|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Eftersom frågan dyker upp så kan jag ju berätta om mitt senaste bilbyte. Jag har sålt min M5 '89 till en kamrat som tydligen hade för mycket pengar som låg och skräpade. Anledningen till att jag sålde var dels att jag fick ganska bra betalt för den och dels att jag tyckte den var lite dyr att ha som vardagsbil. Det jag har köpt istället är lite grann av ett experiment från min sida. Jag brukar vara bortskämd med motoreffekt, men nu köpte jag en ganska så fräsch 318is coupé '93. Den saknar visserligen 170hk eller nåt sånt jämfört med M5:an, men den är också 430kg lättare. Viktskillnaden känns framförallt när man svänger. Visserligen har jag understyrningstendenser, men det ska jag nog råda bot på. Jag har bytt upp mig fyra år, 3000mil och åttatusen kronor per år i försäkring. Nedbytet är ett gäng modellbeteckningar. Jag tyckte det var kul att hitta en 318is som inte var förstörd med M3-speglar (finns det speglar med sämre sikt i?), bakvinge (den kan inte flyga), nedlackning (kanske hade varit snyggare) och mitt hatobjekt nummer ett ögonlock (varför finns dom??). | |
|
Vem frågade? ;-) Skojade bara. Intressant byte, i de flesta fall byter man upp sig för att till slut hamna i m5-trakten.Jag tror dock att skillnaden med en lite yngre bil kommer att vara angenäm. Jag som åker gammal bil känner ibland när jag rattar nyare bmw att det skulle vara angenämt att byta upp(?) sig lite, men sedan ser jag bilen från utsidan och då är allt förlåtet. |
|
| Det sitter (M3 speglar på min)fast det är M5 speglar dom fanns som tillval till M5:orna redan innan M3:an kom, och jag tycker att dom är så fruktansvärt snygga kan inte tänka mig bilen utan dom så jag förstår alla som sätter dit såna bilen blir ju bara snyggare....mvh jocke | |
|
Mäkinen: Saknar du inte M5:an något? Kommer du att köpa någon mer M-Power bil? Har för mig att du hade 3,6:an om jag inte minns fel. Vet någon hur fort en 3,6 chippad gör från 0-100km/h? //Schnitzer |
|
|
Pompe, Rent komfortmässigt är det ingen större skillnad mellan '89:an och '93:an. Jämför man med en '75:a så kan det förstås vara lite grann. Jocce, Visst är speglarna snygga att se på, men jag tyckte det var för liten glasarea på dem. Hade såna på M5:an. Schnitzer, Klart som själva satan att jag saknar bilen. Varenda gång man trycker på gasen så undrar man vad man gjort. Får jag som jag vill så ska jag försöka köpa den ultimata BMW:n om ett par år, nämligen Z3 M Coupé. Förhoppningsvis har priserna och min plånbok anpassats mot varandra snart. Min 3,6 var chippad och gjorde 0-100 på 6,3s enligt G-Tech. Den vägde 1820kg tack vare all utrustning den var behäftad med. |
|
|
Huvudsaken att du håller dig till det bayerska märket. Då spelar det ingen rol vad man har. -LYCKA TILL MED MODELL BYTET.... "BMW make the world faster" |
|
| Får man fråga hur mkt du tog för M5:an? | |
|
SunKi, Jag hade satt 78 000:- i annonsen och fick inte riktigt så mycket. Kompispris! :-) |
|
|
blacka, Jag byter märke när någon visar mig en bil som är bättre. Hittills har det inte inträffat. |
|
| Gå inte som katten runt het gröt... berätta nu :) | |
|
SunKi, Jag vill inte berätta för det kanske påverkar försäljningen för killen som köpte den när han får för sig att sälja. Folk verkar ha en skev uppfattning om att man inte ska få mer än man själv betalat. Det fick jag... |
|
| Ah, då förstår jag :) | |
|
Jag måste bara få göra ett (oseriöst =) inlägg i debatten om det här med "kompispris"... Varför ska det alltid vara kunden som är kompis i ett sånt läge? Säljer jag en bil till min kompis så ska han ha ett lägre pris än nån jag inte känner... varför aldrig tvärtom? "Ähh, va fan, du är ju min polare, klart du får lite extra för bilen!" är nåt man hör alldeles för sällan =) Är han min kompis, men inte tvärt om? (Som sagt, bara en oseriös (men tänkvärd?) parentes =) //Koffe |
|
|
Apropå kompispris; Man köper ju gärna en bil av en kompis som man vet har vårdat bilen, kan vara värt att betala mer som Koffe säger... Intressant byte som sagt. Jag har teorin att en viss del av körglädjen kommer av att man utnyttjar materialet. Det är sällan man har möjlighet att utnyttja en M bil. Jag inbillar mig att jag skulle bli frustrerad av att glida runt i en så potent bil och försöka hålla mig inom rimliga fartintervaller. Mr C |
|
|
