AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.237

Bytt ner mig?

Sida 2 av 2
Len
En skillnad i fart kan göra att du vid en lägre fart kanske kan klara att handla förplanerat inför en till synes oundviklig frontis, t.ex. att först tvärbromsa och sedan - med den fart som finns kvar - utan att tveka vågar styra ut i terrängen. Har man 100 kmh i stället för 60 kmh "kvar" i fart, så kanske man bangar för att svänga ut i skogen just därför?

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Len: Självklart har man mer manöverutrymme men du vet inte hur hjärnar reagerar i en sådan situation. Kommer en bil i 200khm som färdes ett bra gäng meter per sekund. Jag tror inte man hinner tvärnita och sedan svänga. Men självklart är det svärt att spekulera.

Men faktum kvarstår att det är livsfarligt att köra bil i med än 30km/h. Det ska man veta.
acey:
Det är livsfarligt i 30 km/h också. När du ligger där och puttrar i 30 km/h och just segat dig över krönet blir du totalt mosad av en 750 som kommer i 230 blås bakom dig. Hade du kört i 70 km/h så hade du hunnit en bit bort och 750:in kunnat bromsa.

Teori:
Det är bättre att öka farten när man kommer till en sträcka där mycket vilt rör sig över vägen. Dra på rejält så hinner inte älgen hoppa ut framför bilen. Han står i diket å passar, nu kommer en bil tänker han och rusar upp på vägen, men tji fick älgen och du ser honom i backspegeln.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag menade inte att köra 30 på 70 väg. Men att bilkörning alltid innebär risker som man får var medveten om men inte tänka på kanske (det som sunkis post handlade om).

Tagge: Fungerar säkert i teorin men inte i praktiken ;)
Det stämmer.

Livet är en sjukdom med 100% dödlighet.
Len
acey
ifall man plötsligt upptäcker att en bil kommer emot en i 200 så har man nog ingen aning om att det är den farten han har.Dvs hinner aldrig reagera på faran. Om du själv "bara" har 100 så minskar ändå avståndet med ca 85 meter per sekund.
Det jag syftade på är om det bara är man själv som far fram mer eller mindre fort, samtidigt som det dyker upp ett oväntat hinder (som iofs inte rör sig så fort).

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Den senaste "twisten" på den här diskussionen kan ju få folk att tro att jag kör som en jäkla ängel, men riktigt så är det nog inte.
Su
554
SunKi
325i -92
Heh, lovar att ingen här kör som en ängel :)
Alla vet att det är dumt, men gör det ändå.
Lite filsoferande, utan att för den skull förespråka fortkörning.

Chansen till ögonblicklig död ökar med farten..

Chansen till ett fortsatt liv i rullstol eller delvis invalidiserad ökar med minskad hastighet..

Kör med förnuft !

Gasa på !

/Robert

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.