AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
472

Körkortet på onsdag!!!

Al
35
Alex_Bmw
320i -88
Hej alla...
Ska köra upp för körkortet på onsdag...
Nåt man ska tänka på extra när det gäller korsningar, övergångsställen, små gator m.m.???????
Nåt annat att tänka på???????????
Jag måste lyckas med det här...!
Hej du orolige

Har du kommit så långt att du ska köra upp så borde du veta vad man ska tänka på.
mvh

lycka till

Har DU en fin E34 el E36 att
sälja till mig, Hör av dig.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Tänk på att kontrollanten inte ber dig att åka åt ett speciellt håll på mofå, när han ber dig ex åka ut på motorvägen så är det till att tänka på allt som har med motorvägspååkning att göra, och när han säger att du ska åka förbi den där skolan där så gäller det att hålla 29,9999 km/h. Sedan är det bara att vara lugn, kolla i alla speglar hela tiden, INTE köra för fort och hålla avstånd. Att du vet vad du ska göra på de olika "stationerna" förmodar jag att du redan vet ;)

Ett annat tips är att göra en låtsas uppkörning med bilskolan precis innan du ska köra upp skarpt.

Och tänk på att om du sumpar dig första gången så går inte världen under för det, även om det är VÄLDIGT trevligt att fixa teorin och uppkörningen på första försöket (egen erfarenhet)

...Lycka Till!

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Framför allt...behåll lugnet. Även om du tycker att du hamnar i en situation där du känner att du inte riktigt har koll på läget. Det kan alltid inträffa situationer där man inte har kontroll och det viktigaste är då att inte stirra upp sig, utan ta det lungt. Kontrollanten kan göra en bedömning där han ser till ditt uppförande i en viss situation och då "se genom fingrarna" för småtabbar.
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
ETT TIPS!
Luta ryggstödet långt bak, högerhanden nonchalant kl.12:00! Vänster armbåge ut genom rutan, sätt stereon på hög volym och digga i takt så blir du säkerligen godkänd!

//Kungen Af Malmö
Deejay08
Som dom andra sagt TA´T DET LUNGT Ju fortare du kör destomer hinner man köra och kan innebära fler "misstag". Kontrolera speglar och stolen´s, Det ger ett gott första intryck.
En Säker vändning Är inte en U-Sväng. Det fick jag lära mej på min uppkörning =)...

Lycka Till
Lyckan kommer med körkortet men tyvärr oxå räkningarna.

Deejay
Först komer du utsättas föratt kontrollera bilen, antingen utvändig kontroll eller invändig kontroll.

Sen komer uppkörnings ledaren bedig sätta dig ibilen så på börjas din uppkörning, OBS bara OM du har klarat första biten.

Innerspeglarna skall alltid kollas även om du nyss körde bilen dvs, om du körupp med körskolans bil.

Lycka till.
X///M-JOCKE
LYCKA TILL!!

X///M-JOCKE
Moller
Bränn lite gummi innan du ska börja... : )
Marcuss
Jag ska köra upp om ca en månad, 15/5. Hörde att nån sa att det var bra om man kollade spolarvätskan, tutan innan man körde iväg precis som man kollar att alla speglar är inställda...?

kommer kontrollanten att säga typ sväng in där och så ska man inte göra det för att det är enkelriktat och så?

en till sak, hur fort körde ni när ni gjorde uppkörningen? precis hastighetsbegränsningen eller typ 10km/h lägre för att vara på den säkra sidan? man ska ju inte precis köra i 50 på en 90 väg....
M3-Mackan
Det där med att inte följa kontrollantens köranvisningar är nog inte så bra. Det är ju bara att du kollar på skylten och försäkrar dig om att det inte är enkelriktat. På 50 väg körde då i alla fall jag 50 och 70 på 70 väg osv. Om det inte råder sådana förhållanden som gör att man bör hålla lägre hastighet.

Lycka till!!

-Mackan-
På min uppkörning körde jag en 316i Compact, skulle köra ut på en stor väg ifrån en mindre. Man ska ju få upp farten ganska fort så jag drog den till det röda på 2:an !!! =) Gubben ifrån vägverket tyckte det var kul och påpekade att det var 4 hål i huven ifrån kolvarna.........

Mvh
Patrik 325i -92
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Man behöver inte oroa sig för att trafikinspektören ska försöka lura en att köra mot enkelriktat eller liknande, deras jöbb är att bedöma dina körförmåga, inte kolla om du är lättlurad nog att göra såpass dumma misstag.

Som sagts ett flertal gånger tidigare här, ta det bara lugnt, kom ihåg att hela tiden tänka framåt i körningen så går det jättebra. Glöm inte att berätta för oss hur glad du blev när uppkörningen va klar. ;)
Det var skönt att höra det =) Men som när man kör på landsväg och ska svänga vänster. Ibland ska man ju inte göra det pga säkerheten och istället köra in höger, vända och köra över... Om trafikinspektören säger kör vänster här, då är det alltså okej att göra det?

Vad är det man ska kolla innan man börjar köra mer än speglar & ställa in stolen ordentligt? Det ger ju ett bra första intryck om man är noga. Någon som kollade mer än det utan att han sa till? Om han säger till att kolla annat så är det ju självklart...
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Ja, du ska svänga vänster om han säger det, dock är det upp till dig att avgöra om det är säkert att göra det direkt eller om du måste vända och köra in höger. Du ska kolla ljus, blinkers broms- och backljus.
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Vem vet, du kanske råkar ut för det jag gjorde på min uppkörning, hade en inspektör under utbildning som höll i själva uppkörningen och hans handledare i baksätet. Om det hade varit handledaren som hållit i mina papper hade jag inte fått körkortet, han va riktigt anal och gnällde på att jag fickparkerat 10 cm för mycket åt ett håll (antagligen va han sur på nåt och ville få utlopp på nåt sätt). Hur som helst, jag är övertygad om att det kommer att gå bra för dig, körskolorna brukar inte släppa iväg en till uppkörning om de inte bedömer att du klarar det. På tal om det där med vänstersväng, som 328 Coupé skriver, det är du själv som avgör hur du vill genomföra en sväng, det som räknas är att du gör det på ett säkert sätt. Som jag skrev mitt förra inlägg, tänk framåt hela tiden, planera körningen alltså, så går det hur fint som helst. Hoppas du får köra upp i en kul bil också, det gör det hela ännu roligare. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.