Koffe, Jag är inte hur bra kompis som helst med killen. Han ville inte skambjuda heller så jag fick vad jag ville ha. Mr C, Du har förstått lite av poängen med mitt bilbyte. Ska jag ta ut max av att åka M5 så blir jag inte speciellt långlivad. Att kuska runt i 1/3 av toppfarten på alla normala vägar känns som om man inte riktigt utnyttjar det man trots allt betalar för. Ska jag hålla ett tempo som känns högt med 318 så blir det betydligt färre och mindre bucklor när det går åt fanders. |
|
|
Jag tror du är en av väldigt få som tänker så... vettiga tankar om man är rädd om livet. Men det är ju sant det du säger... vissa inser inte att man verkligen dör om man kraschar i farter på 200+... inser nog inte jag heller... idiotiskt att köra så fort.. eftersom det inte krävs så mkt för att man ska tappa kontrollen helt i en sådan situation... vet ju flera gånger man har legat i 200+ över backkrön och tänkt efter, fan ligger det en traktor och kör efter detta krön, eller någon som kör sakta.. och jag får möte... då är det kört, då lever man inte längre.. Har flera gånger funderat på att skaffa mig något med mer under huven... men tänker man efter så.. behöver jag köra fortare än 240km/h? Behöver jag komma upp i 100 snabbare? Behöver jag leva? Svaret på frågorna torde bli, nej, nej, JA! |
|
|
Sunki: Vägverket har någon kampanj jag var på och såg en bil som dom kört emot ett träd i 70 knutar. Kan säga att den bilen var inte bra. Hela underredet hade tryckts upp där sätet börjar och hela instrumentpanelen var halvvägs mot baksätet. Kör du i 110 över ett krön rätt in i en traktor som står still så kan du med största sannorlikhet glömma livet. En person som jag halvkänner körde in i 60 i en stillastående grävskoppa. Föraren fick lindriga skador passageraren låg i koma i 4 månader men överlevde. Det är tillfälligheter som avgör om man om man dör eller inte när man smäller men allt över 100 gör att oddsen inte är på din sida. Får du dessutom möte i 90 och smäller "head on" så är det inte mycket kvar av verkligen dig eller bilen. Jag menar inte att man lika gärna kan ligga i 200 som i 100 över krön, självklart har du lite mer manöverutrymme när det går i 100 men smäller man i 100 så ska det ganska mycket till att överleva. Å andra sidan kan man inte tänka så när man kör. Riskerna finns där hela tiden det handlar bara att ha så stora marginaler och minimera riskerna så gott det går. |
|
Len |
Och så kan det ju också handla om att försöka köra så att man - ifall det dyker upp ett hinder (djur eller föremål) framför nosen - kan klara av situationen utan att i panik t.ex. styra över mot mötande trafik och sedan fronta. Hur många är det inte som dragit helt "oskyldiga" med sig, bara därför att de raisade långt över sin förmåga och sedan försökte klara ut det hela med ngn idiotisk form av improvisation?! När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Det ÄR en väldans skillnad mellan 100 och 200. Visst vid en krock är nog inget att föredra. Men att UNDVIKA en kollision med vad det nu än må vara så minskar chanserna betydligt med högre hastigheter, som alla körkortshavare förhoppningsvis vet så om man fördubblar hastigheten 4-dubblas bromssträckan. Du kommer ju fasen så mycket längre på en sek i 200 knyck än 100 varpå reaktions realiteten är mer eller mindre obefintlig. Något att tänka på kanske? (krama varandra i trafiken:-) |
|
|
Självklart ä'r det stor skillnad om jag kommer över ett krön i 100 än om jag kommer i 200, kommer jag i 100 så har jag ju möjligheten att kanske hinna bromsa... Har inte testat vilken stoppsträcka man får om man ligger på 200, men jag är rätt säker på att den är väldigt lång |
|
|
Jo det är klart att det spelar roll om det springer ut en älg eller liknande en bit fram så har du mer manöverutrymme men kommer det möte i ett krön och du kör i 100 så är konsekvenserna det samma. Bilar som smäller i 100+100 brukar inte må bra. Jag förespråkar som sagt inte för att hålla 200 över ett krön men jag menar bara att om man tänker på riskerna hela tiden så ska man inte köra bil. Du har lixom inte ödet i dina händer utan det kan lik väl vara någon annan som håller 200 över ett krön och då kvittar det om du håller 70 eller 90 smäller det så gör det. Hade vi varit själva på vägarna hade det varit få olyckor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.