag inte de säger något.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.